pondělí 16. listopadu 2020

Svatomartinské

Svatomartinské zátiší...

milé KOČKY,

jak to máte s vínem na sv.Martina a husou na pekáči vy? Letos asi ty vyhlášené restaurace, které se specializují na pečené husy, moc neutrží? A mlsní utřou. 



Využijme toho, že je brzy zvečera tma a věnujme se tomu, na co v létě není čas. Třeba i na povídání potmě???

25 komentářů:

  1. Jiřinko, husu jsem pekla, dokud jsme byli ve čtyřech. Pro nás dva - to bychom jí jedli týden. V posledních letech jsme si na ní zašli do restaurace, ale letos ... 🤷‍♀️ Můj muž má 13. 11. narozeniny, tak to se kulinářsky vyšvihnu. Víno jsme si dali už 6. 11. kdy jsme měli 45. výročí svatby a dopíjeli ho tento pátek.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak vám přeji k výročí svatby hodně štěstí, ať vám to vydrží. Jiřina z N.
      Já jsem byla prvně vdaná 9 let, když muž zemřel, bylo dceři jen 7 let!, podruhé už 42 let.Nějak to rychle letí.

      Vymazat
  2. Jsem skromný, husy mi netřeba, takže svatomartinské abstinenční příznaky jsem nepociťoval :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme měli v sobotu 4 členou návštěvu, tak se pekla kachna a dvě stehýnka z husy a bokem květák s bramborem pro jednu slečnu, co nejí maso. Moc často tohle nepečeme.
      Hezký večer Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Hezké zátiší. My jsme sv. Martina nikdy nedrželi ani jako dítě si na to nepamatuji a že jsme husy chovali, ale hlavně kvůli peří. Pak se občas pekla husa na Vánoce, když se sešla celá rodina. Lednici jsme tehdy neměli, tu měl málokdo a tak se to muselo brzy sníst. Jinak se maso zavařovalo do sklenic a ukládalo na nejchladnější a tmavé místo v domě. Jo to byla jiná doba...pro mnoho lidí jako středověk...Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, mám to podobně.U nás to bylo snazší navařené jídlo sníst, neb rodiče a šest dětí něco zkonzumovali.Pamatuji dobu, kdy se leckde pralo na valše.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jiřinko, tyhle zvyklosti jsem jako dítě nezažila. Vlastně jsem do zažila až v Čechách. Husu jsme neměli a víno je u nás pořád, jsem Moravák no ne? Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak u tebe bych, Martino, nečekala, že nemáte doma vínko.Ohledně některých jídel - taky až v pozdním věku jsem se dověděla o krajových, které jsem do té doby neznala.Třeba kaldoun. U nás doma, když jsem byla dítě, tak sváteční byl buď kohout s nádivkou nebo kachna z domácího chovu.Ale já to stejně moc nejedla.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Jiřinko, na husu většinou chodíme s přáteli do restaurace. Byla možnost si jídlo objednat domů, ale to není ono. Vínko jsem tedy otevřeli, to ano :o)
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, spousta lidí to má tak, že je pro ně důležité to jídlo a pro jiné to setkání.
      Ale setkání a ještě oblíbené jídlo, to je ono.
      Helenko, myslím, že až covid zmizne, bude v restauracích narváno. Jiřina z N.
      I když zrovna já a můj muž tomu moc nedáme.
      Krásnou neděli.

      Vymazat
  6. My jsme sv. Martina také nedrželi. Nepeču ani husu, ani martinské rohlíčky. Ale občas na ni chodíme s bývalými kolegyněmi. Ovšem já si dávám kačenu. Loni mi to překazil bolavý žlučník a letos covid.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žlučník i covid by zasloužili! Růženko, neboj, já bych si rozhodně rohlíčky dala raději, než husu. Setkání s kolegyněmi musí být! Už, aby to šlo. Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Povídání po tmě. Psala jsem u mně o černé hodince, ke které nás mamka občas vyzvala. Je to moje krásná vzpomínka. Bylo to moc fajn.
    Příjemný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako dítě jsme to měla ráda, poslouchat babičku a nebo rodiče, když se setmělo a nebo jsme poslouchali dráťák! Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Jiřinko,my Martina neslavíme.Na husu jsme si párkrát někam zašli,letos jsme to přešli.Já budu péct tuto neděli,22.11.to mám narozeniny,kachnu s červeným zelím,s knedlíkem.Sedneme si s klukama,popovídáme.Letos je všechno úplně jinak.Přeju hezký den.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, my bychom to neslavili, kdyby si dcera nenašla za manžela Martina, hihi. Ale vybrala si skvěle!
      K tvým narozeninám si dovolím ti popřát hodně štěstí, pevné zdraví a vše co si přeješ. Ještě spoustu let ke tvé spokojenosti. Jiřina z N.

      Vymazat
    2. Jiřinko,to je krásné.Dopředu,z celého srdce moc děkuju.Velmi jsi mě potěšila.Taky tobě jen to nejkrásnější a zdravíčko,to je totiž nejvíc.Marťa.

      Vymazat
  9. Husa musí být a byla, tedy pro nás dva jen stehýnka. Martinské víno ne, já mám trochu s některými českými víny trochu problém, než si najdu to, které vyhovuje mé mlsné tlamě, chvíli to trvá. A to zrovna je případ svatomartinských vín. Mladí si půlku husy plus vše k ní objednali v restauraci a vyzvedli si jí tam. A jak slavil syn nevím, jeho nová partnerka husu nepapá, takže byl chudák po dlouhé době poprvé bez husy....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, naši mladí k nám na kachnu jezdí hlavně 26.12. každý rok a tohle jsme dělali kachnu a dvě stehýnka husy ... na oslavu Martina, ale mladší vnučka a já maso nemusíme, tak jsme dělali i brambory a smažený květák. Takže - když přijeli, jedna vnučka : fuj, tady smrdí květák, druhá: fuj, tady voní kachna.Ale, neperem se kvůli tomu.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Juju, vzpomínám - na svatého Martina, na posvícení, na vánoční trhy - nějak teď máme se vším útrum. Ale hezká fotografie ovoce navazující příjemnou atmosféru. To povídání nám nikdo nevezme .-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, mě baví v komentářích zjišťovat, jak to jinde mají. Hezký den přeji, tady svítí sluníčko! Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Máš to krásně nafocení.My jsme nikdy svatého Martina nedrželi,ani v dětství.Takže husa nebyla.Já ji nejím,ani kachnu,králíka a z kuřete jenom prsa.Přejedla jsem se toho v dětství,protože nám to pořád dávala babička,měla velké hospodářství.
    Ani víno bych si nedala,co jsem v důchodě jsem abstinent,přestalo mi to chutnat.
    Jsem hrozná,že?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, to ani náhodou, já jsem taky ,,problematická,, - maso kupuji, z masa vařím, ale téměř to nejím.Ovšem, mám doma masojeda! Moje mamka, ta zabila naráz tři králíky, sama je stáhla a vykuchala a udělala tři různá jídla!Stejně tak kohouta nebo kachnu. Já bych u toho omdlela.Byly doby, kdy jsem si dala knedlíky a omáčku a maso ani náhodou.Ale občas si libové dám.Nebo rybu, bílou.Víno mi přestalo chutnat v r.2017.
      Pa Jiřina z N.

      Vymazat
  12. Jiřinko, máš to doma krásně podzimně naaranžované. Husa byla už minulý víkend, pekla jsem ji poprvé a povedla se, všem chutnala. Ale víno jsem koupit nestihla. :o)
    Přeji hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás bylo víno jen proto, že ho dcera dovezla, já, co nepiju, už ani nekupuji.Dášenko, ale sklenka vína, občas, to bývalo moje, manžel nepije a tak mu to nechybí.
      Ten pije nealkopivo.
      Zato, když jedeme na jih a vidí tam hejno hus na rybníku, tak se rozněžňuje!
      Ahojky. Jiřina z N.

      Vymazat