pondělí 20. ledna 2020

Mosty

Dnešní noc jsem nemohla usnout,
někdo počítá ovečky,
jiná jde žehlit ( mám takovou známou! ),

já jsem se převalovala a abych nemyslela na to, co mne ode dneška čeká,
vzpomínala jsem na to, kde a jaké jsem navštívila staré, kamenné mosty v ČR.
( protože jsem viděla i ty některé cizokrajné ).
Mosty jsou úžasné tím, jak spojují dva břehy, nemusíte vodu přeplavat.
Milé KOČKY,
když už jsem si udělala takovou ,,inventuru,, - proč to nenapsat i na blog?
Začnu svým oblíbeným:
mostem, který zná málokdo:
je to most přes Ploučnici kousek od vtoku do Labe v Děčíně na Starém Městě.
Je ze 16 století, prý r.1717 osazen sochami od Brokoffa,
má délku 84 m a široký je 5m.
Zato most na Otavě v Písku zná asi každý, údajně je nejstarší dosud stojící v Čechách, měl dvě věže, délku 110 metrů a šířku 6,5 m.
Chlubí se 7 oblouky. Postaven byl koncem 13 st.
Povodeň v r.2002 byla zničující a bylo nutno ho opravit.
Ten je mnou asi vyfocený nejčastěji, hned vedle pražského, Karlova.
Nejznámější, Karlův, neboli Pražský, postavený na Vltavě v místě bývalého Juditina mostu, je 516 metrů dlouhý, 9,5 m široký, se 16 oblouky, stavba začala 9.7.1357, osazen 30 sochami a sousošími po r.1706.
Také jsem si vzpomněla na most přes Sázavu v obci Ronov, v jakém je stavu nyní, nevím, ale byl ohrožen, snad se opraví?,
napadlo mě i že jsem před lety obdivovala a fotila most v Dobřanech, pamatuji si sochy na jeho ,,zábradlí,,.
Často jsme obcházeli a hledali nejlepší místo na fotku s mužem most ve Žďáru nad Sázavou, s osmi sochami, prý tu byl původně dřevěný most. Mimochodem, nedaleko něho je tu ještě jeden starý most, se dvěma oblouky.
Hodně starý je most v Rabštejně nad Střelou, v nejmenším městě v ČR. Je z r.1335 - 1340, tvrdí se, že je druhý nejstarší u nás!
A už žádný starý není v Roudnici, ale prý tu byl, ten si nepamatuji ani já, zas tak stará nejsem, jen jsem se o něm kdysi dočetla:
postavil ho Jan z Dražic, dohotoven asi r.1340, byl 220 metrů dlouhý a 6,4 m široký a na jeho místě je most nový, byl to třetí nejstarší v Čechách.
Ono se toho napovídá:
jeden starý most, nedávno jsem ho zase viděla a fotila a dávala na blog, se klene nad řekou Mží ve Stříbře,
poměrně hodně fotogenický, barokní, kamenný most je nejvýznamnější památkou v Bělé nad Radbuzou, byl postaven pravděpodobně mezi léty 1703 - 1723, má osm oblouků a šest pilířů, na kterých stojí sochy svatých.
A velmi originální je Ovčí mostek na Jílovském potoce v Děčíně - z r.1561, 18 metrů dlouhý se čtyřmi metry šířky a velkým obloukem...asi 6,5 m výšky? Bývá tu často letní, blesková povodeň.
Určitě jsem na některé mosty, které osobně znám, zapomněla, resp. jsem si na ně v noci nevzpomněla.
Kolem půl šesté ráno jsem konečně usnula a o mostech jsem si mohla nechat zdát.

12 komentářů:

  1. Jiřinko, hezká noční reportáž o mostech. Myslím na Tebe.

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkné povídání. Tak ať to dnes dobře dopadne :-)

    OdpovědětVymazat
  3. [1]:[2]:Milé moje blogerky,
    už jen 13x a mám to za sebou! ( včera a dnes ok ), tři týdny utečou jak voda.
    Ale zabere to dost času, jedu ráno v půl desáté a přijela jsem teď, ve 14 hod.
    Opatrujte se. Venku prosvítá sluníčko z mlhy, která namrzá, vypadá to od kamen hezky.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkná reportáž o mostech. Přemýšlím, který nejzajímavější jsem viděla.
    Držím pěsti.

    OdpovědětVymazat
  5. Jiřinko, byla jsem na Karlově mostě a v Písku, ale vím o jenom unikátu, který se nachází na hradě Velhartice. Je kamenný... a na kopci. Nikdy nevedl přes vodu. :o) A ještě jeden zajímavý most jsme navštívili a to Stádlecký řetězový most.
    Měj hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné zamyšlení nad mosty. Ovčí lávku dobře znám, zajímavým místě v Děčíně je ještě Řetězová lávka po zámkem. Starý most přes Ploučnici...tak jsme byli před Vánocemi a sousoší se zrovna opravuje. Zajímavý je i železniční most a také most v Zahrádkách u České Lípy, viadukt nad obcí Novina v Libereckém kraji, ktery vede pres udoli a z mostu se jede hned do tunelu.Našlo by se těch zajímavých opravdu hodně. Přeji ti krásný den a držím palce ať jsi v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  7. [5]:[6]:Děvčata, také je znám,které tu uvádíte a jsem velmi potěšena, že je tolik lidiček, kteří výletují po republice.Znám i místo, kde stál Stádlecký most původně.Z vody...pod Temešvárem, Dáši, plula jsem tam na jachtě, kde jsem byla hostem.
    Děčín a okolí mám prochozené, chodila jsem zde roky do školy.
    Viadukt u Noviny znám z cest do Liberce vlakem, od Dc, přes Lípu.Já jsem tak stará, že pamatuji, když byla v provozu trať ze Svoru do Jablonného v Podj.
    To se divím, že mi to z hlavy ještě nevypadlo. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:Jiřínko zrovna nedávno jsme s manželem o té trati mluvili, když jsme plánovali výlet ke Cvikovu, kde jsou někde u Měření v skalní reliéfy.  Také to bylo blíž do Lvové a k Lemberku. Také tu trať pamatuji. Jeli jsme tudy na Liberec a ne jednou.

    OdpovědětVymazat
  9. u Mařenic... omlouvám  se, mobil mi to přepsal

    OdpovědětVymazat
  10. [9]:Járo, já tvrdím, že je tu na každém km něco zajímavého.
    Přeji hezký podvečer Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  11. [4]:[5]:Dáši, to bylo jen tak namátkou, kdybych měla napsat o všech starých, kamenných mostech, které jsem kdy viděla na vlastní oči, bylo by to na delší povídání, třeba ten v Brtnici a jinde.
    Však to znáš, o něčem se dočteš a pak to chceš vidět.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  12. [1]: Marti, mám týden za sebou, tak snad to dobře dopadne i ty další dva.
    Ohledně mostů jsem si vybavila taky dva další pěkné mosty ze středověku se sochami:
    V Náměšti n.O. pod zámkem, tam mají těch soch požehnaně, dobře se to fotí, nebo most v Horní Polici u Žandova přes Ploučnici.
    Je jich hodně.
    pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat