pondělí 22. května 2023

Opáčko

V neděli, v pondělí a v pátek můj manžel nerad někam jezdí. Ale, tentokrát v neděli asi v deset dopoledne najednou povídá, zda bychom neměli někam na chvíli vyjet - že je teplo a slunečno a že by projel auto, které je po léčení - bylo v út v servisu.

Na mne nemusí v tomto směru tlačit, podědila jsem po mamce - zahodím na židli zástěru a vypnu plyn, odpojím kabel od varné konvice, nahodím kšandu fotoaparátu a přes rameno si dám batůžek, do něj mobil, klíče, sl.brejle, peněženku a už sedím v autě.

Rozhodla jsem se pro trasu ,,okolo komína,, - kde už jsme výletovali vícekrát, ale proč si to nezopakovat:

začala jsem v Obříství: u zámku, opravovaném a vždy zamčeném, kde se předváděli dva hlídací psi, vypadali, že nebýt plotu, udělají si ze mne oběd!,  zvonice a přilehlý kostel byly už opraveny, pofotila jsem také morový sloup, i sochu sv.Markéty, manžel prý: že tě to pořád baví.

zvonice: Dřevěná renesanční zvonice vzpěradlové konstrukce pochází ze 16. století. Dřevěná část je umístěná na kamenné podezdívce a je zakončená mansardovou střechou.

socha sv.Markéty:

Poté jsem si nechala zastavit v Hostíně u Vojkovic a měla jsem štěstí, kostel byl sice zamčený, ale jen mříž, takže se dalo trochu dovnitř nahlédnout a zvonice měla také od minule poopravený podstavec.

o něm se píše: Zmiňován r. 1320, r. 1615 renesančně přestavěn. V 18. stol. upraven barokně. Jednolodní stavba s pětiboce ukončeným presbytářem ranně gotického slohu, na jehož severní straně je sakristie, s obdélníkovou chrámovou lodí a románskou hranolovitou věží. Zařízení kostela je pseudogotické z r. 1910.

zvonice:Dřevěná konstrukce vzpěradlového typu ve tvaru hranolu je umístěna na mohutné podezdívce. Zakončena je valbovou střechou. Pochází ze 14. století, počátkem 17. století prošla rekonstrukcí. Uvnitř se nachází zvon sv. Václav z roku 1561 s bohatou reliéfní kresbou.

A jeli jsme dál: most přes Vltavu do Nelahozevsi byl zavřený a tak jsme si dali v restauraci pod lipami  ,,U Libuše,, oběd, na most jsme se šli pak podívat:

poté jsme to objížďkou do té Nelahozevsi dojeli a tady jsem oběhala zámek, ( Lobkovicové ) opravovaný rodný dům Ant.Dvořáka a kostelíček sv. Ondřeje se zvonicí.

Rodný dům Ant.Dvořáka momentálně vypadá, že ho spíš rozebírají na prvočinitele:

Kostel sv.Ondřeje, kde byl A.Dvořák pokřtěn a kde poprvé vystoupil na veřejnosti se hrou na housle, byv doprovázen varhanami:

Zvonice - hranolová dřevěná stavba s nízkou stanovou střechou stojí v rohu bývalého hřbitova, který obklopoval kostel sv. Ondřeje. Byla postavena v 19. století. Uvnitř se nacházejí dva zvonky z let 1812 a 1846.

Tři plánovaná místa jsme pro objížďky a uzavírky nechali na jindy, stejně jsme tam už kdysi byli a od Velvar, kudy jsme jen projeli, jsme to namířili na Mělník a domů. Dokonce jsme našli naše parkovací místo volné. Takže za mne i za manžela spokojenost.

1. Jiřinko, ty si fakt žena činu! Takhle rychle je u nás na výlet připravený jen Aaron :o) Před ním se planě to slovo nesmí používat :o)
    Moc hezká místa jste objeli, v Nelahozevsi jsem byli v covidové době, na ten Dvořákův dům tedy zírám, snad ho zase složí zpět....
    Měj příjemný den. Helena

1. Helenko, asi mě mamka měla s pány Zikmundem a Hanzelkou? kvůli mně jednou někdo vymyslí elektrožidli, až mi to nebude běhat.
      Aaronek má mé sympatie. Jiřina z N.

2. Jiřinko,parádní výlet jste měli.My jezdíme neradi o víkendu,protože třeba v Českém
    ráji je plno lidí.Obříství mám díky tobě v plánu už nějaký čas a jsem ráda,že vím o dalších zvonicích.Vybrali jste si velmi zajímavou trasu,je toho tam hodně k vidění a krásně jsi vše zdokumentovala.
    Měj hezký začátek nového týdne

1. Jitko, když jsem byla v kostele v Hostíně poprvé uvnitř, tak mě paní s klíči upozornila na staré malby a ty nebyly nyní vidět.Tady ,,pod Řípem,, je hodně starých kostelů a zvonic.
      Některé ty stavby si člověk nechává na jindy a jede někam daleko, ale občas je dobré provětrat taky ty bližší cíle.
      Jiřina z N.

3. Jiřinko, ten Dvořákův dům to je masakr. Budeme doufat, že se promění a bude zase zářit. Jinak pěkný výlet. Pěkné dny.

1. Milá Večernice, oni ten dům vlastní Lobkovicové a prý tam bude moc pěkné muzeum A.Dvořáka, tak snad se toho dožiju.Je tam z Prahy dobré spojení vlakem a tak i pro rodiny s dětmi není problém se do Nelahozevsi podívat. Taky se dá jít na plavbu lodí.
      Jiřina z N.

4. Bezvadný nedělní výlet. Takové opáčko není nikdy na škodu.
    Měj pěkný den, Jiřinko !
    Hanka

1. Hani, manžel se vždy tváří, jako by tam byl prvně! Jiřina z N.

5. Lezarts

Máte i kolem komína, zajímavá místa pro výlety☀️

1. Renátko, dokud jsem hodně jezdila kolem komína na kole, bylo to pro mne zajímavější.Teď nemám kolopartnera, sama jezdit nechci.Kdybych někde spadla, nikdo mě hledat nebude a hlavně by nevěděli kde.
      Jiřina z N.

6. Ahoj Jiřinko,to jste si udělali moc krásný výlet.V Nelahozevsi jsme byli tak před 10lety už jsem přemýšlela, že by jsme se tam mohli zas vypravit letos už máme naplánováno tak příští rok.Moc zdravím Iveta

1. Ivetko, u nás v republice je toho tolik, že je pořád kam jezdit, chodit a těšit se.
      Jiřina z N.

7. Jiřinko, moc hezky jste "výletovali" a navštívili zajímavá místa. Kostelík je uvnitř zajímavě řešený. Střechy už téměř opravené, třeba se dočká i fasády. Krásné jsou ty dřevěné zvonice. Znám pouze tu u kostelíka v Nelahozevsi. Hezky jsi fotila. Přeji ti krásné jarní dny a hLavně zítra DRŽÍM PALCE!!! Klidné dny Ti přeji a hodně sil!!!

1. Jaruško, to byla cesta na tvoji počest, jak jsem pravila před odjezdem. A vím taky proč.
      Zítra to snad nějak vydržím a pak už bych zas měla mít pár dní klídek. Hezký večer.
      Jiřina z N.

8. Jiřinko, vy jste toho zas stihli. A jasně, že baví .-) A mě baví koukat na hezké fotografie z výletů. Krásné dny

1. Leni, tak jsem ráda, že se ti se mnou okolo komína líbilo.Dobrou noc a sladké sny.
      Jakmile zmizí ty objížďky a uzavírky, dodám zbytek. Jiřina z N.