pátek 3. ledna 2020

České dráhy

Jsem zvědavá, jak se ta věc s cestováním drahou vyvrbí.
Říkáte si,
milé KOČKY,
nejspíš si potřebuje babka zanadávat hned zkraje roku,
ale ne. Jen se děsím těch avizovaných změn.


Kdo mně zná hodně let, ví, že ráda jezdím na výlety vlakem a taky občas busem.
Nebyl problém sednou u nás do motoráčku a dojet do Kralup, tam přesednou na vlak pod Milešovku, kvečeru hopsnout úplně utahaní do vlaku v Lovosicích nebo Opárně a vrátit se domů.
Nebo jsme se postupně scházeli a ve Všetatech už celá parta jeli směr Tanvald a tam to obkroužili, vylezli na některou rozhlednu nebo se prošli podél některé říčky, případně si užili jen stínu lesa.
Co my jsme se toho napoznávali a vše jsme stíhali procestovat vlakem.
Nyní, po všech těch letech věrnosti vlakovému cestování se dovídám, že nějaká chytrá hlava vymyslela, že se bude jezdit různě. Část cesty bude přepravovat vlak Českých drah, pak se přestoupí na jiný spoj od jiného dopravce, platit se bude ve vlaku, zpoždění prý už bývá samozřejmé, přípoje údajně nenavazují, co je na tom nového?
Začínám se v tom ztrácet, bývaly doby, že jsem si našla v Jízdním řádu spojení a všechny účastníky výletu obeznámila s tím, kdy a kam mají nastoupit a jakou koupit jízdenku.
Pamatuji se, že za mého mládí jsem jela z Děčína až do Plzně jedním rychlíkem a tam jsem přestoupila na vlak do Č.Budějovic a u příbuzných v Jižních Čechách jsem byla pohodlně a relativně brzy. Také jezdíval rychlík Liberec - Cheb. Zkuste tu trasu jet dnes!
( už budu jako moje babička kdysi, když vzpomínala na dobu, kdy se platilo krejcary, hihi ).
Nejspíš si řeknete, co ta babka má, proč nejede s manželem autem,
nic proti tomu,
ale někdy je to lepší tím vlakem, když nás je víc a někteří si chtějí dát na výletě pivčo.
Budu se muset vypravit na ,,dráhu,, a popovídat si s paní pokladní a nechám se informovat, abych nepodléhala fámám, nicméně kamarádka Marcelka, která u nás byla včera, mi líčila hrůzostrašné zvěsti, jak chtěla jet z Prahy do Turnova!
Nakonec to vzdala a jela úplně jinam.

13 komentářů:

  1. Mám skorošvagrovou, která pracuje u ČD jako revizorka, i oni jsou zoufalí z toho, jak se situace vyvrbí, soukromá firma Arriva to evidentně nezvládá.

    OdpovědětVymazat
  2. Zatím jsem nic z toho nezkusila, ale koukám, že bych se na delší trasu opět raději vypravila vrtulníkem nebo Cesnou. Peněžně bych na tom nevydělala, ale nervy a čas bych uchránila. Uvidíme - třeba někdo z aerodopravců dá dobrou cenu pro důchodce ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. [2]:Milá Kitty, to bych brala.Ale důchodců cestování chtivých hodně a helikoptér málo.
    Snad to vychytají a bude líp. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Lepší je to Cesnou, ale teď v zimě se to prodraží (jako tehdy mně) o rozmrazovací zařízení, které mají jen některé Cesny. Takže to nechám zase osvědčeně "na hindy" ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Jiřinko, vlakem jsem nejela už léta, ale věřím, že kdo dráhy využívá, může být zmatený. No, čas ukáže.
    Přeji krásný víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]:Dášenko, právě že já jezdívám busem a vlakem poměrně často a čekala bych, že změny budou k lepšímu!Bohužel, zatím to tak nevypadá.
    Ale jsem optimistka a snad to vychytají. Hezký večer přeji.Tobě i Mírovi.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  7. Jiřinko, taky jsem četla. Já sice vlakem nejezdím, ale naše Tereza s dětmi měla problém dojet po svátcích na Moravu. Jízdenky byly na poslední chvíli ale jen tam. A Arriva si vzala na sebe víc, než unese. No snad se to časem zlepší. Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:Martičko, u mne je to těžké, já pamatuji ještě doby, kdy se na Slovensko jezdívalo i v uličce a seděli lidi všude že nešlo jít ani na WC!Ale také pamatuji, kdy jsme s partou známých jezdívali po Čechách vlakem a pohoda.
    Jedna, památná akce, byla - kdy švagrová s bráchou upekli pekáč masa a jelo se z Benešova n.Pl. do České Lípy, pak přes Lito do Lovosic, tam přestup na vlak kolem Milešovky do asi Teplic a pak zpátky do Děčína přes Libouchec a do Bnš. Cestou bylo veselo a snědli vše.
    Dneska by koukali na jízdní řád!
    Dobrá akce bývala taky hned po Vánocích, kdy bylo nutné vzít sebou cukroví a někde na pařezu ve sněhu jsme dojídali přebytky a zapíjelo se tu vaječňákem, tu grogem z termosky.
    Vzpomínáme moc rádi, na Jedlovou, nebo na Točník, bylo toho víc, nemělo to chybu a vlaky nás vozily k naší spokojenosti.
    Hezký den Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  9. Jo privatizace mnoha tratí a náhrady mnoha spojů soukromými dopravci nám všem řádně zamotala hlavu. Je to "bordel na entou". Paradoxně si vzpomínám, že se z Rumburka jelo přes přestupu až do Znojma...Když jsme jezdívali k tetě na Slovensko do Velkých Uherců, tak jsme přestupovali jen v Břeclavi. Vystupovali ve městě Partizánske a odtud šli k tetě do Velkých Uherců těch pár kilometrů pěšky. Dnes ani netuším, kolik přestupů by nás čekalo...Rychlíky na Kolín vysoutěžila Arriva a od té doby ještě žádný vlak nepřijel včas. Navíc vlakové soupravy mají problémy vyjet trať do kopce z České Lípy na Jedlovou, protože jsou to soupravy stavěné na přepravu v rovinách a ne v kopcích, zvláště na takové jaké jsou tady. Nevím co budou dělat, až opravdu začne sněhová nadílka. Ti nebudou jezdit vůbec?! Nechápu, kdo mohl od stolu rozhodnout a takové blbosti, jako je zničit České dráhy a trati a spoustu vlakových dříve funkčních spojů, rozporcovat pro soukromníky, kteří mají problémy i s tím, že mnohdy nemají komunikaci s výpravčími a výpravčí tak ani nemohou strojvedoucí upozornit včas na případný problém na trati, jako je například spadlý strom...Mám pocit, že prostě vše, co jakžtakž fungovalo, je potřeba co nejdříve zničit!!! Doplácíme na to ve zdravotnictví, školství, dopravě...prostě ve všem. Je mi z toho někdy smutno a pak nám budou tvrdit, jak jsme zastaralí a že s láskou vzpomínáme na minulý režim. Co se týká těchto oborů, tak určitě ano. Zdravotnictví fungovalo a v Rumburku byla všechna oddělení od chirurgie po ORL, internu, nervové, prostě vše co bylo potřeba. Dnes jede nemocnice v nouzovém režimu, protože je rozkradená a v insolvenci a nikdo ji provozovat nechce a město Rumburk zajištění péče pro  55 tisíc obyvatel celého Šluknovského výběžku prostě samo finančně neutáhne. Sdělili nám, že můžeme jet na ošetření do nemocnic v Ebersbachu nebo Sebnitz...no jo, ale platit se tam musí hotově a v Eur,  na to prostě každý peníze  nemá. Zvláště my důchodci s podprůměrným důchodem jsme rádi, že vystačíme s tím, co máme a nemůžeme si platit za luxus i když se snažíme žít tak, abychom ještě něco našetřili. No co naděláme. Je to čím dál tím horší...protože se dnes nerozhoduje z míst, kde lidé žijí, ale centrálně  rozhodují  neznalí úředníci od stolu, kteří vůbec nemají potuchy, jak se na venkově žije. Zlobí mě to, ale my jsme proti tomu bezmocní.... Měj Jiřinko moc krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]:Járo, jak jistě už víš, bydlela jsem v Rbk a ve V.Šenově dlouho, až do r.1983, tak to pamatuji,však dcera se mi narodila ve Varnsdorfu.Ohledne vlaků se nedalo spojení nic vytknout, téměř.
    Jezdil i přímý bus až do Prahy.
    Mám  tam příbuzné i známé a všichni nadávají, nejvíc na to, že jim nikdo nepomůže řešit nepřizpůsobivé a jiné takové těžkosti.Nežije se tam nejlíp. Vysoké ceny, nízké výdělky. Jsem ráda, že jsme s mužem v důchodu a máme ,,to za sebou ,,.
    Ale rádi tam jezdíme: Dýmník, Vlčí Hora, Tanečnice...
    nejvíc vzpomínám na chleba ze Severního! Nic tak dobrého už nikdy jíst asi nebudu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  11. [9]:Jaru, ještě si dovolím jeden rýpanec:
    já si myslím, že o těch věcech okolo dopravy rozhoduje nějaký truhlík od stolu, nejlépe v Praze!, který má s dopravou vlakem nebo busem nulovou zkušenost, sám si vozí zadek v nějakém služebním autě a je mu to šumafuk, jak se lidi dostanou do práce nebo třeba do okresního města něco vyřídit - viz třeba Rumburk ... Děčín!
    to stopem dnes nedáš! ( já to občas v mládí zkusila ).
    A že zrušili školky a jesle - co by za to dnes dali, kdyby je měli.
    Špitál ve výběžku: jak ten ve městě, tak ten v Podhájí pamatuji v jeho největší slávě.Prý je Podhájí ruina?
    pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]:Jo to máš pravdu, že rozhodují lidé, kteří vlakem ani autobusem nejezdí a ještě řvou, že dali studentům a důchodcům slevy zbytečně. "Vyšší vrstva" lidí, kteří mají  statisícové příjmy nám budou vytýkat nějaké slevy...sami jezdí služebními auty zadarmo na náklady nás všech... Ano,  V Podhájí jsme byli na Nový rok s manželem na pohotovosti. Byl to doslova horror a ani se mi tom, co jsme tam zažili, nechci moc rozepisovat. On chudák přes 39°C horečky, hodina čekání, než doktor dorazil z domova, pak další hodinu jsme si vyslechli přednášku o tom, že jsme měli  před Novým rokem dva pracovní dny a měli tedy jít k obvodnímu lékaři...a řeči o zákonech o zdraví a zdravotnictví. Manžel by se rád viděl v posteli, ale nemohli jsme odejít, protože jsme museli čekat až se doktor vykecá a dá nám léky, které jsme si stejně museli zaplatit + 90 Kč za návštěvu pohotovosti.  Byla jsem doslova znechucená. Mohli jsme volat RZtu, ale to jsme nechtěli, abychom někoho jiného neohrozili na životě, ale že si vyslechneme takové řeči, mě opravdu nenapadlo. Vždyť to pan doktor dostane slušně zaplaceno, i když byl na příjmu doma...a byl nakonec vzteklý, že musel odjet z tepla domova...

    OdpovědětVymazat
  13. [12]:Jaruško, ono je to na osobě, která v tom kterém zaměstnání pracuje a je jedno, kde,já kdysi za min. režimu přijela do špitálu se zraněnou dcerou a doktor - nějaký cizokrajný, tmavé pleti - koukal na hokej nebo fotbal, už nevím a nechtělo se mu taky dělat!Ale mám i lepší zážitky.
    Tak přeji panu manželovi brzké uzdravení a snad zítra ráno v deset v Praze moji doktoři budou na svém místě.Jdu na nějaké nové pracoviště, budou dumat, co se mnou.
    pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat