Zážitky můžeme mít různé. V této nebo jiné době,
ale já jsem měla před dvěma nebo třemi dny zážitky dva.
Ten jeden zážitek nebyl příliš pěkný,
připravila jsem si na blog článeček o jugoslávské letušce Vesně Vukovičové,
která spadla z výšky asi 10 tisíc metrů při výbuchu bomby v letadle,
které letělo z Kodaně do Jugoslávie, tuším v r.1972,
někde nad Chřibskou vybuchlo a u Srbské Kamenice trosky letadla padaly k zemi,
v zadní části letadla byla zaklíněna zmíněná letuška a ač byla velice moc zraněná,
dali ji čeští lékaři z České Kamenice dohromady natolik, že mohla dál pracovat.
Vím, že se s nimi později několikrát sešla. Byla jediná, kdo neštěstí přežil.
Měla štěstí, že část letadla spadla na prudký svah a zbrdily ho stromy.
V Srbské Kamenici mají na památku té události postavený pomník.
A co mě vyprovokovalo k napsání?
Článek k oné události, který byl, podle mne slušně řečeno, jalový.
Čekala bych od profíka novináře něco lepšího!
A teď - proč jsem byla naštvaná? článeček mi zmizel! i s tím původním, okopírovaným článkem,
který mne vybídl k napsání mého!
Nyní se,
milé KOČKY,
pustím do veselejší části: příjemný zážitek, řekněme.
Později večer jsem úplně náhodně natrefila v TV na asi ,,CS history,, pořad nejméně hodinový o mém obdivovaném Vaubanovi a jeho práci.
Vždy jsem tvrdila, že bych ráda viděla ve Francii a okolí jeho pevnosti a stavby, to se mi sice nepovede, neb jich je mnoho, ale některé z nich už jsem navštívila a můj obdiv k němu je skoro tak velký jako k Santinimu.
Pořad byl docela pěkně udělaný a zajímavý, prolínalo se to s dobovými událostmi, řešily se hranice mezi tehdejší Francií a Nizozemím, pro mne lahůdka.
Některé plány Vaubana byly revoluční na svou dobu. Kdo se nechce trmácet do Francie, mohl by na podobné stavby popatřit v Terezíně, v Josefově u Jaroměře nebo třeba pod Špilberkem a jinde. I Hradec Králové má svá zákoutí s pevnostními prvky.
Nebo Olomouc.Ono by se toho našlo!
Ten chlap byl opravdový nadšenec, nejen, že cestoval po celé Francii a jinde, on vymyslel a nakreslil, dohlédl na výstavbu asi 33 pevností!, v terénech, kde to vůbec nebylo snadné, v horách, v močálech, u moře a jinde.
Za mne: Špica!
A to se nejezdilo po dálnici auty! ale po krkolomných prašných cestách ve vozech, tažených koňmi.
A jak to skončilo?, ptáte se, nakonec, jako u téměř všech úžasných lidí, pro své novátorské myšlenky upadl v nemilost.
Pro zájemce u tetky Wiki čti:
https://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9bastien_Le_Prestre_de_Vauban
pro ty, co si to mohou dovolit: najděte si opáčko pořadu.
( Měla jsem štěstí, že při různých zájezdech jsem viděla Neuf Brisach, městečko/pevnost poblíž Rýna,
pevnost v městě Belfort, pevnost v Besanconu obtékanou ze tří stran řekou Le Doubs )
foto z jím navržených míst: