pátek 24. září 2021

Jiný výběžek

 Když jsem psala o Šluknovském výběžku, okamžitě mě napadlo, že bych po letech znova mohla napsat o tom ,,druhém,, který znám a to o Broumovském, nejsem sama, kdo tam rád jezdí a obdivuje zdejší památky a přírodu. Musím se vám, milé KOČKY, přiznat, že když jsem to tu před mnoha lety začala poznávat a kousek po kousku pronikat do zdejších kouzelných míst, nestačila jsem se divit, jaké skvosty se tu dají objevit. Měst je tu málo, vesniček s pěknými domy a upravenými zahrádkami více, lesy, skály a hlavně - neuvěřitelné kostely. O skalních městech a bludištích se raději nebudu rozepisovat, to by bylo superlativů!, před vchodem do Adršpašských skal je v létě polovina Polska. Několik dovolených s manželem, někdy zároveň s některou kamarádkou, jednou s vnučkami, to byly chvíle, kdy jsme různě výletovali od Náchoda k Broumovu, Hronov a Teplice,  a na Hvězdu a křížem krážem brázdili tento krásný kout naší země.

Nejsem historik, ale o historii se zajímám a co jde, to si o místech, která mě zajímají, ráda přečtu. Proto jsem se zajímala i o kostely v tomto kraji - Broumov nabízí nejméně dva - dřevěný, hřbitovní, Panny Marie a klášterní, benediktinský, barokní, nyní již krásně opravený, zdejší překrásná knihovna má asi 17 tisíc svazků a ukazují zde i kopii Turínského plátna.

Ovšem soubor kostelů v přilehlých obcích je pro obdivovatele jako zjevení:

Vypůjčeno = opsáno z Wiki - 

kostel svatého Jiří a svatého Martina (Martínkovice) – vystavěn v letech 1709–12 a 1716–17 podle projektu Martina Allia z Löwenthalu nebo jeho synovce Jana Baptisty Allia

kostel sv. Michaela (Vernéřovice) – příprava stavby v letech 1709–12 a 1716–17, vlastní stavba proběhla v letech 1719–22 podle projektu Kryštofa Dientzenhofera

kostel sv. Jakuba Většího (Ruprechtice) – vystavěn v letech 1720–23 podle projektu Kryštofa Dientzenhofera

kostel Všech svatých (Heřmánkovice) – postaven v letech 1722–26 na půdorysu protáhlého osmiúhelníku podle projektu Kiliána Ignáce Dientzenhofera

kostel sv. Barbory (Otovice) – vystavěn v letech 1725–27, stavěl Kilián Ignác Dientzenhofer, zřejmě podle staršího projektu Kryštofa Dientzenhofera

kostel sv. Prokopa (Bezděkov) – postaven v letech 1724-27 podle projektu Kiliána Ignáce Dientzenhofera

kostel sv. Anny (Vižňov) – příprava stavby v letech 1719–20, vlastní stavba proběhla v letech 1724-28 podle projektu Kiliána Ignáce Dientzenhofera

kostel sv. Markéty (Šonov) – postaven v letech 1726–29 podle projektu Kiliána Ignáce Dientzenhofera

kostel svaté Máří Magdaleny (Božanov) – příprava stavby v letech 1733–35, vlastní stavba proběhla v letech 1735–1743 podle projektu Kiliána Ignáce Dientzenhofera

kostel sv. Václava (Broumov) – dostavěn roku 1729

do skupiny kostelů bývá řazena i poutní kaple Panny Marie Sněžné na Hvězdě, dokončená v roce 1733 podle projektu Kiliána Ignáce Dientzenhofera

V Martínkovicích můžete navštívit i dvě Křížové cesty

V Božanově jednu Křížovou cestu

Co tu můžete, na poměrně malém území, vidět? - dovolím si tyto informace doplnit několika snímky z této oblasti, z různých našich pobytů zde:

( nezapomeňte zajít s dětmi do Muzea Merkuru



naše obvyklé útočiště:



dřevěný kostel v Broumově:







roztomilost sama:


výhledy z Hvězdy, co se neomrzí:

 
V Broumově:





něco sníst a vypít a pak z balkonu se rozhlížet?


trocha skal:










a co si tam objevíte při svých výletech vy, milé KOČKY?

26 komentářů:

  1. Jiřinko, díky za krásnou a vyčerpávající reportáž. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ty kostely jsou tam posazené tak pěkně v krajině, holt u toho někdo přemýšlel.
      Zdravím tebe i ostatní dva členy posádky. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko, dostanu se na Broumovsko jen málokdy, ale mám to tam moc ráda. Krásné, překrásné...
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezbývá, než s tebou, Helenko, souhlasit. Jiřina z N.
      Letos jsme tam zatím ještě nebyli!!!

      Vymazat
  3. Jiřinko, opět, jsi mě zavedla do krásných míst, která neznám. Kochám se fotografiemi, moc se mi líbí domeček, který vám poskytla útočiště. A dřevěný kostel v Broumově je nádherný. Děkuji za vše.
    Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, tam jsem to kdysi našla a jsme s mužem tomu domu a jeho majiteli věrní a bonus: vlak zastavuje asi 100 m od něj. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jiřinko, krása. Máte nádherné fotky z míst, kde jsem ještě nebyla. Máme hezkou zemi, a to ví jen někteří lidé. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  5. Odpovědi
    1. Hanko, věřím, že máš na to jen ty nejlepší vzpomínky. Já také. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Koukám, že mám co dohánět, krásná místa!!!☀️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, znám pěkná místa, kam moc lidí nejezdí a tohle jsou jedna z nich. Doporučuji. Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Jiřinko,nádhera.Tady jsem ještě nebyla,dřevěný kostel mi trochu připomíná,kostel ve Velkých Karlovicích.No,až se zase budu rozhodovat kam na výlet,mám z čeho vybírat.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, s dovolenou v tomto koutě republiky nemůžeš udělat chybu. Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Jiřinko, to jsou krásná místa. A to vaše útočiště, to je jako penzion? Vypadá úžasně útulně.
    Přeji hezký víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášenko, je to Pod kaštanem u p.Brože a je to starý statek, nic moc luxusu, ale je tam bezva atmosféra, taková přátelská a moc rádi tam k němu jezdíváme.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Krásná místa a dřevěné kostely mě nepřestanou fascinovat snad nikdy. Hezký den 😄

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, mám to stejně, ani netuším, proč. Jiřina z N.
      Můj sen je několik let podívat se na ty dřevěné kostely na východě Slovenska.

      Vymazat
  10. Jiřinko, nádherné fotky u kterých mi došlo, že už jsme tam nebyli drahně let. Máme prochozená skalní města a další spoustu míst. Pamatuju doby, kdy se ještě mohlo v Ádru, jak tomu říkali horolezci, v létě stanovat. Je to jako včera. Při naší poslední návštěvě skalních měst byly všude fronty, davy turistů a narvaná parkoviště.
    Děkuji za milou připomínku. 🍀💓
    Měj hezké podzimní dny. 🍂🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, my právě vždy necháme auto u ubytování a ty dvě zastávky do Adršpachu sjedeme vlakem.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Na ten dřevěný kostel bych se ráda podívala.Ta krajina tady není pro mě neznámá,mám na ni hezké vzpomínky,ale chtělo by je oživit.
    Jiřinko,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  12. Jiřinko, taky se mě moc líbí dřevěné kostely. Zaujalo mě Vaše útočiště, kde to bylo ? Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, je to u zastávky Hodkovice kousek od Adršpachu, na trati z Trutnova do Teplic n.M. a jmenuje se to Pod Kaštanem.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  13. Jiřinko po delší době jsem zapnula počítač a koukám, kolik příspěvků jsem zmeškala. Já tulačka...Nerada píšu příspěvky dopředu a tak mám velký skluz. Moc hezká jsou místa kolem Broumova. Líbí se mi ten dřevěný kostelík v Broumově. ten je opravdu zajímavý. Moc hezké fotografie. Měj se hezky a opatruj se .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, díky za návštěvu, teď jsem měla pár dní docela rušných, dnes odpol. jsem jela k dceři, až do čt to bude rutina, pak holt uvidíme.
      Jiřina z N.

      Vymazat