úterý 23. listopadu 2021

Nabídka

 Nabídka, která se neodmítá, tak by se měl správně dnešní příspěvek na blog jmenovat.

To bylo, milé děti, tak: byla jsem domluvená s kamarádkou Marcelou, že jestli se v neděli 21.11.2021 kolem oběda ukáže sluníčko a jestli se budu cítit dobře, sejdeme se na okraji Prahy a uděláme jeden z plánovaných výletíků, že se projdeme a hlavně, nepolezeme mezi lidi. Ovšem dopoledne to nevypadalo zrovna příznivě a tak jsme se mobilem dohodly, že to odložíme, ona se bude dál koukat na telku na sporty, já si pojedu doma to svoje. Šedé nebe a teplota kousek nad nulou nic pěkného neslibovaly.

Jenže, milé KOČKY! - osud tomu chtěl, aby se mi dostalo výletu, na který jsem čekala mnoho let! Najednou mi volala Jana, moje kolegyně a prý - nechceš s námi jet na malý výlet? Jakmile mi řekla, kam, byla jsem svolná okamžitě.

Hájek a Červený Újezd a pak jsme přidaly, na zpáteční cestu, ještě Okoř. S malou zastávkou ve Středoklukách, neb se nám líbil zdejší kostel.

V Hájku je úplně nejstarší Loreta v Čechách a v neděli odpoledne měl být klášter přístupný a jak vyčetl Jany manžel z Mladé Fronty, byla to výjimečná situace, kterou jsme museli chytit za pačesy,. kolik let jsem na tuto chvíli čekala. Přijeli jsme tam právě včas a byli jsme ve 13 hod. první zájemci o komentovanou prohlídku.

Následně jsme se přesunuli ke hradu do Červeného Újezda a odtud, poté, co jsme si slíbili, že se sem v létě vrátíme s vnoučaty, jsme nabrali směr Okoř, kde jsme si cvakli několik snímků a pak už jeli přes Kralupy domů. Výlet se podařil a vy, milé KOČKY, nyní můžete nahlédnout do fotek, které se mi podařilo v tomto odpoledni ukořistit.

A já? málem jsem zapomněla, že nejsem úplně ve formě, jak mě výlet a téma pohltilo. Díky Janě a jejímu manželovi a jejich autu jsem si spravila chuť!

Hájek: klášter se pomalu vzpamatovává, je asi z jedné pětiny opravený, ale bude ještě stát spoustu práce a peněz, aby povstal z popela. Stejně tak kapličky na poutní cestě z Prahy od Strahovského   kláštera do Hájku. Má velmi pohnutou historii, doporučuji si něco o tom přečíst.














Loreta v Hájku, nejstarší v Čechách:






torzo křížové cesty v Hájku:






kaple na poutní cestě ze Strahova do Hájku:



Hrad Červený Újezd:
















Zítra si dáme druhou polovinu výletu, aby toho tady nebylo na vás za jeden den moc.Těším se na setkání s vámi!

12 komentářů:

  1. Jiřinko,potěšila jsi mě tímto výletem.Nedávno jsem četla o poutní cestě z Hájku.Mám ta místa i vypsaná s tím,že se po nich podíváme.Nám víkend bohužel propršel.Včera bylo trochu lépe a doufám,že dnes bude ještě líp.Už mám velkou potřebu vyrazit někam dále.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, mně se plní sny. Pořád jsem přemýšlela, jak se tam z Prahy dostanu, že bych šla po těch 20 kapličkách pěšky, na to už nemám a tohle bylo super. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko, ty jsi prostě žena činu - já si o Hájku jen četla, ty už si tam byla! Moc děkuji za fotky, určitě stojí za návštěvu. V tomhle počasí působí tak tajemně, to se mi líbí!
    Na Okoř jsme loni doje ve chvíli, kdy lilo tak, že zřícenina nebyla vidět - tak příště...
    Měj pohodový den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo a vezmi si sebou na Okoř starší chleba nebo rohlíky, ty kačeny se k nám slétly a jak nadávaly, že nic nemáme! Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Už se nemohu dočkat pokračování 😁

    OdpovědětVymazat
  4. Jiřinko to jste měli úžasný výlet. U nás je zase zataženo a prší. Ráno sice byla modrá obloha, ale než jsme se vrátili z nákupu z města, tak už zase začalo pršet. Těšila jsem se, že vyrazím na procházku a nakonec sedím zase zavřená doma. Měj se mo hezky a těším se na pokračování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Járo, ten déšť tam na severu dobře znám, jednou jsme odtamtud s Destou jely do Prahy na zájezd do ND a celý den bylo v Praze mírně pod nulou a slunečno a v Rbk celý den lilo a bylo ošklivo.
      A jednou zjara jsme jeli do N. k babičce a měli jsme na střeše auta asi 20 cm sněhu a v N. na nás koukali jako na zjevení, tady už kvetly kytky! - proto jsme tvrdili, že bydlíme v Jižní Skandinávii.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Jiřinko,krásný výlet.U nás včera pršelo,dneska sice ne,ale je hnusně syrovo.Když jsem šla ráno do práce,tak se ještě dalo,ale odpoledne už byla hnusná vlezlá zima.A šedo,chtělo by to sluníčko,zdali ještě vyleze? Uvidíme,ale přišla jsem z práce a myslela jsem,že se půjdu projít,no nedonutila jsem se.Měj se pěkně.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, sluníčko chybí všem a což teprve musí zažívat na severu, kdy nesvítí dobu vůbec? Ale jak vyleze, všeho necháme a půjdmee se projít, jo?
      Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko,báječný výlet. Moc Ti to přeju. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat