neděle 26. července 2020

Se mnou je to těžké

U nás v tuto chvíli konečně trochu prší,
jen abych to nezakřikla!... mohlo by to vydržet tři dny a tři noci.
Venku, pod borovicí, je takové sucho, že ani silný, prudký, vytrvalý déšť nestíhá ten záhon zalít.
Ale myslím nyní na jiné věci:
protože neumím cizí řeči ( trochu němčiny a několik slov anglicky se nepočítá ), stává se mi, že když jsme s Janou nebo Marcelkou cestovaly do Francie, měla jsem problém,
jejich názvy jsou shluk písmenek, která si musím napsat, jak se co vyslovuje,
když je průvodce jmenuje, abych pak, později, doma, mohla městečko spávně pojmenovat.
No a jelikož moje spolucestovatelky jsou na tom podobně, říkám třeba Marcelce: to bylo tam, jak mají na katedrále ty krávy. Opravdu,
milé KOČKY,
v městečku Laon, kde mají neskutečnou pozemní lanovku, mají na katedrále sošky býků.
Nikde jinde to asi nenajdete.
Mimochodem, toto městečko vysoko nad okolní krajinou je velmi pěkné a plné památek.
Posazené je severovýchodně od Paříže.
Takže se mi často stává, že něco dávají v televizi a já říkám manželovi: tam jsem byla!
a poznám to hlavně podle toho názvu nebo podle nějaké dominanty,
třeba při sledování  Tour de France.
Paměť na tohle mám velmi dobrou, obvykle se mi vybaví něco nebo někdo, s kým jsem tam cestovala.
A stává se nám, že vzpomínáme a každá z nás si pamatuje něco jiného.
A jak to řešíme nejlépe, co to jde?
Nafotíme si název města nebo místa na něčem, kde je napsaný, třeba i na kanálovém poklopu a do notýsku si napíšu, jak to průvodce vyslovoval.
A pak - to úspěšně zapomenu.
Co se tak v nedělním odpoledni do Laonu podívat?

lanovka, pozemní, zážitková, hihi:











a vracíme se dolů:


Neboli počátek naší spanilé jízdy do Pikardie.
--------------------------------------------------------
Zpráva o požáru v katedrále v Nantes tento týden mě rozesmutnila, byli jsme tam v r.2003 cestou do Bretaně. Po loňském požáru v Paříži další rána památkám.


10 komentářů:

  1. Podle fotografií soudím, že je jízda pozemní lanovkou hodně zajímavá. Jsi dobrá, že si ze svých cest hodně pamatuješ.
    Dnes jsem si jeli pro vnoučata, u nich spadlo pár kapek, ale v Jihlavě prý byla bouřka.
    Měj hezký večer. R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, ale je spousta městeček, kde vím, jak se to píše a už nevím, zapomněla jsem, jak se to vyslovuje.
      Nicméně se mi tam všude líbilo. Stejně jako u nás.
      V té lanovce jsem si stoupla dopředu a celou cestu nahoru jsem natočila.Sice se to tvářilo, že se každou chvíli rozpadne na prvočinitele, ale vydržela.
      Užívej si s vnoučátky. Po mých se mi už dost stýská.
      Dobrou noc Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Krásné město. Ta katedrála je úžasná. moc hezké fotografie Jiřinko. Jinak u nás byla bouřka, trochu pršelo. Snad to bude lepší. Krásný zbytek neděle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, to je městečko malé, ale plné kostelů a památek, bohužel až doma jsem se dočetla další, velmi zajímavé věci.Prože jsme byli ubytovaní na okraji městečka a k ránu pršelo, nafotila jsem ty mokré růže cestou na snídani.
      Ahojky, Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko,moc krásné fotografie.Lanovka je zajímavá.Také nejsem v řečích dobrá a učila jsem se,jak německy,tak anglicky.Do Francie bych jela jedině se sestrou,ta umí perfektně francouzky.Jezdila pořád do Liberce na jazykovku.
    Popršelo,vyčistil se vzduch,ale asi ne na dlouho.Má být horko.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, poprvé jsem jela do Burgundska s bývalou spolužačkou, která dělala na gymplu fr. a stejně mi to nebylo k ničemu.Ale zájezd to byl pěkný a hned jsem se do Fr. zamilovala.
      U nás sprchlo asi 6 kapek na 1m a je vedro a sucho, ráno jsem musela zalévat.
      Hezký den Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jiřinko, tady mě napadá to známé - kde je vůle, tam je cesta! Poradíte si, a to je důležité. I my jsme ve Francii vždycky měli sebou dceru, které mluví francouzsky. Často tam jakýkoli jiný světový jazyk ignorují :o)
    A požár - nejvíc mě mrzí, že ho založil člověk, kterému Francii nabídla azyl a lepší život...
    Měj se moc hezky, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obyčejní lidé se domluví rukama nohama, to je známé a na zájezdu stejně moc času na vybavování není, ale jednou jsme měla, milá Helenko, lítost, že neumím pořádně francouzsky, v jednom městě v Lotrinsku, když na mne mluvil moc hezký a mladý chlapík a něco mi vykládal o zdejší katedrále a já nic.To zamrzí.
      Podpálit schválně památku, to je zločin.Já jsem tam byla v r.2003 a je mi to o to víc líto.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Ráda jsem se podívala, protože ve Francii jsem nebyla.
    Hezký den, Jiřinko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, Francie je tak rozmanitá, zámky na každém kilometru, líbí se mi tam všude. Stejně jako u nás.Jen v Marseille jsem měla obavy, protože jsou tam čtvrti, kde je o strach sama, ověšená foťákem a nebo kamerou, vylézt na ulici.
      Jiřina z N.

      Vymazat