pondělí 27. února 2017

Přes vodu

Při našem výletování si všímám také staveb,
které jsou z mého pohledu velmi zajímavé a to jsou mosty,
milé KOČKY,
některé jsou kamenné, jiné dřevěné, to jsou spíš lávky?, že?
a novější kovové, betonové, ale ty dnes pominu a zkusím tu pár slov napsat o těch starých...
Často se divím, jak bytelně to naši předci postavili,
že již tenkrát měli fortel, znalosti a materiály,
mnohé ty mosty přetrvaly spoustu staletí provozu a četné povodně a s malými úpravami přečkaly do dnešních dnů...
a věřte, jsou hezké i na pohled, někdy ozdobené sochami a pokud si dáte záležet,
jsou na fotkách opravdu moc pěkné.
Tak nejznámější je asi Karlův most v Praze, postavený na místě povodní zbořeného Juditina mostu,
založen Karlem IV r.1357 a dokončen 1402, na něm trůní 30 soch,
uvádí se délka 515,76 m a 9,40 m šířka, má 16 oblouků a je nejfotografovanější ...
V Písku - nejstarší dosud stojící kamenný gotický most,
má 7 oblouků, 110 m délky, 6,5 m šířky, míval obranné věže a čelil mnohokrát povodním,
naposledy ho velmi ohrozila ta v r.2002.
Můj oblíbený most!
Neměla bych zapomenout na...kamenný most přes Ploučnici v Děčíně, postavený v 16.století, zdobí ho tři sochy...
jsem přeci ,,křtěná,, Ploučnicí.
Roudnice - zde stával třetí nejstarší kamenný most v Čechách, postaven biskupem Janem z Dražic v roce 1333 a první přes Labe, ten pro vás nepofotím, nyní zde stojí nový most.( o tom se zmiňuji jen pro pořádek )
Náměšť nad Oslavou..zde můžete vidět krásný barokní most z r.1737 opatřený 20 sochami a byl postaven místo staršího mostu strženého povodní r.1706... ( dovolte! - tuhle povodeň já nepamatuji! )
Ve Žďáru nad Sázavou, cestou k Zelené Hoře a kostelu Santiniho uvidíte barokní most z 18tého století a osm soch světců...
Zajímavostí je hradní most v Ledči nad Sázavou....nebo na zámku v Českém Krumlově.
Kousek od Tábora najdete cíl mnoha turistů a bicyklistů: - Stádlecký most..na řece Lužnici...
řetězový, empírový, přenesený sem od Podolska, kde překlenoval Vltavu...až do chvíle, kdy se začala napouštět přehrada Orlík...pak se musel stěhovat...
Starý, malý, dost zajímavý most je v Ronově nad Sázavou...
V Brtnici, malém městečku pod zámkem posazeným jsou dokonce dva mosty, ozdobené sochami, jeden z nich má sochy pouze na jedné polovině, křesťanské, židovská část mostu sochy nemá...( a mají tady dva židovské hřbitovy ).
Těch starých památných mostů je u nás v Čechách a na Moravě spousta a nejsem líná si za nimi najít cestu a pěkně si je zvěčnit.
Pamatuji si, jak mě uchvátil most ve Stříbře, kdysi, i ta brána u něj, ale fotku teď honem nenajdu....přitom se mi povedla...
tak jindy...
Baví mě fotit i menší staré mostky nad potůčky, obdivuji tu práci lidí kdysi....
Těší mě něco si o nich přečíst, kdo, kdy a proč je postavil,
spojovaly břehy, lidi...
a moc by si zasloužily péči...












2 komentáře:

  1. Mosty mě hodně braly, když jsem byla dítě. Nejraději jsem měla starý železniční most přes Ohři u Kadaně. A potom mě strašně okouzlil dřevěný most v Peci pod Sněžkou.

    OdpovědětVymazat
  2. Železniční mosty mají něco do sebe, my jsme zase chodili se sourozenci a kamarády na most těsně před tunel a když jel vlak, to bylo vzrůšo...doma - pokud se to provalilo, byl pak mazec.

    OdpovědětVymazat