neděle 19. září 2021

Nahlédnutí do Saska

Čtyři esa, rozumejte tři kamarádky a já jsme si před časem zaplatily jednodenní zájezd do Saska a pomalu jsem zapomněla, kam že to jedeme, jen jsem si pamatovala datum, a to 11.9.2021 a věděla jsem, že bych si v tomto dni neměla přidávat nic nového do programu. Nastala ta správná sobota, z Kobylis v Praze jsme vyjeli ráno až kolem půl osmé, což mi naprosto vyhovovalo, nerada vstávám brzy a to se mi teď, poslední dobou stávalo často, že jsem na zájezd nebo k doktorům musela brzy z pelíšku...manžel Jany nás na místo dopravil autem a dál se jelo malým busíkem...

Cesta na západ a náš první cíl byl v oblasti Pirny. Zahrady zámečku Grossedlitz. ( všimněte si, že neumím napsat to správné, německé s ). Soch tam bylo asi 60. Byly v převaze, nás bylo asi 20.

Otevírali v deset a my chvíli čekali, neb jsme tam byli brzy, za zády husté, černé mraky, až strašidelné. Bez deště, ale pod mrakem, jsme poběhali zahrady či parky s mnoha sochami a vodními bazény a vodotrysky, podle italských a francouzských vzorů krásně vystavěné. Dokončeny byly údajně kolem r.1732. Ve stylu baroka, ... za svá 4 eura jsme si to tu všichni moc užili.

a nyní můžete, milé KOČKY, výletovat zpětně s námi...

Poté se jelo údolím řeky Müglitz k zámku Weesenstein.Tohle stavení popsat - musela bych opisovat z průvodce. Má to spoustu pater, sedí to na skále, mnohá patra jsou právě ve skále vytesaná, poběhat celý hrad je náročné, především pro starší lidičky a problematická kolena. Po absolvování prohlídky jsme zapluly do hospůdky na černé pivo a zde jsme přečkaly, my, 4 Grácie, první pořádný ceďák. ( kdo ten výraz nezná, tak je to, jako když na vás někdo zhůry vylévá kýble vody )

veselka na hradě:

kostel v areálu hradu:

mlýn pod hradem:

zahrady pod hradem při povodni:

a nyní:

Čekala nás kratší cesta k dalšímu zámku, Lauensteinu a tady jsem si připadala jako u zámku v Benešově nad Ploučnicí, mém rodném městě, stejný sloh a pak - uvnitř, vazby zdejších rodů na zámek v Děčíně, Jílovém, Libouchci a dalších českých městečkách. To bylo něco pro mne. Je tu muzeum poštovní, to bylo dost pěkné. Také městečko s prapodivným náměstíčkem mne zaujalo.

v městečku:

Poslední zastavení bylo v blízkosti hranic u Cínovce. Jednalo se o běžkaři v zimě vyhledávaný Altenberg.

nádraží:

kostel:

majitel zdejší kavárny sbírá porcelán a starý nábytek:

Zprvu jsem nechápala, co tam budeme vymezený čas dělat, ale v místní kavárně se program vyplnil, káva, zákusky, čaj a povídání a nakonec sluníčko vykouklo z mraků a my se chystali na cestu kolem Teplic do Prahy. V osm večer jsme se, už zase v Kobylisích, rozprchli do svých domovů.

A nyní, pomalu a v klidu domova, si na wiki studuji, kdo a kdy vlastnil tyto zámky a s nimi mnohé další u nás, v okolí Děčína.A co je styl saská renesance. ( ve kterém jsou mnohé zámky už dříve navštívené na Děčínsku postavené)...A mozaikový obrázek se mi pomalu ukazuje.

1. Jiřinko, opět obdivuji, co jste za jeden den stihli projet a navštívit. Moc se mi líbí zahrady a krásné udržované památky. Měli bychom si vzít z našich sousedů příklad.
    Měj pěknou neděli.

1. Růženko, zdravím tě. Ono to není k Pirně po dálnici daleko, takže se to dá - jen to počasí mohlo být lepší.
      Pokud se jedná o památky v zahraničí, tak máme co dohánět, ale jsou i státy, kde jsou podle mne na tom hůř - třeba některá místa v Polsku mají větší problém.
      Jiřina z N.

2. Jiřinko, moc hezké zahrady se sochami a vodou... Krása. Pěknou neděli přeje Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni, vybírám si zájezdy podle svého vkusu a tady to bylo jasné.Klidně bych jezdila na výlety každou sobotu.Byla jsem na to zvyklá, dělat výlety u nás, po republice a jen moje nohy mi to teď kazí.Jiřina z N.

3. Jiřinko, nádhera. Moc se mí líbily zahrady. Bezvadné bylo, kolik jste toho stihly vidět. To by mne moc bavilo. Jsem moc ráda, že jsem se mohla na chvíli projít s vámi. Zdraví Iwka

1. Iwko, bylo to docela pohodové, moc se nespěchalo a i čas na malé posezení byl.Přesto se sešlo k zájezdu jen pod 20 osob, a přitom ten program byl dobrý. Jiřina z N.

4. Zase krásný zážitek tvým prostřednictvím, díky☀️

1. Renátko, díky, ráda jsem to sem přilípla. Jiřina z N.

5. Teda Jiřinko, ty jsi neuvěřitelně činorodá. Koukám, co jste za jeden den stihly projít a vidět. Krásná podívaná. Ty zahrady mne dostávají, jsou úžasné-
    Přeji prima neděli. D.

1. Dášenko, to je jednoduché, když mě tam bus doveze? a ještě tam na mne počká, to není jako ty, že musíš auto odřídit na východ Moravy! Jiřina z N.

6. Stihly jste toho za jeden den tedy hodně.Krásně se na Tvoje fotky dívá.
    Hezký nedělní podvečer !
    Hanka

1. Hani, děkuji. A těším se na další výlety, než bude zima. Jiřina z N.

7. Jiřinko to je fakt nádhera. Saská renesance, která se dostala i k nám fo pohraničí. Připomíná mi to zámky v Benešově, které jsi zmínila a také Šluknov.Je to opravdu nádhera a i ten park je parádní.Dekuji za nádhernou podívanou. Krásný nedělní večer.

1. Járo, až tady mi docvaklo, že svá sídla stavěli ve stejném duchu. Jiřina z N.

8. Jiřinko, ani nevíš, jak děkuji za tenhle článek. Odbočky na zámky vidím z dálnice směr Dresden, zatím nikdy nebyl čas odbočit. Jednou si ho prostě udělat musíme!
    Měj příjemný večer, Helena

1. Helo, jakmile bude pěkné počasí, neváhej a toč ( volantem ).Moc tě zdravím Jiřina z N.

9. Jiřinko,zase moc pěkný výlet.Mě se líbí krásně udržované zahrady,nádherné sochy.Teda já žasnu, co všechno jste stihly,hodně jste toho viděly.Moc ráda jsem se podívala na Tvoje fotky.Měj krásné dny.Marťa.

1. Marťo, však jsem si v té první zahradě užila, klidu, pohody a příjemna. Pa Jiřina z N.
      Taky jsme si všechny čtyři stihly popovídat.