pondělí 5. října 2020

Další občasník

 Kdybych chtěla vrčet, nadávat a zlobit se, mohla bych to dělat denně. Dobrých důvodů by se našlo! Alespoň když nakouknu velmi zřídka do nějakého internetového článku a přečtu si pár komentářů pod ním: ať je téma jakékoli, tolik sprostoty, chyb a blábolů se jinde nevidí, mimochodem i v těch článcích jsou hrubky, kdo to asi píše? má ukončenou alespoň pátou třídu základní školy?

Milé KOČKY, též Čerfe,

nedávno jsem si přečetla téměř úsměvnou věc: paní psala něco o bytě, jaké barvy použít, aby to bylo hezčí a světlejší a hýřila radami, ble, ble, takové nicneříkající kydy, a v tom perla: prý nedávejte šedou všude, aby to nebyla kopka! fakt to tam bylo napsáno, kdyby ta osoba napsala správně kobka, tak to skousnu, ale tohle už bylo moc. Vždy se pochlubím manželovi, který nikdy nepíše hrubky a to je jen vyučený, když najdu takovou nebo podobnou blbinu a říkáme si, co je to za lidi, kteří przní češtinu. Co dělají, kde a kolik jim za to platí? U nás doma, když jsme my, děti, chodily do školy, táta dbal na to, abychom měli z češtiny a jiných předmětů, výborné známky. Pořád jsme slyšeli, uč se, ať máš dobré zaměstnání, jak kluci, tak my dvě holky, jsme byli od mala nastavení, že prostě budeme dělat!

Nikdy jsme neslyšeli, že půjdeme na úřad pro dávky na bydlení, učili nás, že, co si vyděláš, s tím musíš vyjít. Nikdy se nepřikrádalo a myslím, že nám rodiče ani nelhali. Dneska někteří chtějí mít stejnou životní úroveň jako pracující, ale nehnou prstem.

Tak to by bylo pro dnešek z brblání všechno a najedu zase na veselejší notu.




13 komentářů:

  1. Jiřinko, i já byla vychována v podobném duchu. Snažím se psát bez chyb, i když občas se nějaká chybička vloudí. Ale jsme lidé omylní. Nebo ještě jinak - mýliti se, je lidské.
    Kopku jsem nezaregistrovala, ale občas narazím také na něco, co mě zvedne ze židle. Nedávno mě "pobavil" redaktor v rádiu, když zasvěceně hovořil o Kralupech nad Labem.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak to musím říct manželovi, aby se také zasmál.Chyby děláme všichni, ale spíš překlepy, nikoli hrubky, já často naklepu jsme místo jsem, bohužel to odešlu, aniž bych si to přečetla a pak zuřím.Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Také se snažím psát bez chyb a když nevím, požiju kontrolu pravopisu. Někomu není cit pro jazyk dán, prostě se to nenaučí. Mám na FB v přátelích paní, která je velice pracovitá a šikovná. Ovšem, když něco píše, tak to bývá i s hrubkami. Zato u těch, kteří se psaním živí, by znalost mateřského jazyka měla být samozřejmost.
    Přeji hezké odpoledne. R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně jsi to, Růženko, vystihla!Je to stejné, jako kdyby švadlena neuměla šít.
      Pa Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Zase jsi Jiřinko, vystihla dost ožehavé, ale správné téma. Je fakt, že pokud člověk píše na mobilu, tak ten některá slova úplně přepíše na hotový blábol.. O tom jsem se mockrát přesvědčila při psaní komentářů, tak že teď, když se nedá moc jít ven, tak raději zasednu za počítač, abych raději komentovala z počítače. Také mi docela vadí stále větší používání anglických slov v českém textu. Například místo "úroveň" případně "stupeň" se používá slovo " level". Jsem na toto slovo někdy už alergická. Jakoby se ta naše krásná česká mluva vytrácela někam do pozadí...O hrubkách ani nemluvím. Také si toho všímám a vadí mi to. Někdy člověk udělá překlep, ale to se už podle dalšího psaní pozná. Přeji Ti krásné podzimní dny a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, považovala jsem to za důležité se k tomu vyjádřit. Hezký večer přeji Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Jiřinko, už moje češtinářka před mnoha lety říkala - nehledejte pravopis v novinách, korektury se nedělají pořádně. Tak by koukala, co by teď viděla...
    Trochu se bojím, kdybych pečlivě přečetla všechno, co vyplodím, co bych našla...
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já hlavně nemám ráda, když píšou chyby lidé, kteří se psaním živí! Třeba v knížce nebo časopisu by to mělo být v pořádku. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko,češtinu jsem měla ve škole ráda.Dodnes ji mám ráda a když slyším nebo někdy něco čtu a vidím do očí bijící chybu,taky žasnu.Jasně sem tam se stane asi každému,že se někdy utne,nikdo není bez chyby.I mně se naštestí málo,ale někdy prostě stane,že něco napíšu rychle a nestačím po sobě přečíst a prostě odešlu.Příště si dám vetší pozor.Hezký večer.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, dovolím si tvrdit, že ač dnes děti umí anglicky a třeba i další jazyk, mnohdy v češtině plavou.Je to smutné. Tu angličtinu jim ale přeji. Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Jen aby se toužící nepracující nedostali na šikmou plochu, která vede do nějaké té kopky :-). Od té doby, co jsem na internetu viděl napsané sousloví "větrná smržď", už si umím představit skoro všechno. Proti tomu je moje rubrika "Jazykové hrádky" jen slabý odvar :-).

    Děkuji za speciální oslovení, klidně se vrať zase ke KOČKÁM, je to kratší, rytmičtější, a já si tam odteď vždycky ten milý čerfí doplněk domyslím :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milý Čerfe, moc se mi líbí tvé slovní hrátky.Tedy, tímto souslovím jsi nám všem vytřel zrak a už tě nikdy netrumfneme.
      Hezký večer Jiřina z N.

      Vymazat