pondělí 4. září 2023

Step by step

 Krok za krokem, schod za schodem, pěkně pomalu a výš, stoupala jsem Prašnou bránou až na ochoz.

Byl pátek, prvního září a já jsem musela na převaz na Karlák a nepršelo!!! - tak jsem poslechla svůj vnitřní hlas - že ještě jednou v životě vylezu až nahoru a pár fotek z věže spáchám - jeden červíček mi našeptával - to nedáš a druhý nebuď srab - pak jsem si řekla, že za pokus to stojí a šla jsem a jak to, milé KOČKY, dopadlo? Jednoduše, pěkně patro za patrem a fotky vám napoví, no, pravda, mohly být sluníčkové a s modrým nebem s občasnými bílými mráčky, ale, co bych chtěla?

Podívat jsem se tam chtěla už dávno a především dřív, než se prodá kdoví komu a pak může být, jak už to tady chodí, i nepřístupná!

Mladí pracovníci, když mě viděli, jak supím nahoru, asi tajně volali hasiče, záchranku a policajty, pro případ, že by babka zkolabovala, ale nakonec nebylo asistence těchto služeb potřeba a moje telesná schránka to vše vydržela, k údivu nás všech.. Zjistila jsem, že Prašná brána je stavba výrazně starší než já a v dobrém stavu. Jsou z ní famozní výhledy a schody jsou docela úzké, k mému i druhých překvapení jsem se tam vešla kupodivu docela pohodlně.

Nyní vás a ochotně, milé blogerky, beru sebou: fotek mám spoustu a tak jen namátkový výběr

líbily se mi panely s fotkami a popisy, jak vypadalo okolí před zbouráním hradeb









ukážu vám část sochařské výzdoby 1.patra - není tam moc světla! poctivě jsem si veškeré sochy nafotila...








a tady už nahoře - výhledy na Prahu:

















o věži jsem si mimo jiné přečetla:

Prašná brána je pozdně gotická stavba na rozhraní ulice Na Příkopě a náměstí Republiky vedle Obecního domu naproti domu U Hybernů. Jedná se o jeden ze symbolů Prahy. V bráně začíná Celetná ulice, která zde tvoří první část Královské cesty, která vede odtud až na Pražský hrad. Brána vznikla roku 1475 k reprezentačním účelům a nahradila Bránu svatého Ambrože, dostavena byla ale až na konci 19. století, v pseudogotickém puristickém stylu.

a zítra vám ukážu další moji akci, chcete?


28 komentářů:

  1. Jiřinko, jsi obdivuhodná, že jsi vylezla nahoru a pořídila jsi tyto hezké fotografie. Je to hodně schodů a pro nás už vyčerpávající víc, než bychom si přáli. Děkuji za hezkou podívanou a držím palce, ať tento náročný týden zvládneš bez komplikací.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, ranní ptáče, díky za komentář, ten výstup a výhledy stály za zpocené tričko. Jaruško, víš, jak dlouho jsem se na tuto věž chystala? Zdravím do daleka. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko, gratuluji. Povedlo se. Já jsem ani nevěděla, že je přístupná, vždy mne bránou jen provlekl dav lidí. Výhledy stojí za tu námahu. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško zlatá, já mezitím, co vařím bramknedlíky, červené zelí a kotlety, vyřizuji komentáře, na tento týden mám na vás, ctěné blogerky, nachystané samé perličky, tak z toho mám radost.
      Pa KOČKO. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko, jsi hrdinka👍🍀 pa Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, to snad ne, ale snaživá babka, to ano. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jiřinko, jsi neuvěřitelná! A nafotila jsi krásné fotky. Měj pohodový vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martičko, moc tě zdravím. A taky p.manžela a vaši Kočindu. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Ahoj Jiřinko, máš můj velký obdiv krásné fotky.Posilam moc pozdravů Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, přijď i zítra, bude pokračování. Pa Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Určitě ano! tvé akce máme moc rádi! Já i manžel, zrovna teď si říkáme, že jsme na Prašné bráně ani jeden nebyl... Tak tam příležitostně vylezeme, dokud můžeme :o)
    Měj pohodový den, Jiřinko! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tak to ti přeji na ten výstup skvělé počasíčko. A foťák sebou! Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Výstup stál za to,výhledy na Prahu jsou úžasné.
    Sochy jsi také moc hezky nafotila.
    Jiřinko,hezký zářijový den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, ty sochy v jednom patře téměř nejsou okem vidět a fotoaparát si s tím docela poradil. Měla jsem dost času si vše prolézt a prohlédnout, což mi vyhovuje. Když už jsem se tam vypravila, ne?
      Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Kam já se s Tebou nedostanu ! Nikdy jsem tam nebyla, takže díky, díky, díky! Jsi prostě dobrá !
    Měj pěkný klidný den!
    Hanka bavi-mne-to

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já děkuji tobě, žes tak věrná blogerka a mám od tebe laskavé komentáře.
      Moc pozdravuji. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Ty nádherné výhledy stáli za tu námahu, určitě to byla skvělá odměna pro tebe. Ať se daří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Večernice, mám ,,odškrtnutou,, další položku a pomyslný seznam jsem doplnila ... bude co navštěvovat i nadále. Měj se moc hezky.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Jiřinko,ani já jsem nevěděla,že se dá na Prašnou bránu vyjít.A tolikrát jsem kolem ní šla!Díky tobě mám další tip,až zase pojedu do Prahy kam se půjdu podívat.Moc pěkně jsi všechno nafotila a teda klobouk dolů,žes to vyšla.Jsi fakt dobrá!Ale ta odměna,ty výhledy stojí za to! Přeju Ti dneska moc krásný sluníčkový den.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, tvé přání se vyplnilo, den byl a je nádherný, všechno prádlo mi uschlo!
      Moc tě zdravím a sejdeme se už brzy na mém blogu. Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Lezarts
    Prašná brána otevřená kdo na ní vyjde, s nádherným pohledem se sejde. Bravo za Tvůj výkon!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, řekla jsem si, teď a nebo nikdy. Jiřina z N.

      Vymazat
  12. Moc ráda jsem se Tvými fotkami pokochala. Ale ta ostuda - já tam ještě nabyla... To musím napravit :)
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie, jakápak ostuda, kdykoli si udělej výšlap. Jiřina z N.

      Vymazat
  13. Teda Jiřinko,ty jsi nezmar🥰. Velká gratulace k výhře "Toulavé boty" u Evky🍀🌹🍀🥾🥾

    OdpovědětVymazat
  14. Ano, brána je po přestavbě ještě gotičtější než bývala za gotiky :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petře, to máš nejspíš pravdu, překvapily mne ty dvě velké místnosti v 1. a 2. patře a pak ta vnitřní kopule nad tou druhou. Jiřina z N.

      Vymazat