pátek 28. října 2022

Plním si sny - k výzvě Járy č.3

 Milé KOČKY, byl čtvrtek, 27.10.22. - mlha skoro jako londýnská a kolem poledne se to začalo mírně trhat, sledovala jsem to jako vlčák, že bych šla po Nerátkách nafotit poslední nespadané listí a ejhle, něco se sem tam našlo:



























až potud by to bylo dobré, je to kolečko kolem Penny, ale pak!!! - napadlo mne, že bych to mohla risknout a využít počasí, kdo ví, kdy takhle zas bude....vypravit se busem do Prahy a zde zajet do Přední Kopaniny, kde vím hodně dlouho o rotundě! a jak jsem si usmyslela, tak jsem i udělala, skočila jsem na bus ve 14 hod. a jela, v Praze z Ládví dvěma linkami metra a pak ještě busem a v Př. Kopanině jsem si vysněnou rotundu i zvoničku nafotila a užila. Přistávající letadla na Ruzyni mi málem čechrala vlasy! Bohužel, rotunda byla zavřená, takže uvnitř jsem  ji obdivovat nemohla. Třeba se zadaří jindy? Okolo byl velmi malý a pěkně opečovaný hřbitůvek a je tu rodinná hrobka filmaře Friče, jak se mi pochlubila jedna zdejší obyvatelka P.Kopaniny.

o rotundě se píše:

Neomítnutá stavba z drobných opukových kvádříků pravděpodobně z první poloviny 12. stol. Současná podoba objektu je výsledkem novověkých úprav. Za nejvýznamnější části inventáře lze pokládat opukový oltářní reliéf s výjevem Ukřižování zřejmě ze druhé poloviny 17. stol. či obraz Klanění Tří králů s postranními postavami sv. Václava a sv. Ludmily od Josefa Hellicha z r. 1861.

a tady je obě máme:























a to by mohlo pro dnešek stačit?

26 komentářů:

  1. Půvabné místo, Jiřinko! Kolem odbočky se jezdí na letiště…
    A v Londýně jsem byla několikrát a mlha tam nikdy nebyla😀
    Pa, Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, o tom letišti právě svědčily letouny hodně nízko, letící na přistání.
      Londýnskou mlhu jsem viděla na vlastní oči, úplné mléko. Měj se hezky. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. To je tedy pohledná stavba, kdybych to měla blíž, tak bych taky nelenovala a klidně se zajela podívat.
    No a listí ? Stále ještě na některých stromech drží, ale přeci jenom už padá a padá.
    Pěkný sváteční den, Jiřinko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já ty rotundy mám v oblibě. Obdivuji jejich tvůrce, že jim dílo tolik vydrželo. Dnes jsem jela téměř okolo tebe!
      Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Moc krásný podzimní den, u nás ještě stále v podzimním, sychravem a dnes i svátečním duchu. Babí léto by to chtělo, tady u nás na větrném kopečku

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkné podzimní fotky z parku a rotunda je náádherná a hřbitov má atmosféru, vymetená obloha, co si víc přát, měla jsi krásný den. Pěkný víkend, třeba s nějakým výletem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěkně jsi mi popřála a tak se stalo, už zítra to tu bude v barvách, KOČKO! Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Ahoj Jiřinko, tak to jsi měla krásný výlet a krásné podzimní fotky.Moc zdravím Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, dalo by se tvrdit, že - jaké si to uděláš, takové to máš, hihi.
      Měj se moc hezky. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko, vzala jsi nás na pěkný Okružní podzimní výlet. 👍

    OdpovědětVymazat
  7. Za chvíli bude po barvách,u nás v sídlišti jsou některé stromy už téměř holé..
    Hodně mě zaujala rotunda.Už jsem koukla,kde to je a nejlepší by bylo zajet tam od sestry
    Tu bych chtěla vidět.
    Jiřinko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si, Jitko, tuto rotundu dlouho taky přála vidět. A nyní jsem si ji nadělila.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Jedničku ode mne získává P. Kopanina, tam to neznám. Ale rotunda, hřbitov a podzim v této podobě vytvářejí v těchto dnech aktuální pohled a zvonička - ta to jistí. Bývá ta rotunda přístupná?
    Přeji další pěkné záběry. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak to opravdu nevím, ale ráda bych ji navštívila někdy i uvnitř. Už jsem jich pár viděla a bývají tam krásné malby.Krásný víkend. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Jiřinko to jsou moc krásné fotografie a udělala sis super výlet děkuji za nádherný příspěvek do výzvy a opět pod Tvé jméno přidávám další odkaz. Děkuji moc za účast a velice zajímavé příspěvky, které přidáváš. Vážím si toho moc. Přeji Ti krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, tak já děkuji tobě za výzvu a všem lidičkám za účast a nebo i za to, že se u blogerek zastaví a pokoukají. Děláme to pro radost jeden druhému, ne?
      Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Nádherné podzimní fotky, rotunda nemá chybu , tyto místa neznám ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško, já mám staré stavby moc ráda a jsem na ně hodně vysazená. Pa a opatruj se. Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Krásná rotunda! Opravdu krásná...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, a kdyby se člověk ještě mohl jen tak podívat dovnitř! Viděla jsem množství starých kostelů s kresbami nebo malbami? uvnitř z dávných dob a člověka napadají zajímavé myšlenky v té souvislosti, to asi znáš? Jiřina z N.

      Vymazat
    2. Tady je taky rotunda. Malá, v ní jen dvě řady židlí, holý zdi a zákaz focení. Takže myšlenky které mne tam napadaly nebyly zrovna pokorné. ;-) Na Skalce v Mníšku je už ta kaple Maří Magdaleny prázdná, odsvěcená, jen ona původní krápníková výzdoba v ní zůstala. Člověka tam napadá jak krásné to muselo být když tam opravdu byly bohoslužby. Takže asi hodně záleží na tom, jak to uvnitř vypadá a co je s návštěvou spjaté.

      Vymazat
    3. Vendy, k té vaší se taky chystám, už dlouho, ale letošní podzim mi hodně výletů naším autem zrušil jak covid, tak některé neduhy manžela, uvidíme, zda to bude lepší. Ale ta rotunda tam stojí dlouho, tak ještě počká. Jednou jsem v Ústí n.O. zažila horor, jednou ti to napíšu. Jiřina z N.

      Vymazat
  12. Jiřinko, to je krásná rotunda. Může se dovnitř ? Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, bylo zavřeno a vstup je jen asi příležitostný. Ale ráda bych tam nahlédla.
      Jiřina z N.

      Vymazat