čtvrtek 24. srpna 2023

Posázavím

Pramen zdraví z Posázaví, to zná každý!

Milé KOČKY, jak ale každý neví, můj manžel pochází od Sázavy, myšleno řeky, a bližší určení je kousek od Stvořidel. I to je důvod, proč párkrát do roka k Sázavě na nějaká místa jedeme a on s tím velmi ochotně souhlasí. Tentokrát jsem po letech vybrala dá se říci náhrdelník - totiž pokud vezmeme městečka jako korálky navlečené na stužku řeky Sázavy. Ani jedno z nich jsme neviděli poprvé, ale snažila jsem se, abychom je viděli jinak. Aby to nebyla nuda.

Jak se nám to povedlo, to posuďte samy: výlet ve středu 23.8.2023

vzali jsme to (časně ráno) - přes Český Brod do Kostelce nad Černými Lesy:

naštěstí bylo otevřeno a tak jsme obešli zámek ( jako už vícekrát ) - o něm se píše:

Když gotický hrad v roce 1549 vyhořel, začala v rámci rekonstrukce pod vedením italského stavitele Hanse Tyrola jeho přestavba na renesanční zámek. V započaté práci pokračoval také italský stavitel Ulrico Aostalli, který po vzoru italských kastelů postavil pro Jaroslava Smiřického čtyřkřídlý dvoupatrový objekt s nárožními polygonálními věžemi. Poslední z věží byla dokončena o několik let později. Jižní křídlo zdobí dvoupatrové renesanční arkády.Po třicetileté válce byl zámek barokně upraven podle návrhu Josefa Jägera. Úpravy se dotkly také interiérů. Od roku 1945 prostory slouží lesnické fakultě a není veřejnosti přístupný.Zajímavostí je krytá chodba, která spojuje zámek s goticko-renesanční zámeckou kaplí sv. Vojtěcha.

přes Stříbrnou Skalici jsme pokračovali na Sázavu: aneb Sázavský klášter

k němu jsem vyhledalaPodnět k založení kláštera dal v 11. století později svatořečený Prokop, který se stal jeho prvním opatem. Až do roku 1080 - do papežova zákazu - se zdejší bohoslužby konaly ve slovanském jazyce. Tradici slovanské liturgie obnovil až Karel IV. ve 14. století, kdy také původně románská stavba dostala gotickou podobu. Památkou z té doby je například kostel sv. Prokopa či kapitulní síň s pozoruhodnými nástěnnými malbami. Roku 1785 byl v rámci všeobecného nařízení Josefa II. klášter zrušen a přeměněn na novorenesanční zámek.Mezi nejvzácnější prvky uvnitř kláštera patří gotické fresky mariánského cyklu a unikátní Sázavská Madona. Při návštěvě si prohlédnete severní zahradu se základy románského kostela sv. Kříže a nikdy nedostavěný chrám Panny Marie a sv. Jana Křtitele ze 14. století. Spatříte také bohatou barokní a rokokovou výzdobu kostela sv. Prokopa. Součástí prohlídky je také expozice věnovaná středověkým rukopisům a archeologickým nálezům.

Český Šternberk :

o hradu píší - Gotický hrad byl založen Zdeslavem z Divišova před rokem 1241.V průběhu let zaznamenal několik úprav, které ovlivnily jeho výslednou podobu. Zásadní barokní přeměnou prošel po skončení třicetileté války, kdy byly upraveny především interiéry. V roce 1751 byl přistavěn dolní zámek. Zde byly umístěny byty úředníků a kanceláře.Prohlídková trasa vás zavede do bohatě vybavených a štuky zdobených reprezentačních pokojů, barokní kaple sv. Šebestiána s rokokovým oltářem nebo do snídaňového pokoje se stříbrnými figurkami. Za pozornost jistě stojí sbírky grafických listů ze 17. století, porcelánu nebo loveckých trofejí.

dále jsme pokračovali do městeček: Rataje nad Sázavou, Kácov, Zruč nad Sázavou :

a tečku jsem udělala Malešovem: o těch bude další díl už zítra...

každému z nich jsme věnovali hodně času, ale na prohlídky uvnitř jsme nešli.

1. Jiřinko,nádhera.Zámek je fotogenický a klášter nádherný.Už dlouho si říkám,
    že se tam znovu podíváme,když jsme tam byli se sestrou a švagrem byl klášter
    v lešení.Obdivuji Vás,jak v tom horku cestujete.Včera jsme byli ve Vlkavě pro klece
    pro psy na cvičák a ani jsem z auta nevylezla.
    Měj se hezky

1. Jitko, my jsme jeli ( jak je manžel zvyklý ) brzy ráno a kus cesty byl lesem, tak pohoda. Doma máme chládek a spíme dobře. Jiřina z N.

2. Vija

Znám, máme rádi. Rataje byly dlouhé roky naše víkendové i dovolenkové zázemí. Okolí máme procestované. Do Štemberka jsme chodili pěšky , jé to je let. Děkuji za milé připomenutí.
    Hezký den měj. J.

1. Líbí se mi tam ta trať, po které, kdyby to jezdilo častěji, jako ,,tramvaj,, by se dalo po celé Sázavě výletovat a brázdit to vláčkem.Měj se moc hezky. Jiřina z N.

3. Ty umíš vždy navštívit a pro nás zdokumentovat krásná místa. Přeji krásný den. Eva

1. Evi, některá už navštěvujeme opakovaně, ale pár jich hodlám navštívit poprvé, ale ta jsou vzdálenější. Snad se mi to podaří. Jiřina z N.

4. Ahoj Jiřinko, moc krásný výlet a krásné fotky.Preji krásný den Iveta

1. Ivet, díky za uznání. Na hradě Český Šternberk bylo docela hodně živo. Jiřina z N.

5. Jiřinko milá, zdravím a děkuji za krásný výlet. Hned jsem si vzpomněla, jak jsme na Č. Šternberku potkali pana hraběte Zdeňka Šternberka a strávili s ním neuvěřitelnou půlhodinu. Chvíle, na kterou se nezapomíná. Měj se hezky a pa. Eva

1. Evi, tak to je pěkné, já ho znám jen z pořadu Modrá krev.Včera jsem tam měla také pěkný zážitek - mladé holčiny, velmi ochotné v tamní restauraci - a kapučíno+ větrník.
      Tak velký, že mi manžel musel pomoci ho sníst.
      Jiřina z N.

6. Jiřinko, Kostelcem jsem mockrát projížděla, ale u zámku jsem nikdy nebyla. Zato v klášteře a na hradě mockrát. A ráda!
    Měj příjemný den. Helena

1. Helenko, včera jsme strávili v klášterní zahradě docela hodně času, užili jsme si pod starými stromy - klid a rozjímání by se to dalo nazvat.
      A na hradě Č.Šternberk se mi líbí na nádvoří mezi růžemi.
      Jiřina z N.

7. Teď jsem si jen zběžně fotky prohlédla, ale až večer si k nim sednu a vše si i pročtu.
    Měj se !
    Hanka

1. Hani, ještě se letos chystám tam k vám, snad to vyjde. Pa a opatruj se. Jiřina z N.

8. Jiřinko, to je nádhera a udělali jste si opravdu výlet do nádherných míst pro mě opět neznámých. Jak ráda bych někam jela, ale manžel nechce, abych někam jezdila sama a on tvrdí, že je unavený. Tam mi zbývají jen louky a rybníky v okolí. Tak se těším na další Tvoje fotografie. Aspoň tak se někam podívám.krasny den Ti přeji.

1. Jaruško, to chápu a myslím, že syn vás někam později vyveze.
      Letos to beru jako poslední možnost někam více cestovat, i když to stále ještě nechci úplně zabalit. Co já vím, jak bude manželovi a jak mně?
      Aby nás pak nevozila na výlety sanitka s plným resuscitačním vybavením.
      Až nebude vedro, něco zase spácháme. Jiřina z N.

9. Jiřinko, parádní fotky. Kromě Kostelce jsem stejná místa také navštívila.

1. Maruško, na Č.Šternberk chodí celoročně asi dost lidí.
      Jen ty silničky mezi obcemi by si zasloužily lepší povrch. Jiřina z N.

10. Zámek v Kostelci nad Černými Lesy je krásný, ten jediný z dnešní nabídky neznám, ale jako jednodenní podzimní výlet by to určitě bylo fajn. Snad přemluvím manžela, uvidím. Měj se hezky, pá 😉😊

1. Evi, zjisti si, kdy pouštějí dovnitř, není to moc často. Pa Jiřina z N.