čtvrtek 15. dubna 2021

Český Ráj

Článeček o Českém Ráji jsem si v hlavě ,,sesumírovala,, dnes v noci, když jsem nemohla usnout. Někdy se mi to stává, že usnu až k ránu a pak se zas nemohu vzbudit...prostě stará bába a její problémy. Ale má to výhody, že nikam nemusím a nechám tomu volný průběh.

Milé KOČKY,

tohle bude vypadat jinak, než dosavadní příspěvky, protože popíšu některé z mnoha našich výprav do této oblíbené krajiny. Většinou jsme jeli jako parta, kdy přišlo několik z mnoha oslovených lidí a nikdy jsem dopředu nevěděla, kdo se zúčastní. Obvykle jsem napsala známým, odkud a kam se kdy jede, co si mají koupit za jízdenku a kde se sejdeme, ve kterém vagonu vlaku. Pak bylo na každém, zda se přidají a přijdou. Někdy se také jelo auty, ale to obvykle do oblasti, kam vlak nejede. Nejvíc se nás jednou sešlo 18 a to už bylo i na mne docela dost. Hlavně jsem si musela dávat pozor, aby na trase byla hospoda a cukrárna, aby mě Marcelka nestáhla z kůže, bez těch dvou výše jmenovaných pro ni výlet neměl takový půvab, a taky po zkušenostech z výletu na Karlštejn jsem musela být opatrná na záměnu kávy za kopřivový čaj, kdy jsem s tímto zdravým nápojem u kamarádky tvrdě narazila!

Vlakem jsme obvykle jeli směr Všetaty, ve vlaku už seděli ti, co jeli z Prahy a nebo z Čakovic, ve Všetatech se přidružila kamarádka s mužem od Milovic a jelo se do Mladé Boleslavi společně, zde jsme přestoupili na vlak do Českého Ráje nebo se pokračovalo až do Turnova a tady přestup na vlak směr Jičín. A pak se chodilo různě:

například:

Rovensko, se zvědavostí na zdejší obrácené zvony, pak pěšmo k Troskám, poté na Hrubou Skálu a odtud dolů k vlaku, buď po silničce nebo Myší dírou a do Sedmihorek.

jindy: vlakem do městečka Železnice, pak pěšky napříč Prachovskými skalami a na zastávku vlaku Hrdoňovice

jindy do Turnova, pěšky přes město na Hlavatici, hrad Valdštejn, pak ke Kopicově statku a na Hrubou Skálu a dolů k vlaku

jindy vlakem do Mladějova a pak pěšky do Troskovic, na Trosky a k vlaku...

jindy do Sobotky, na náměstí do cukrárny, pak k Humprechtu, Nepřívěc, a oklikou zpátky na vlak

jindy vlakem do zastávky Libošovice, pak pěšky na Kost a Plakánkem do vesnice Vesec a do Sobotky na vlak

taky vlakem do Semil, nahoru na Kozákov, do zdejšího lomu pro pecky, a pak, už pěkně unavení, dolů k vlaku do Železného Brodu

nejčastěji ovšem do Turnova, pak po městě a šup u jezu, k Hrubému Rohozci, odtud na nádraží....

či na Malou Skálu a mnohé výlety v jejím okolí...nebo jindy do stanice Březina a pěkně do Drábských světniček a na Valečov, Mužský a pod. nebo Příhrazy...

vlakem do Lomnice nad Popelkou a hore kopcom na Tábor a mnohé další výlety ... často do Rychnova u Jablonce, pak busem do Kokonína, zastavení v cukrárně a pěkně pěšky nahoru na Černou Studnici a po hřebenu do Tanvaldu, odtud rychlíkem ku Praze...ale to už není Český Ráj!

když to vidím takhle napsané, bolí mě nohy! bylo toho opravdu hodně a musím přiznat, že dnes bych to nezvládla...na některých těch místech jsme byli s mužem autem jen sami, ale to je nepodstatné, ty hromadné výpravy měly vždy něco do sebe.

Když dovolíte, připnu i pár fotek z některých těch výletů, kdy jsme byli rádi spolu v přírodě. Nejlepší vždy bylo, že když jsme se vraceli uondaní vlakem k domovu, vyndali jsme zbylé zásoby, obvykle čokoládu a nějaké ty sušenky, ovoce a někdo i řízek, hodovalo se, aby se nemusely ty dobroty nosit zpátky domů. A jedna z nás přinesla většinou meruňkovici! mělo to voňavé dozvuky...

pár výletů bylo i na kole!

Jitka jistě promine, že jí tu lezu do zelí:

1. Český ráj je krásný, to se musí nechat!

1. Adélko, vzpomněla jsem si, jak jsme byli v Blatech na dovolené a šli jsme na hrad Pařez, a nebo na Kumburk. Jiřina z N.

2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

3. Omlouvám se za odstranění komentáře, ale byla tam spousta chyb. Jiřinko, to jsou hezké fotografie i připomínka míst v Českém ráji. Někde jsme byli, jinde ne. Ono z vlaku jak i píšeš, se opravdu všude nedostaneš a většina tras, pokud chceš jít okruh dá kolem 15 km nebo se musí najít trasa od vlaku ke vlaku nebo aspoň autobusu. Pro nás je to složitější, protože musíme přes Ml. Boleslav, Bakov na Jizerou nebo přes Liberec a to už se musíme vyrazit prvním vlakem ve čtyři hodiny ráno. Jinak by to nemělo cenu někam jet. To bychom dorazili na místo a mohli bychom sednout zase na vlak domů, protože cesta vlakem by byla delší než vycházka do skal nebo k památkám. Nejlepší volbou by bylo ubytování někde tam a vyrážet do různých míst...třeba z Jičína a nebo z Turnova. Docela ráda bych se tam znovu podívala. Uvidíme...Měj moc krásný den a opatruj se.

1. Járo, to máš naprostou pravdu, jeden čas jsme byli chvíli bez auta a jezdili jsme s mužem vlakem na výlety sami, třeba do Broumova, do Olomouce a i jinam, Litomyšl, nebo Brno, Plzeň...ale pořád jsme sledovali čas, aby nám to neujelo zpět. A vstávání brzy ráno moc nehodluji.Taky si myslím, že ty vlaky jezdily lépe, než teď.
      Já jsem loni chtěla jet s kamarádkou vlakem do Břeclavi a covid mi to nedovolil.
      Jiřina z N.

4. Někde jsem byla, někde ne. Je to moc hezký kousek naší země.
    Fotky jsi vybrala moc pěkné, projela jsem si je několikrát.
    Hezké čtvrteční odpoledne!
    Hanka

1. Hani, děkuji ti za pochvalu, z toho množství vybírat je těžké. Líbí se mi, že z mnoha míst je vidět Trosky nebo jiné dominanty Č.Ráje. Jiřina z N.

5. Český ráj to na pohled❣️
    Kdy otevřeš cestovní kancelář?😊

1. Tomu říkám dotaz na tělo, hihi. Díky za návštěvu na blogu. Jiřina z N.

6. Jiřinko, výlety s partou kamarádů jsou fajn. V Českém ráji jsem nikdy nebyla, a proto Ti děkuji, že jsi mi ukázala krásná místa.
    Měj hezké odpoledne. R.

1. Růženko, já sama mám ráda sedět na dece na Kozákově, koukat se na lidičky, co lítají na padáku a v dálce obdivuji Trosky. Jiřina z N.

7. Jiřinko, máš spolu s přáteli prochozený Český ráj doslova křížen - krážem. Většinu míst znám, najdou se však i ta, která unikla mé pozornosti. Jezdívala jsem tam od předškolních let, kdy v Drhlenách vznikalo rekreační středisko tehdejších Rumburských strojíren. Jezdilo se tam na brigády. Nejprve se vybudovaly kadibudky a jedna chata, kde byla kuchyně, pak druhá chata, coby jídelna a společenská místnost. Do půlkruhu pak stany s dřevěnou podsadou. Pak se začaly budovat chaty i v lese a stany nahradily teletníky. Od první třídy jsem tam jezdila na třítýdenní tábor. Táta dělal vedoucího, maminka byla v kuchyni. A pak všichni odjeli, jen naše rodina tam masochisticky zůstávala na další dva týdny, aby si užila se spolupracovníky tzv. rodinné rekreace. Jeden čas jsem to vyloženě nenáviděla, trávit větší část prázdnin v nějakých Drhlenách. Pak jsem tomu přišla na chuť. 😀 Díky pobytu tady jsem poznala notný kus Českého ráje. Mohu potvrdit, že cukrárna v Sobotce mívala báječné dortíky. Za odměnu. 🤣😂
    Čas trhl oponou, dnes se toto místo pyšní názvem Zlaté údolí a je vyhledávanou lokalitou.
    Měj hezké dny. 🍀

1. Alenko, to je dílo! můj nejmladší brácha Toník s rodinou a našima jezdili rok co rok do Drhlen na dovolenou!!! jednou jsme tam za nimi taky na jeden den jeli. To je ale senzace, že známe stejná místa a není jich málo. Jiřina z N.

8. Nádherné fotky, opravdu pastva pro oko. A ta roubenka, to je jako z pohádky. Zdravím ☺

1. Evi, také se mi líbí ty staré domečky, statky a ač bych v tom bydlet nechtěla, za každý takový zachráněný jsem ráda.Hezký den přeji. Jiřina z N.

9. Jiřinko,do zelí nelezeš.Česká ráj je pro všechny a ty jsi ho nádherně zachytila.Občas zjistím,že si všimneš věcí,které já jen tak přejdu.Třeba ta zajímavá dlažba v Lomnici nad Popelkou.Kolikrát jsem tam byli.Ne,že bych koukala pořád vzhůru,ale budu se muset i ve městě podívat pod nohy.
    Měj hezký večer

1. Jituško, ty chodníky s mozaikou mě lákají, už jich mám pěknou sbírku. Líbí se mi, že každý vidí na stejném místě něco jiného. Pa Jiřina z N.

2. Jo, Jíťo, máš můj obdiv, žes hned poznala, kde to je. Jiřina z N.

10. Jiřinko Český ráj je moc krásný. Skoro všude jsem tam také byla, ale ráda jsem se s Tebou podívala zase. Posílám Ti gratulaci k blogovému výročí. Líbí se mi Tvoje cestovatelské příspěvky i to jak jsi vtipná. Akorát nechápu, proč Tobě nebo i jiným byly smazány fotky ? Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

1. Lenko, je to takto: psala jsem blog na Blog.cz a pak se mi naplnil a nechtěl další fotky, tak jsem si nechala od dcery udělat tamtéž jiný, a po nějaké době jsem to nechala přestěhovat sem, protože říkali, že Blog.cz skončí. A měla jsem moc velkou radost, že se to zachová. Nu a loni - bác ho, smazali veškeré fotky z těch starších blogů, naštěstí tam text zůstal. A jedeme dál...
      Jiřina z N.

11. No vidím, že jste ty výlety měli skutečně vytuněné :o) Ta meruňkovice mě fakt pobavila :o) Český ráj je oblast, kam se dá skutečně jezdit, chodit roky, taky to tam mám moc ráda, taky mám celkem zážitky :o)
    Přeji příjemný den, Jiřinko. Helena

1. Helenko, to je fakt, kdo nebyl s dětmi v Prachovských skalách? kdo nebyl v Jičíně u Rumcajse? Kdo nešel na Valdštejn?
      ( vnučka si pamatuje, že když jsme tam byli, bylo horko a létalo strašně moc vos )
      Jiřina z N.

12. Krásný Český ráj!Máme ho prochozený opravdu hodně.Jičín,Prachovské skály,Kost a mnoho,mnoho nádherných míst.Jezdili jsme několik let na dovolenou celá rodina.Udělala jsi mi touto připomínkou,Jiřinko velkou radost!Vzpomněla jsem si,jak byli kluci malí,vybavilo se mi tolik vzpomínek,čas tak rychle letí!Hezký den.Marťa.

1. Já jsem si zase, milá Marťo, vzpomněla na jednu fotku mého muže pod hradem Kost, tu tady zveřejnit, dostala by název Dobrák od Kosti, ale asi by neměl radost, že si z něho dělám veřejně legrácky.