sobota 8. dubna 2023

Drážďany I.

Je neděle ráno, 2.4.23 - jsme v Drážďanech a po dobré snídani se vydáváme do Nového Města Drážďan - tedy na pravý břeh, do tzv. Aleje. Autobus nás na celý den opouští a s ním mizí i moje rukavice. - velká chyba!



kostel Tří králů:







Třikrát zlatá:





Poté, co si to tu prohlédneme, překročíme most a jsme ve Starém Městě, které jsme z druhého břehu pozorovali už drahnou chvíli. Po zbytcích opevnění a hradeb procházíme až k Semperově soše a necháme na sebe působit výklad pana průvodce. Vnímáme sochy, budovy, kostely a Labe, též ,,parníky,, most - a brzy sestupujeme do města - u Labe funělo, ledový vítr byl nepřítel - špatně se prokřehlýma rukama fotí.
















Semperova Opera - její architekt:chlapík se zajímavým osudem.





Zdejší kostely a domy a paláce jsou krásné, ovšem díky tomu, že letitá špína je vpitá do kamene, do pískovce, zdají se být budovy černé a jelikož bylo hodně pod mrakem, dojem černi tím byl ještě zvýrazněn. Některé sochy, vázy a části budov jsou restaurované a jsou světlé, jakoby máslové, ale ty neopravené skutečně vypadají jako černé. Neustále potkáváme nějaká muzea a kdo  měl zájem, mohl se tam podívat, čas na to byl. Pro prohlídce města se šlo na prohlídku Semperovy Opery a poté někteří volili individuální program, my s Janou jsme si zašly do Zwingru, jenže - tam nás čekalo nemilé překvapení, nádvoří s kašnami se rekonstruuje a je to jedno velké staveniště. Tak jsme to poběhaly po ochozech. I tak nám to stálo za to, jak možná dosvědčí mé dost mlhavé fotky? ( toto místo jsem navštívila asi 4x a vždy něco nového objevím )











Milé KOČKY, je toho hodně a tak si dáme nyní malou pauzu a zítra : Drážďany - druhý díl?

O rodu Wettinů jsme slyšeli každý den a není divu, oni tato městečka a hrady zdejší vlastnili a část rodiny tu dosud žije.

A ještě jedna téměř hádanka: jestlipak, milé KOČKY, uhádnete, proč jsem si vzpomněla na N.Urbánkovou a p.Smoljaka ve mlýně: Radime, řekneš jim to znova?Náš pan průvodce byl na tom podobně, neboď neustále zvonily zvony a my jsme věděli, že nám něco hezkého a zajímavého vypráví, ale, co to bylo?

ještě přidám dvě:













24 komentářů:

  1. Jiřinko zdravím. Hezké fotografie Drážďan, já tam byla vloni o adventu zrovna v době, když tam střílel terorista... Přeju hezké Velikonoce, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tak to není nic hezkého, my jsme to zažily s Janou ve Strasburku, týden po naší návštěvě tam byl také incident. Ať jdou teroristi někam.
      Měj se krásně, KOČKO.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko to jsou nádherné fotografie z Drážďan. Pro mě zase vzpomínka na loňský srpen, teplo a bouřky. Je úžasné že to na konci války zcela rozbombardované město zase stojí ve své původní historické kráse. Krásné budovy, upravené parky, zámek, Zwinger, bazilika, Opera...vše postavili znovu. Pamatuji dobu, kdy tam byly v části jen oplocené sutiny...je to teď nádherné město. Díky za krásnou připomínku a hezké fotografie.


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, díky, zítra to tu dokončím - byla jsem v Drážďanech několikrát, v době, kdy to bylo ještě hodně poničené a v této době také, jak o adventním čase, tak v létě, a snažej se to tam opravit, co nejvíc, snaha je tam patrná.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  3. V Drážďanech jsem byla dvakrát, takže malinko je znám. Byla to taky součást poznávacího zájezdu. Máš moc hezké fotky i když na ruce Ti sedal chlad.
    Měj klidný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tentokrát tam byla zima jako ve Svedlovsku na nádraží, ledový vítr a mračouni tmavé, nic moc, ale my jsme to kompenzovali v pekařství u čaje a koláčů.Mezitím nějaká ta prohlídka památek...Hezkou sobotu ti přeji. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Budovy v Drážďanech jsou stavěny z labského pískovce, a ten je známý tím že velmi rychle černá vlivem podnebí. Zajímavé je, že ta budova která vypadá jak mešita je továrna.... na pravém břehu jsme nebyli, zůstali jsme jen na levém.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, přesně, jak píšeš.
      Byla jsem v Drážďanech pokolikáté, ale v té Aleji poprvé.Jenom těch adventních zájezdů! - se sestrou, se švagrovou, s kamarádkou, s kolegyní a štola sem, štola tam, všude plno lidí. Tvrdím, Vídeň, Drážďany a pár dalších míst o adventním čase nebrat. Dobré je, že to není daleko. Jiřina z N.

      Vymazat
    2. Jenže ta cestovka co s ní jezdím má Drážďany a Vídeň jen v nabídce adventů. Max se musím podívat jestli je ještě v nabídce září a ZOO v Schönbrunnu. Tak mě to nějak nevadí ti lidé. Domorodci se chovají slušně, horší to s námi Čechy ....

      Vymazat
    3. Vendy, popravdě mi nevadí množství lidí, ale je fakt, že ty tlačenice nejsou až tak atraktivní, jako když je trochu pohodička.A na focení to taky není příjemné, když ti neustále někdo leze do záběru ( od r. 2007 jezdíme na adventní zájezdy a někdy i na několik - na různá místa a dost si to užíváme ). Preferuji města a vesnice v Bavorsku. Střídáme Německo a Rakousko a občas zamíříme i jinam. Já nejezdím nakupovat, ale výletovat. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Když byl manžel v Drážďanech, kolega odtamtud mu vysvětloval, že to není špína, ale pozůstatek bombardování a následného požáru města během války.
    Krásné svátky jara přeji, Jiřinko :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, taky si to myslím, ale přispěly k tomu i roky průmyslu po válce, stejně jako u nás. Však ty budovy, které postavili znova ze starých kamenů, jsou částečně černé a kde použili nové, jsou žluté. A dík za návštěvu na blogu.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Ahoj Jiřinko,nikdy jsem v Drážďanech nebyla tak alespoň s tebou jsem se tam podívala moc krásné fotky a těším se na pokračování.Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivet, ještě vydrž, už brzy to skončí, ale fotek jsem tentokrát dovezla opravdu hodně. Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Jiřinko, zas hezké cestování. Drážďany jsme kdysi také proběhli, měli jsme málo času, ale ty bílé koníky si tedy pamatuji a myslím, že stojí i na stejném místě :-) Lilo nám a já doma zapomněla bundu, tak jsem na tom byla podobně jako ty s rukavicemi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, asi jsem tam i trochu prostydla a tento týden mě bolí v kříži. Daň za zvědavé cestování. Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Jiřinko, moc děkuji za úžasnou reportáž. Mám Drážďany moc ráda, krásně se tam prochází. Miluji nábřeží, i když věřím, že tam bylo jako v lednu. Mám moc ráda, jak Sasové nejsou líní a zdobí! Zwinger by mě tedy nepříjemně překvapil stejně jako tebe - už jsem tam nějaký čas nebyli a mám chuť se tam jet podívat. To bych tedy koukala...
    Moc tě zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, já nechci radit, sto mi ještě nebylo a v Moskvě jsem nebyla, ale počkej si, až to nádvoří Zwingeru bude opravené a kašny budou ok. Teď bys myslela, že tam dělají metro.
      Ony ty Drážďany tam na tebe počkají.
      Krásně si užij Velikonoce a pozdravuj své zajíčky a psíka. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Krásné Drážďany.Tam jsem ještě nebyla,tak jsem se podívala aspoň s Tebou,Jiřinko.Měj hezký sváteční den.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, užij si volné dny a buď zdráva. Posílám moc pozdravů a zase příště. Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Jiřinko, Drážďany jsou krásné a až budou stavební práce hotovy, budou krásnější. Přeji ti ještě stále pěkné a pohodové Velikonoce. Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivanko, užij si Velikonoce a volno. Práce ve Zwingeru budou jistě k lepšímu, ale udělali to tam ve velkém stylu. Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Jiřinko, krásné fotky.👍👍👍 I když vám počasí zrovna moc nepřálo.
    Já viděla Drážďany v původním stavu, kdy zde byla jen torza budov po bombardování. Bylo to v roce 1968, byli jsme tu se školou a město na mně působilo depresivně.
    Je báječné, že je centrum starého města zrekonstruované a město duchů už se nekoná.
    Ráda jsem se s tebou prošla a zavzpomínala na to, jak jsem si drze a přes zákaz focení vyblejskla ve Zwingeru Sixtinskou madonu. 😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, jednou se tam podívám na výstavu porcelánu, zatím jsem na ni ještě nikdy nešla. Jsem zvědavá, jak to bude vypadat na tom nádvoří se čtyřmi fontánami, je to tam rozkopané hodně, tak asi nějaký bombastický projekt?
      Užij si dovču. Jiřina z N.

      Vymazat