čtvrtek 4. února 2021

Devadesátý osmý

Přišel rok, ve kterém na mne vybafla Padesátka, nikoli ta známá blogerka, ale číslo, kterého jsem tehdy dosáhla. Vůbec mi nedošlo, že jsem to já, kdo oslavuje. To až později... Dala jsem si k narozeninám, když už to bylo tak kulaté výročí, pěkný dárek: zájezd do Skotska. Měl hodně naplněný program a byl dotovaný ROHem. I vyrazili jsme busem, lidé z našeho podniku a první zastávkou byl Rotterdam, kde jsme strávili celý den, abychom se podívali na pamětihodnosti tohoto města, poté jsme se kvečeru vydali do přístavu a po docela dlouhém ježdění jsme našli správnou,,stojánku,, a nalodili jsme se. Po protivné proceduře s pasy jsme vstoupili na palubu a zírali: Loď to byla pěkně velká, a měli tam v břiše plavidla i koleje, po kterých můžou nalodit i vlak. Koukala jsem na to jako puk a nebyla jsem sama. Užili jsme si odplutí a podvečer a pak jsme zalezli do kajut a spali až do rána, kdy nás lodní rozhlas v mnoha jazycích vyburcoval ke vstávání a ranní hygieně a pak už jsme jen hleděli na přibližující se pobřeží Anglie. Vpluli jsme do přístavu,  tuším, že Hull a odtud už jsme pokračovali busem do města York. Cestou info o Válce růží a podobné příběhy z historie a pár údajů o Anglii. Jelikož jsme tu byli prvně, tak jsme obdivovali úplně všechno, byli jsme v katedrále a uličkách, tak typicky anglických, krásná květinová výzdoba všude...hrad a hradby, pak jsme jeli dále na sever a vzpomínám si na zastavení u zídky, kterou nechali postavit napudrovaní Římané, aby jim Skoti nechodili ze severu škodit, když si uzurpovali tehdejší Anglii. Krajina byla samý kopec, tráva, kapradí a vřes, občas nějaký lesík a nebo park se vzrostlými stromy a uprostřed, obvykle s rybníčkem před ním, zámek jako z katalogu.Dost mi nešlo do hlavy, že nemají u silnic dopravní značky, až jsem si všimla, že to bude tím, že se jezdí vlevo a musím čučet na druhou stranu!Také kulaťáky měli všude možně a to se líbilo nejen mně, ale i řidičům, neb jsme jeden jeli asi 4x, než se řidiči domluvili, kudy dál a zdejší řidiči čekali, až jak se ti z kontinentu rozhodnou. V jedné vesnici jsme viděli autoservis, kde byla také značka Škoda a to jsme oslavovali, kam se hrabe Nagano. Co účastník zájezdu, to Čech jako poleno, v tu chvíli.

Milé KOČKY,

později večer jsme dojeli do města Perth, kde jsme v zámecké zahradě bydleli v mobilhomech, ovšem to bylo něco. Zámek patřil matce královny Alžběty, té babičce, co se dožila asi 104 let. Každý další den jsme busem jezdili na výlety a vraceli se na tuto základnu.Stromy v této krajině byly  vespod zarovnané a to mi nešlo na rozum, pak se to vysvětlilo, neb všude se pasou ovce, případně krávy a nebo vepři a stromy jsou okousané, až kam zvíře dosáhne. Stávalo se, že jsme jeli krajinou, a najednou u silnice jeden náprstník ...žadonili jsme o zastavení a vyběhli s fotoaparáty si to nafotit a jelo se dál.Taky jsme si vyprosili výlet lanovkou na Ben Nevis a další prémie k programu. Třeba jako Skotské hry v městečku Fort Augustus u Caledonského kanálu, mám dojem, že se to místo jmenovalo Neptunovy schody, ale kdo ví. Předtím jsme zkontrolovali Inverness a Loch Ness a příšera byla asi někde na dovolené ve Středomoří, protože se neukázala. Měli tam jen umělohmotnou náhražku, a to je, jako by ve veřejném domě půjčovali jen plastovou pannu. Navštívili jsme toho hodně, St. Andrews, kde jsem se doslova zamilovala!, Dundee, Stirling, nějakou stavbu ve tvaru ananasu, palírnu věhlasné whisky, ( dali nám ochutnat prý 12letou ) a vím, že mě to hřálo pěkně dlouho. Pamatuji si, že tam měli úžasně čisto a naklizeno. Nechali jsme si zastavit v jedné vesnici, šli ke kostelu a na hřbitov, který se vyznačoval na náhrobních kamenech vzory, které my tady vyplétáme na svetry, tzv. irské. Jeden den se jelo do Edinburku, kde se mi líbilo moc, vylezla jsem tehdy i na zdejší sopku. ( vyhaslou ). Loch Lomond a Glasgow jsem si také užila, zdejší hřbitov a katedrála mi utkvěly v paměti. Mimochodem hodně kostelů a katedrál je v ruinách. Ale dobře to vypadá na fotkách. Potoky a řeky jsou tu s vodou z vřesovišť tmavé barvy, takové naše naředěné maggi. Staré mosty jsou také hodně fotogenické a to nemluvím o kvetoucích bodlácích, skotském symbolu. To musíte na fotce mít!

V době, kdy jsme brázdili skotské silničky, pršelo v Čechách a my měli hezky. Heč. Cesta domů byla také zajímavá, jelo se po západním pobřeží a zastavení v Jezerní oblasti a v městečku Kesvick bylo příjemným odpočinkem. Navštívili jsme i Lockerbee, kde jsou hroby obětí letadla, které nechali vybuchnout teroristé. Spalo se na zámku poblíž rodiště Shakespera, u městečka Stratford-upon-avon, kde jsme si vše prohlédli, další den jsme vtrhli do Oxfordu a zvědavě nakukovali do zahrad University...zbývalo obejít si Stonehenge,  pak už v mlze jako mlíko jsme projeli okrajem Londýna do Doveru, kde jsme byli nuceni čekat, až přejde bouře a pustí nás na loď a na moře. Do Calais  jsme pluli o půlnoci a v jednu jsme byli na kontinentu, příšerný strach ze skřípání a praskání a házení lodi na vlnách rozbouřeného moře nás začal pomaloučku opouštět a jelo se přes Francii a Belgii a Německo domů. Vrylo se mi to do paměti tak, že na těch 12 dní nikdy nezapomenu.

Fotila jsem ještě na kinofilm a tak obrázky mám jen v albu. Tři filmy po 36 políčkách, auvej. Jo, mít tehdy digi! Možná si dobře pamatuji, že řidiči mi na dotaz, kolik jsme toho ujeli, odpověděli, že 5.300 km.

foto je jen ilustrační ze Skotských her na Sychrovském zámku, kam jsme pak několik let po sobě vášnivě rádi jezdili. A dodnes, když vidím bodlák, jsem u vytržení.

1. Jiřinko, krásný dárek k narozeninám jsi měla.Máš plno zážitků...To jsem nevěděla, že se pořádají nějaké Skotské hry u nás. Měj se hezky L.

1. Lenko, my jsme pak s kolegyní jely do Roháčů a jakmile jsme viděly bodláky, úplně jsme šílely, jako ty holky, co padaly do mdlob z Beatles.Tak se na nás Skotsko podepsalo. Už mě to trošku přešlo, ale ...
      Jiřina z N.

2. Leni, zapomněla jsem napsat, že v parku Sychrovského zámku bývaly Skotské hry - bombastická akce na 2-3 dny a jezdili jsme tam pravidelně, myslím si, že to bylo ve druhé polovině srpna? Jenže za poslední asi tři roky jsme ztratila přehled, neb jsme měla jiné radovánky - s doktory a pod.Jezdili tak praví Skoti a skupiny keltské kultury, bylo to obrovské a krásné, koncerty, soutěže a siláci a pokoukáníčko.Dudáci, vojáci jako z 2.světové, asi udělám článek na blog?

2. Krásně jsem se s tebou projela Skotskem Jiřinko! Máš na co vzpomínat. U jednoho jména města jsem se pousmála - pletla jsem manželovi svetr z vlněné příze Loch Lomond :-) :-).
    Opatruj se.

1. Alenko, tak to je krásná náhodička!Jejich jezera jsou tajemná, krajina je zvláštní a podmanivá.Jiřina z N.

3. Moc pěkný dárek k narozeninám. Máš na co vzpomínat a já jsem si ráda Tvoje vzpomínání přečetla.
    Hezký den !
    Hanka

1. Hani, přála bych to vidět všem, kdo mají rádi vůni dálek. Jiřina z N.

4. Jiřinko, má touha je Skotsko a Izrael. A manžel, Izrael ne, né! Skotsko si klidně zařiď sama. Já nemohu jet sama, anglicky nemluvím. A v mých létech mi stačí jen Evropa, loni a teď Česko. Ale stejně to musel být úžasný zážitek. Trošku ti závidím. Ale i cestování v televizi není marné, když to už jinak nejde. Zdraví Iwka

1. Iwko, Izrael jsem si taky přála a Maroko, ale z toho asi nic nebude. Zrovna jako Irsko.Tam a na Sicílii už se chystám také dlouho, jenže moje choroby a naposled i covidová situace mi rozprášily plány a kdo ví, jak to bude. Za pár dní mám 37mé narozeniny ( čti odzadu! ) a tak jsem si vzpomněla na některé ze zájezdů, které jsem dávala sobě nebo manželovi ( k jeho velké radosti!!! ) darem k výročí. Třeba v r.2007 jsem dala pod stromeček manželovi zájezd do Slovinska a když měl koncem května 2008 odjet se mnou na zájezd, hrozně se tomu divil, neb na to dávno zapomněl.
      Na zájezdu nemusíš umět cizí jazyk, neb tě průvodce povodí.
      Krásné cestování přeji, až to půjde. Jiřina z N.

5. Tomu se říká výlet😊 v dnešní době už pomalu sci-fi 😷

1. To máš pravdu, cestovky taky mají asi hodně velké starosti, po těch letech tučných taková bída! stejně jako kultura, je to k pláči.Měj se moc hezky Jiřina z N.

6. Jiřinko, dala sis k narozeninám krásný dárek. Četla jsem jedním dechem. Zážitky z takové cesty v nás zůstanou napořád. R.

7. Krásně se mi četlo u kávy, díky. Přeji prima dny. J.

1. Vijo, dobré na tom bylo také to, že jsme ani moc neutratili, stejně tak jsme jeli 3x na týden na různá místa ve Švýcarsku a za opravdu malou částku, dnes se to zdá neuvěřitelné. Jiřina z N.

8. Jiřinko to sis opravdu dala krásný dárek ke kulatinám a hlavně si to užila a to je nejdůležitější. Vzpomínky Ti zůstanou. Jo focení na film...36 snímků, někdy i třeba jen 12...Mám foťák na film ještě vystavený v obýváku a je stále funkční.

1. Járo, já ten fotoaparát také mám, EXA 1a. Koupil mi ho kdysi v NDR manžel.
      Jiřina z N.

9. Jiřinko, dala jsi si ke kulatinám krásný dárek. A ještě krásnější je, že se zájezd povedl. Také jsem kdysi fotila na film 36 snímků a pak čekala na vyvolání fotek a doufala, že se povedou. :o)
    Přeji hezký večer. D.

1. Dáši, dnes to stáhnu do počítače, vyhodím, co nechci a ostatní pojmenuji a je to.
      Fotí každý a ráda to sleduji. Měj se co nejlépe, KOČKO: Jiřina z N.

10. Jiřinko, to byl krásný dárek k životnímu jubileu. Ono se říká, že vzpomínky nám nikdo nevezme. Projeli jste toho spoustu a hodně toho viděli. 👍👍
    I já jsem fotila na kinofilm, první digitální foťáček jsem měla až v roce 2004. Toho roku jsme byli s mužem v Anglii, kdy já se těšila na plavbu přes Lamanche. Obě cesty, tam i zpět, jsme absolvovali Eurotunelem.
    Nedávno jsem se probírala papíry a našla účet z restaurace Jadranka v Bolu na chorvatském ostrově Brač. Proč ho tady mám? A pak jsem se podívala na datum - bylo to na mé 50tiny.
    Měj hezký den 🍀💓

1. Alenko, já jsem si taky koupila první digi foťák na podzim 2004, ale už předtím jsem fotila s cizím, jedním od známého a to konkrétně na věži ve Splitu! - a manžel už měl taky digitální fotoaparát, aby ne. Ten musí mít všechno a hned.Tak jsem šla do moderního a první fotky jsem nasekala v Drážďanech v listopadu 2004 a představ si, pak nám v zimě klekl počítač a tyto fotky jsou v nenávratnu!Nepodařilo se je zachránit.
      Ta zmínka o Brači je mi milá, tam jsem byla 2x v Postiře a jezdila jsem tam na kole, mám z toho krásné fotky a ještě lepší vzpomínky, pluli jsme i lodí do Omiše a pod.Dávala jsem to i na blog, ale fotky zmizly.Stejně jako ty z Hvaru a jinde. NU, což.
      Álo, hezké odpoledne a zase se stav. Jiřina z N.

11. Moc pěkný dárek! Když jsem měl padesátiny já, v rodině i v práci jsem vyhlásil, že rozhodně nehodlám s nikým nic oslavovat, tak ať se zbytečně netěší. Všichni si mysleli, že tenhle pohrdlivý přístup jen hraju a čekali nějaké překvapení na poslední chvíli. No a žádné nepřišlo :-).

1. Tý jo, tak tos je všechny pěkně převezl! Já bych tedy do poslední chvíle čekala, že s nějakým překvápkem přijdeš, třeba, že rozdáš letenky do Dominikánské republiky nebo tak něco lehkého? Já jsem na pozvánky napsala, že od 8 do 16hod. ten den přijímám šperky, kožešiny, drahé zájezdy a podobné blbiny...a asi to všichni považovali za vtip, nikdo žádné brilianty a kožichy nedonesl.
      Měj se fajn a dík, že ses tu zastavil. Jiřina z N.

12. Jiřinko,krásný dárek sis dala k narozeninám.Skotsko,je krásná země.Mám kamarádku,která kdysi dělala ve Skotsku Au pair,byla ve dvou rodinách a do dneška tam má známé.Sama je už vdaná,má dvě děti,často do Skotska jezdí,a jak říká,ta země ji uchvátila natolik,že by tam nejraději zůstala.Je hezké,že sis zájezd užila,že vše vyšlo jak má.Máš na co vzpomínat a to je nejvíc.Jiřinko,krásný víkend.Marťa.

1. Marťo, to se špatně vysvětluje, ale je to nádherná země, zelená a zajímavá.Jenže, mně se líbilo všude, kde jsem kdy byla a nejvíc u nás. Byli jsme i v několika zámcích a v jejich zahradách.Jiřina z N.

13. Jiřinko, nadělila sis moc krásný dárek. Děkuji za ty vzpomínky. Moje a manželova maminky byly jen o měsíc od sebe a tak jsme je k padesátinám vyslali do Paříže (rok 1991). Mamka vzpomíná doteď :o)
    Pa, Helena

1. Helenko, já jsem vzala moji mamku do Chorvatska na Krk a to bylo pro mamku, jako by vyhrála velkou částku ve sportce, velice si to užila. Jely jsme s jedním známým bydlíkem, měl sebou 4 letou holčičku a asi 11letého syna a další osoby a nemělo to chybu.Zase to bylo jiné, než klasický zájezd. Jiřina z N.