čtvrtek 11. března 2021

Ungelt

 To by bylo škoda, nemyslíte,

milé KOČKY?, 

zapomenout na místo tak staré a lidmi dávno obývané, blízko Staromáku, kudy se v létě valí davy proudící po Starém Městě. Pokud tedy zrovna neřádí covid.

O Ungeltu si můžete vyhledat spoustu informací a nebudu  tu opakovat, že už v tom a tom století se tu ubytovávali kupci z dalekých zemí, pořád to tu dýchá historií. Jen zmíním, že stojí za to, pokud budete v Praze, zajít si sem a prohlédnout si tento jistě půvabný kout města.








viz třeba:

Ungelt, také nazývaný Týnský dvůr, je historický objekt nacházejí se v Praze na Starém Městě v prostoru mezi kostely Matky Boží před Týnem a sv. Jakuba. Dnešní areál tvoří 18 domů.
Týnský dvůr je jednou z historicky nejvýznamnějších lokalit. Jedná se o blok zástavby mezi ulicemi Týnskou, Štupartskou a Malou Štupartskou, který vznikl pravděpodobně již v 11. století. Původně zde byl opevněný kupecký dvorec, kde se vybíralo clo - ungelt - odtud název celého areálu. V Ungeltu zanechaly stopy všechny významné stavební slohy.

Dnešní areál Ungeltu tvoří 18 domů, z nichž 12 přiléhá k vlastnímu kupeckému dvoru, ostatní jsou po obvodě na místě původní gotické ohradní zdi. Na domech jsou stopy architektonických slohů všech dob, každý dům je jiný, přesto dohromady vytvářejí harmonický celek. Většina domů má barokní fasády z doby po r. 1689, kdy Ungelt z velké části vyhořel, původ mnohých však sahá až na počátek 15. st.

A taky je tu divadlo UNGELT!

27 komentářů:

  1. Jiřinko, Ungelt včetně divadla, kde jsem zažila nejeden úžasný večer, je mé oblíbené místo. Má své neopakovatelné kouzlo, třeba večer, když člověk vylez z divadla a byl skoro bez lidí...
    Děkuji za milou vzpomínku na časy, kdy byl svět normální a přeji jen hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tohle období je fakt náročné, ale snad se dočkáme návratu lepších časů.
      U nás prší a nic moc.Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jsou mnohá místa v Praze, která vůbec neznám a asi již ani nepoznám. Dříve mne odrazovali přílišné počty turistů, nyní nevíme kdy se nám opět cesty otevřou a kam naše kroky budou směřovat. Máš to vše tak prošlápnuté, obdivuji!!
    Jiřinko měj hezký den. U nás slušně chumelí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, ty jsi mladá, ty toho ještě zažiješ, zatím se jen budeme těšit. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Překrásné místo o kterém za totáče málo kdo věděl, neb byl uzavřen. Tento prostor má úžasný génius loci

    OdpovědětVymazat
  4. Krásné fotky, musíme se tam znovu spolu podívat. J

    OdpovědětVymazat
  5. Tak toto místo je pro mne jedno z mnohých, která v Praze neznám. Ty ji máš tedy prochozenou dokonale.
    Heký den! U nás chvílem sněží, chvílemi prší..... takový nemastný, neslaný den ! Budu si číst.
    Haznka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla jsem doplnit z do slova Hezký, ovšem klikla jsem do svého jména a učinila z něj těžko vyslovitelné :-))))))))))))))))))

      Vymazat
    2. Hani, takové šifry vypadají, jako bys mi sdělovala něco závažného, co jiní nesmějí vidět, hihi. Ale chápu to, já obvykle taky občas napíšu překlepy, když spěchám.
      Hani, přijeď do Prahy a já tě povodím.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Do těch míst i do jejich bezprostředního okolí chodím moc rád. Čím hlubší je noc, tím jsou zajímavější, jen si teď musím prozatím nechat zajít chuť :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proto jsme se, Petře, ještě nepotkali, neb já bych Prahou v noci samam nešla.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Marti, díky, že jsi nás vzala do zajímavé části Prahy. Znáš naše hlavní město opravdu dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, klidně tě příště vezmu zase jinam, Praha toho má hodně k ukazování.
      klidný den Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Jiřinko, krásné fotky, které mi připomněly, že už jsem v centru nebyla víc než rok. Ungelt rozhodně stojí za návštěvu.
    Měj hezké dny 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, to, co mně se stane za týden, jiný nemá za půl roku:
      např.: v neděli jsem neměla čas a tak mi manžel Toulavku a Objektiv nahrál. Články na blog jsem si jeden večer předpřipravila. Tedy i ten o Ungeltu. Včera večer konečně koukám na Toulavku a vidím v ní příspěvek o Ungeltu a povídám to manželovi, a ten na to: co se divíš? to je pro tebe typické.
      Musela jsem se smát. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Nádherné místo.Už si to musím psát a nebo budu mít průvodce,kam se v Praze podívat tvůj blog.Snad to bude ještě letos.
    Jiřinko,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, blizoučko od Ungeltu je pěkný kostel, sv.Jakuba Většího v Malé Štupartské, pokud bude otevřeno, zajdi tam.
      Na jednu procházku Prahou je toho moc. Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Jiřinko, kouzelná místa. Jseš znalec, tleskám !
    Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, znalec nejsem, ale zvědavá babka, to ano.Teď mám sice přistřižená křidýlka, ale uvidíme. Jiřina z N.
      napadlo mě, že jsem měla od začátku udělat rubriku jen ,,Praha,,

      Vymazat
  11. Jiřinko,krásně místo,kde jsem ještě nebyla.Vždy,když jsme v Praze,tak jen třeba na dva,tři dny.A to jsou oak klasická místa,jako třeba Karlův most,Náplavka,Týnský chrám atd.Teď v březnu jsme měli naplánovanou Prahu a bohužel nic.Chtěla jsem se právě podívat na místa,která jsi dala do příspěvku,nebo také Adélka,Olšany apod.Tak si holt počkám a podívám se,až to bude možné.Jiřinko,měj pěkný den a opatruj se.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, Ungelt ,,sousedí,, s Týnským chrámem, to bys zvládla, za den se toho dá poběhat hodně.Klidně ti dám tip. Pa Jiřina z N.
      a moc nám všem přeji, aby se dalo chodit na výlety i do měst
      já osobně mám spadeno na H.Králové, Pardubice, Č.Budějovice a Plzeň, Olomouc, neb jsem v nich delší dobu nebyla...

      Vymazat
  12. Zrovna tento týden jsem viděla s principálem Ungeltu krásný dokument, ve kterém tato místa také byla.
    Praha je v těchto místech mimořádně čarovná, poutavá a plná nostalgických míst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simonko, když jsme se přistěhovali do N., řekla jsem si, že navštívím všechna divadla v Praze a zatím se mi to nepovedlo, i když mnohá ano. A tak mám co dohánět.
      Měj se krásně, v noci foukalo a teď vykukuje sluníčko. Jiřina z N.

      Vymazat
  13. Moc krásná zákoutí. Já někdy pražanům fotografům závidím. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám dvě kamarádky narozené v Praze a já je tahám po Praze, hihi.Jiřina z N.

      Vymazat