pondělí 29. dubna 2019

Jak to vlastně je

Od mládí jsem slýchávala, většinou od babičky z máminy strany, zvolání: panenko skákavá!
Jelikož děda z tátovy strany bydlel ve Skočicích, kde je zajímavý kostel Navštívení Panny Marie


( a děda tam má hrob přímo u něj, babička pár km jinde, ve Štěkni ),
myslela jsem si docela dlouho, že se to říká od tohoto skočického kostela.
Tak, jako vím, že z filmu pana Trošky je panenko podsrpenská a Podsrp je na okraji Strakonic,
na výjezdu směr Vodňany.
Nu a co byste myslely,
milé KOČKY?,
,,panenko skákavá,, je úplně odjinud!
Jde o bývalou, už zničenou obec Skoky, kousíček od Žlutic, kde jsem dosud nebyla, ač po tom toužím docela dlouho,
jezdíváme po karlovarské často,
Žlutice, Chyši, Valeč a další místa jsme shlédli, navštívili, ale Skoky dosud ne...
jenže manžel většinou spěchá buď dál na západ nebo z výletu už domů a vždy mi slíbí, že příště.
A já se tam přece jen podívám! možná až na podzim, kdy zdejší, znovuobnovovaný kostel také Navštívení Panny Marie,
třeba bude obklopen krásně zbarvenými stromy a keři?
Dočetla jsem se, že sem kdysi proudívaly davy lidí ( hlavně z Německa ).
Stejně jako na mnou oblíbený Chlum sv.Maří do
poutního chrámu Nanebevzetí Panny Marie a sv. Maří Magdalény a k proboštství řádu Křížovníků s červenou hvězdou.
V tomto koutě republiky je spousta památek, kostelů a hradů, zámků v dost špatném stavu. Ale lepší se to, sice pomalu, nicméně...

9 komentářů:

  1. Tak "skávavá" podle Skoků? Proč ne? Tuším, že se Skoky stanou vaším dalším cílem. Přeju ti to a třeba potom napiš, proč se to tam tak nazývá.
    U nás zahradnicky prší, mám radost, přeju to i vám. A taky přeju stálé zdraví, to se hodí vždycky ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Vidíš nikdy mě nenapadlo pátrat po původu tohoto rčení.
    U nás také drobně prší, chtělo by to, aby déšť vydržel několik dnů.:-)

    OdpovědětVymazat
  3. A já jsem slýchavala i panenko svatokopecká. Od koho už nevím, ale v hlavě to mám.
    V noci se nám konečně rozpršelo a prší i teď ráno- pěkně drobně, kéž by to tak vydrželo alespoň celý den! Pro přírodu by to bylo hodně dobré!
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Jiřinko, díky za osvětu. U nás od noci prší a je to trochu úleva. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  5. Milá děvčata, tak skákavá jsme probraly,
    svatokopecká si myslím, že je buď od Sv.Kopečku u Olomouce nebo v Příbrami, zkusím vypátrat.
    U nás prší a jsem šťastná, na záhonu kosatce vyskočily a vše se zelená, trhliny v půdě se zacelily.!Zato mi na záhonu přibyly dvě koleje od kola, nějaký cyklista to bral přes kytky. Že by ta chemie z naší slavné továrny dělala takové blbce?
    Hezký pondělek přeji. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  6. Dědu ani babičku žádného nepamatuju, jsou to hezké vzpomínky, děkuji za ně a za komentář na mém blogu. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Jiřinko, děkuji za odhalení! Občas to taky použiji, aniž bych věděla, kde se to úsloví vlastně vzalo...
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  8. Díky za objasnění, používám to dost často! :D

    OdpovědětVymazat
  9. Information technology assignment + - . ) - \ < . ! @ - - = ^ " . $ - # < . < ? > . & ? http://essay-for-your-day.gq/96/ Ecstatify * % ) < Affirmative , \ . - = < - . . < " , . # . . $ - # . > = >

    OdpovědětVymazat