středa 15. ledna 2020

Opravy

Dnes jsem se dočetla o opravě zámku a přilehlých budov v obci Čistá na Karlovarsku.
Mám z takových zpráv opravdovou radost, mnohdy je to na poslední chvíli, kdy se památka opravuje a zachraňuje
a o to pak je větší moje potěšení, když se dožiju konce takové opravy a mohu se tam podívat.


Obdivuji ty lidi, že se do takové ruiny pustí, obětují svůj čas, síly a finance a zapojí rodinu a známé a výsledek zdaleka nemají jistý!
Jak víme, mnozí si ty budovy vzali po revoluci zpátky a nechali je zpustnout,
ale nejvíc jich zničili za minulého režimu vojáci a jezeďáci.
Spousta zajímavých, historických budov už spadla, dík za každý hrad, zámek, klášter, kostel, tvrz, které se podaří zachránit.
Vzpomínám na klášter v Pivoni, o kterém jsem se před lety dozvěděla díky paní Martině z televize, která se o jeho záchranu snažila už těsně po revoluci.
Také tvrze v Kestřanech jsem navštívila několikrát a těší mne, že se opravují, ale! protože chybí peníze, jde to pomalu.
Znám mnoho zámků v zuboženém stavu, které se schovávají v roští a své kdysi půvaby nemohou ukazovat světu.
Ale je i dost lidí z oblasti kultury, kteří si pořídili nějaký zapadlý zámeček a postupně ho dávají do pořádku.
Podívejme se napříkladd na Nové Hrady u Litomyšle! jak to tam opravili a je radost v tamní zahradě se projít.
A proč o tom píšu?
Tady je zrovna jedna oblast, kam bych klidně přispěla, i když jen menší částkou, a pocit, že za mé peníze leží třeba pár tašek na nové střeše? není špatný.
Ta naše zemička se potřebuje zkrášlit a uklidit celá.
Milé KOČKY,
jak to vidíte Vy?
A ještě jeden podotk:
jak tak občas chodím po Praze, říkám si, proč se všichni cpou na okraj a nechají to město rozlézat do šířky, v Praze je takových míst, kde by se mělo a mohlo zbourat staré barabizny a postavit něco pořádného v lidském měřítku?
Tím určitě nemyslím paneláky.
Ovšem - to by museli úředníci a developeři začít přemýšlet. A mít chuť udělat naše hlavní město hezčím.

6 komentářů:

  1. No jo, jenže pro developery z takových staveb nic nekouká, čím vyšší a modernější, tím lepší.
    Je fajn, že se památky zachraňují, i když to jde hodně pomalu.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Janinko, souhlasím.
    Představ si, že jsem poté, co jsem napsala tento příspěvek, šla na mapě hledat ten zámeček, nenašla jsem ho.
    Ale má to být na Karlovarsku.
    Hezký večer Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Jiřinko, také se mi zámeček nepodařilo najít. Nicméně jsem ráda za každý zámek a kostel, který se podaří zachránit. Jen to stojí čím dál víc peněz.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]:Růženko, byly tam fotky, jak to vypadalo před opravami a pak, jak se to klube do krásy a teď ten článek nemohu najít.
    Ale zkusím to pohledat.
    Dobrou Jiřina z N.
    O cenách je to především.

    OdpovědětVymazat
  5. Jiřinko, krásně jsi to napsala.Je tu i jiná verze. Například my rádi jezdíme do Lipové u Šluknova. Zámek, dokud sloužil vojákům byl jakž takž ve slušném stavu. Pak vojáci odešli a zámek získala v restituci nová majitelka a obratem jej prodala Holanďanům. Ti nechali zámek i okolí zcela zpustnout,. pak se v zámku ubytovali bezdomovci a dokonce zámek i vyhořel. Nakonec zámek koupila společnost Via Tempora Nova. Jejími přispěvateli jsou Jaroslav Svěcený a Štěpán Rak. Do své smrti byl i přispěvatelem pan Luděk Munzar. Zatím je opravený Zámecký rybník a barokní pak s růžemi, vysazena nejsevernější vinice v Česku. Na zámku se sice pracuje, ale  je to pár nadšených dobrovolníků. Zatím to zvenčí moc znát není, ale nejdříve se musí zpevnit obvodové zdivo, aby se zámek mohl zastřešit.  Přesto je tam krásně a rádi tam jezdíme a do kasičky v Informačním centru vždy nějakou korunou
    na probíhající opravy přispějeme.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]:Járo, to je náhodička, taky jsem tento zámek dávala na blog, naposledy asi loni zjara? Manžel tam vojákoval a zná to i uvnitř, Šlukn.výběžek je zajímavý pro lidi, co mají rádi klídek.Co jsem ovšem nevěděla, to jsou ti lidé, cos vyjmenovala!
    Třeba se dožijeme jeho obnovy.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat