čtvrtek 13. května 2021

S vnučkami

Babičkou jsem se stala, a to moc ráda, ve svých 56 letech, právě včas, abych ještě mohla vnučky nosit ze školky na zádech, běhat okolo nich na hřišti a brát si je na dovolené o prázdninách. Jestli je pravda, že si děti své rodiče vybírají, tak mám teorii, že možná přihlédnou i k tomu, jaké budou mít prarodiče? protože naše vnučky si to jistě dobře omrkly, než se dceři narodily. Já, jako babička, jsem byla v tu ránu nastartovaná na hlídání, jak já tomu říkám, stala jsem se holkou na telefon. A že jsem se k nim najezdila hodně, chápu naprosto přesně, jaké výhody kdysi mělo, když mladí bydleli se starými pod jednou střechou. Naštěstí jsem byla do té míry zdravá, že mi to nečinilo potíže a že mladí bydlí v rozumné dojezdové vzdálenosti, kam jsem to vlakem měla asi hodinu i s přestupem. Tak se taky stalo, že když dětem bylo 4 a 2 roky, odvážila jsem se s nimi jet prvně na dovolenou spolu s mým mužem. A jelikož obě strany byly spokojené, pak jsme to každé prázdniny opakovali, jezdili jsme pokaždé na jiné místo a výletovali po okolí ubytování a co jsem znala z našich výletů, jsem jen trochu upravila a vnučkám přizpůsobila jejich věku a hrnula jsem to na ně.

Milé KOČKY,

vím, že jste mnohé na tom podobně a tak vám nebude proti srsti, když některá ta místa zmíním? Naše první společná dovolená byla v Křepici u Vodňan, kde jsme výletovali jak po okolí, tak jsme vyjížděli autem - třeba na Kratochvíli, Zvíkov, Orlík, Helfenburk a další místa. Památná byla plavba ze Zvíkova na Orlík a zpět, kde vnučky vyzpěvovaly Láďa jede lodí, lodí výletní...Hluboká i zdejší ZOO byly také na pořadu dne. Holčiny nikdy dopředu netušily, co je čeká a myslím, že jim to bylo jedno, ale já jsem tomu věnovala docela péči a nelitovali jsme my s dědou, ani vnučky.Naopak se nám zdál ten týden, na který mi dcera s předstihem dala termín,  hodně krátký, třeba, když jsme byli poblíž Kunžaku a navštívili jsme Telč, Dačice, Kostelní Vydří, Slavonice, hrad Landštejn, koňskou farmu a mnoho jiného, také bydlení jsme měli krásné a voňavé - prostě dokonalé prázdniny a na mne to tam mělo kouzelné účinky, v noci naprosté ticho a tma. V noci byly vidět hvězdy!, kvanta hvězd! ráno kokrhal kohout a měli jsme skvělé počasí. První patro, balkon a dvě decky červeného ...to byly večery, když děti už byly v posteli.Proto jsme se tam další prázdniny znova vydali a Třeboň, Chlum u Třeboně, Nové Hrady, Jindřichův Hradec, zdejší Betlém, či zámek E.Destinové ve Stráži nad Nežárkou se nám podařilo navštívit. Příští dovolené se odehrávaly zase jinde: na Jičínsku, další pak na Malé Skále, jiný rok v Potštejně či loni na Děčínsku a jinde, holčiny mi vyrostly a proto jsem prázdninové pobyty upravovala podle jejich věku. Doufám pevně, že mi ani letos nedají vnučky košem a ten týden spolu zase něco spácháme. Už je to sice obráceně, protože už se spíš ony budou starat o mne, ale tak to chodí. Báječné chvíle jsou završeny tím, že si je pak rodiče vyzvednou a odvezou domů.

Apropo, asi dvakrát jsme byli na společné dovolené, tzn. že jeli i jejich rodiče a také to nemělo chybu, celé dny jsme výletovali někdy společně, jindy rozděleně a večer jsme u ohýnku večeřeli a povídali v kruhu rodinném. Tak třeba v Jeseníku - oni jeli do Aquaparku a my na hrad Sovinec, na Rešovské vodopády a jindy jsme společně vystoupali na Praděd. Další takovou akcí byl pobyt v Pekle u Nového Města nad Metují a také jsme do Aršpachu jeli společně a jindy oni do Muzea Merkuru a my na vršky Orlických hor.

na hradě Helfenburk u Bavorova:

Hoslovický mlýn:

od rozhledny Javorník:

Hluboká:

Křepice:

Pár fotek nastíní, o čem je řeč. Na plyšáky a spoustu pastelek, papírů, všelijakých výtvarných věcí, nutných sebou si musíte zvyknout, potkaly byste mě třeba na výletě Šumavou s batohem, lahvinkami s pitím, hračkami, bundičkami, ani mě pod tím nebylo pomalu vidět...

...A resumé? jsem babičkou moc ráda.

1. Nádherné zážitky Jiřinko. Také se snažíme využít každý čas s vnoučaty výletováním. Jen ještě s tím nejmenším máme co dohánět.
    Sice je den dešťový, ale i tak ho měj hezký.

1. Alenko, já jsem šťastná jako blecha, že zapršelo. Klidně by mohlo dva dny a dvě noci v kuse. Jiřina z N.

2. Jiřinko, máš krásné vzpomínky na čas strávený s vnučkami. I ony budou určitě rády vzpomínat, jak s vámi trávily prázdniny.
    Také jsem ráda babičkou. Občas i hlídací i když nám to teď covid hatí. Pořád vidím tu radost vnučky, když jsme se nedávnou po čtyřech měsících setkali. Tulila se ke mně a vnouček hned vyndal šachy, aby si mohl s dědou zahrát. Snad nám to situace dovolí, aby u nás o prázdninách děti zase mohly být. Nějaký program pak vymyslíme.

1. Růženko, taky si myslím, že děti potřebují dědu a babičku, od nich se dozvědí a naučí zase jiné věci, než od rodičů.
      Zítra odpoledne k nám přijde Honzík a už na něj čeká od dědy překvapení.
      Jiřina z N.

3. Velké štěstí mít takovou babičku! U nás je to velký nedostatek, ač 2 babičky a 1 dědeček o děti neměli zájem. Dnes je jim 30 a+ a moc jim to celý život chybí.

4. Jejda, co to? Já jsem do rodiny dcery jezdila hodně, ale nevnášela jsem tam zmatek, aby nebylo možné říct, že jsem ta klasická negativně braná tchýně, co podkopává vztah, druhá babička k nim jezdila méně, ale zase hodně jezdí ke své dceři, takže jsme hlídací obě, ale moje vnučky si také půjčuje a jezdila s nimi hlavně na Šumavu a jednou jsme byly dvě babičky a dvě vnučky na společné dovolené. Občas jsme si dvě babičky a dvě vnučky udělaly autovýlet.
    Na letošek nemám přesnou představu, co bude, ale pracuji na tom.
    Jiřina z N.

5. Jiřinko,zrovna dneska jsme s mužem debatili u oběda o tom, kdy si vezmeme vnučky na hlídání. Bereme si je k sobě vždycky na týden od té doby, co jim byl 1rok. A taky s nima výletujeme. Z každých prázdnin u nás jim vyrábím fotoalbum, aby měly památku. Já s bráchou jsem byla u babiček celé prázdniny a každý víkend. Takže moje mamka měla klídek a my tam byli moc šťastný. Máme na to krásný vzpomínky. Babička nás tam měla vnoučat plný barák. Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni, tuším, že hodně babiček a dědečků to má podobně.Určitě těm starouškům děti dodávají energii.A mladí můžou v klidu pracovat, když vědí, že jsou jejich děti v péči prarodičů.
      Jiřina z N.

6. Jiřinko, krásné vyznání babičkovstí. Já tvrdím, že vnoučata jsou to nejlepší, co nás v této životní etapě mohlo potkat.
    Při četbě a zmínkách, co jste vše absolvovali, jsem si vzpomněla na týdenní pobyt s vnučkami na mlýně u Lužnice. Sáře bylo pět, Emě necelých tři a půl. Sára u nás pobývala od miminka, Ema byla více mamánek a tohle bylo poprvé, kdy byla někde bez mámy. V ZOO na Hluboké se Ema sklonila a šup, z hlavy jí spadly červené sluneční brýle s puntíky. Nemohli jsme jí utišit. Řvala na celou ZOO a my s mužem jsme byli jako duo Herodesů, kteří mučí tu malou chuděrku. Utišila se až u stánku s plyšáky, kde jsme jí museli ty brýle vykompenzovat.
    Tak vidíš, jak tvůj článek vyvolal starou vzpomínku. Dnes už úsměvnou. Ale tehdy nám moc do smíchu nebylo, když jsme tu malou sirénu táhli od vody.
    Měj hezký den. 🍀

1. Alenko, to je úsměvná historka, v ZOO Hluboká to taky známe, nám zase vnučka udělala scénku v obchodě v Telči, kde jsme nakupovali na celý týden potraviny. Ale člověk leccos vydrží.
      Jiřina z N.

7. Jiřinko, jako potřebují babičky vnoučata, tak vnoučata babičky i dědečky. Vzpomínky jsou pak kořením když je nevidíme. Měj se hezky a plánuj😉. J

1. Pro ty staré lidi ( soudím podle sebe ) je pobyt s malými dětmi jistě přínos.Jiřina z N.

8. Jiřinko,máš krásné zážitky s vnučkami.Já jsem taky měla babičku,s kterou jsme se sourozenci zažili spoustu krásných chvil,doteď na to vzpomínám.Moji kluci babičky neměli,nebyl zájem,no ony neměli zájem ani o vlastní děti,natož vnoučata.Ale my jsme jim vše vynahradili a jsem na to pyšná a vrací se mi to.Jsem moc šťastná,že mám tak skvělé kluky a budu se moc těšit i na jejich děti,až je jednou budou mít.Přeju Ti moc krásných chvil s vnučkami.Marťa.

1. Marťo, o tom nepochybuji, že budeš bezva babička a má to výhodu, můžeš vnuky vrátit rodičům, svoje nemáš komu dát, když zlobí, hihi.Měj se báječně. Jiřina z N.

9. Jiřinko,krásné fotky a krásné vzpomínky.Mám také hodně fotek z výletů,z dovolených,hodně jsem vnoučata fotila.Také jsem byla babička na 100% a prožila jsem s vnoučatama nejkrásnější léta a dovolený.Synova přítelkyně maminku neměla od dětství a dcery tchýně se zabývala jenom svýma nemocema a tudíž nehlídala,tak jsem měla děti jenom pro sebe.Mám se všemi vnoučaty pořád moc hezké vztahy.Na babičky se nezapomíná,ani já nezapomněla na tu svoji.
    Měj se hezky

10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

11. Krásný příspěvek, Jiřinko! Plný pravé babičkovské lásky, čistého štěstí!
    Doufám, že se taky dočkám vnoučat a budu si stejně užívat.
    Přeji hezký večer, Helena

1. Helenko, nikam jsem nespěchala, dceři jsem říkala, že je lepší být dobře svobodná, než špatně vdaná a vyplatilo se, nemůže to být lepší. Jiřina z N.
      Přeji ti ty nejlepší vnoučátka.

12. Jiřinko , hezký článek i vzpomínky. V ZOO Hluboká jsme také byli s celou rodinou a moc se nám líbila. Omlouvám se za smazání prvních komentářů.

1. Járo, to máme společné zážitky, spolu s dalšími blogerkami a to je fajn. My ZOO navštěvujeme kvůli manželovi, ten to miluje. Jiřina z N.
      za smazání se neomlouvej, znám ty tvé okolnosti, to je v pořádku.

13. Jiřinko, máš nádherné zážitky s vnučkami a všichni máte na co vzpomínat. Jsi prima babička a věřím, že to holky v dospělosti ocení. :o)
    Přeji fajn dny. D.

1. Dáši, i na tebe to jednou přijde a budeš si babičkovství užívat, počkej, jaká to je radost.Budete je mít s Mírou každou chvíli - to bude teprve zápřah.
      Jak tě znám, budou umět fotografovat dřív, než mluvit, hihi. Jiřina z N.