sobota 18. září 2021

O jednu méně

 Tak nějak jsem chtěla původně nazvat tuhle zprávičku o cestě do Šluknovského výběžku.

Můžeme se dočíst, milé KOČKY, že ve Šluknovském výběžku je celkem 14 Křížových cest. Já jsem se na ně chystala vypravit už dávno, ovšem člověk míní a ...

Nastal den D, přemluvila jsem manžela a dala jsem šanci našemu zahálejícímu autu se rozběhat, jelikož těch cílů bylo tentokrát tolik, musela jsem to vymyslet tak, abych tu anabázi stihla, abych to nafotila, abych si to také užila. Vše ovšem za jeden den! Z praktických důvodů jsem v plánech vynechala pouze Fukov, kde bych měla velký problém, neb sama bych tam nešla a manžel by mi odmítl tam se mnou jít. Pohledem na mapu mé důvody jistě každá z vás uzná.

Křížové cesty ve Šluknovském výběžku jsou postavené v různých obdobích a já jsem je nakonec navštívila podle toho, jak jdou za sebou zeměpisně, nikoli podle roků, kdy byly postaveny. A pozor, nikoli všechny, to ani náhodou. I tak mám co dělat, aby mi manžel vše dopřál, aby na mne dobu čekal, nesnáší takové, jako právě ve výběžku - poškozené silničky a vrčí. To se mi pak nelíbí.Nakonec jsem z různých důvodů všechny ty zajímavé stavbičky stejně za jeden den nenavštívila, snad jindy na ně dojde.Toto se nabízelo:

Jiřetín pod Jedlovou 1764 - tato je nejhonosnější

Varnsdorf  1911 - prý je  poškozená

Rumburk konec 19.st.

Staré Křečany 1825-33  

Jiříkov 1817-26

Království 1859

Šluknov   1738-56                                vynecháme:   ( Fukov )

Jáchym nedohledala jsem, kdy byla postavena

Annaberk Lobendava 1775-76

Vilémov 1765-66

Velký Šenov nedohledala jsem, kdy byla postavena

Brtníky 1801-04

Krásná Lípa - dle mých informací je tady křížová cesta rozbitá

všechna ta místa byla dost poničena a nyní se pomalu opravují ...zajímavé je, že když jsem v Rbk a ve Velkém Šenově bydlela, na žádnou z nich jsem se nepodívala. Připravené k zveřejnění to mám delší dobu, ale popohnala mě Jitka z T. svým posledním příspěvkem a dám sem tedy Filipov, abych později ukázala některé další, ovšem mnohé z nich už byly i na stránkách blogu Járy z Rbk, která to tam má ,,na dohled,,. Minimálně dávala na svůj blog Rbk, Šluknov a Brtníky, co si pamatuji. Alespoň máte, vy všichni z daleka, možnost porovnat...a doplnit údaje, že?









+ Šluknovský zámek 




+ zámek Lipová






A vzápětí se pustíme přímo po těch poutních místech? Vteřinku, prosím.
Aby se mi nestalo, jako 31.7., že jsem dala na blog více článků jeden den a málokdo si toho všiml.

Jiřetín pod Jedlovou / Křížový vrch









Staré Křečany:







věžičku asi dají na kostel?



takhle vypadá kaplička po úpravách sprejerů:





Království:









Šluknov:
















Annaberk / Lobendava:
















Brtníky:
(Křížovou cestu až jindy)








6 komentářů:

  1. Hezky jsi to sepsala Jiřinko. Já jsem také všechny ty cesty nenavštívila. Ale ta v Jiřetíně pod Jedlovou se mi líbí nejvíc. Já jsem měla všechny u kterých jsem byla na původním blogu, ale bohužel jsem o fotky přišla a neměla jsem je uložené. Mám snad jen tu z Brtníků, kde jsem byla nedávno a je opravená včetně kaple i Božího hrobu. Pak tu od nás ze Strážného vrchu a možná tu Šluknovskou, kde byla některá zastavení posprejovaná. Hlavně si výlety a putování užijte.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, já si pamatuji, že Brtnickou a Rumburskou a Šluknovkou jsi zcela určitě dávala. Já jsem tu v Jiříkově nefotila, když jsme byli v kostele ve Filipově, viděla jsem ji, to ano, ale nějak mě nezaujala.Ve Vilémově mě měl manžel už dost a tak mi nezastavil ( tak tu nechám na jindy) a v Brtníkách si to užiju, až bude hezky.Přes ně jezdíváme, vezmu to tedy pak s tou Šenovskou najednou. Měla jsem štěstí, že na Annaberku právě opravovali vnitřek kostelíka, tak mě tam ochotně pustili.
      Jiřina z N.
      Ta v Království je taky moc pěkná.

      Vymazat
  2. Jiřinko, děkuji za skvělou info cestu. Jen tak se na tahle místa fakt nedostanu. Ony ty ošumělé, lehce zchátralé památky trochu dál od turistického zájmu mají hodně do sebe. Jen je otázka, jak dlouho tenhle stav bude trvat, než se skutečně nenávratně poškodí. Zámek Lipová mi fakt učaroval, nádherná fotka s těmi růžemi, dokonalý kontrast. Snad ožije...
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, my tam obvykle ( kvůli manželovi ) přibližně jednou za rok zajedeme a jeden čas to vypadalo, že vstane z trosek a nyní to zas vypadá, že zámek usnul jak Šípková Růženka.Je to o penězích.
      Helo, hezkou neděli ti přeji. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko, díky za zajímavý článek. Poznala jsem místa, která jsou od nás daleko a kam se asi nepodívám. Zaujal mě zámek v Lipové, musím si přečíst informace o jeho historii. Je mi moc líto, když vidím takto zdevastované památky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, manžel vojákoval právě ve Filipově, také v zámku v Lipové a jinde ve výběžku, a to byly ty budovy ještě v pořádku.
      Proto tam občas zajedeme cestou na sever. Jiřina z N.

      Vymazat