středa 2. února 2022

V Jedovnici

 Když jsem se zmiňovala o hradu Svojanov, vzpomněla jsem si i na jeden náš výlet na několik dní, kdy jsme se ubytovali u jedné hodné paní v Jedovnici, kde jsme si s mužem udělali kolem Velikonoc základnu a výletovali pilně po okolí.

Milé KOČKY,

jistě tedy nikoho nepřekvapí, že jsme navštívili vše, co tam stojí za vidění, jako kostel ve Křtinách,        ( autor můj oblíbený Santini Eichel ), jeskyně - Macochu a Balcarku, kde nám ukázali netopýry, a v jeskyni jsme si vyslechli část Verdiho opery, zajímavý zážitek!, zvědaví jsme byli na mnohé větrné mlýny, rozhlednu Podvrší u Veselice, a v Předklášteří jsem si dala specialitu - zelené pivo. Vaří ho pouze na Velikonoce. Nadchly nás barevné písky v lomu u Rudic, Rudické propadání i vývěr stejného potoka o pár km dále, poblíž Býčí skály. Podívali jsme se do Adamova a odjížděli jsme domů spokojení, že jsme čas, vymezený tomuto kraji, využili do poslední minuty. Ruprechtov, Senetářov a další obce už si budu pamatovat hodně dlouho. Také jsme se vydali k zámku v Rájci a do zámku v Lysicích.

Bylo jarní počasí a jarní nálada...a nyní nastává těžký výber z fotek:

Cestou do Jedovnice jsme navštívili památník místa úmrtí J.Žižky u obce Přibyslav a mnohé vesnice, položené východně od Žďáru n.S., o kterých jsem věděla, že tam Santini vystavěl kostely podle svých návrhů, cestou zpátky jsme se stavili v Pohledu a také u sv.Anny, poutní cesty s kapličkami asi 2 km od této obce na kopečku, kde je vývěr tzv. léčivé vody. Nemám ráda dlouhé štreky bez zastavení.

Já bych vám nyní ráda přiblížila tento výlet fotkami:


Santiniho stavby:








Předklášteří:



Rudice:









Křtiny:




procházka okolo Jedovnice:






v jeskyni Balcarka:



větrný mlýn Ruprechtov:





a jiný cestou:



U Macochy:


Veselice:



zámek Rájec:




zámek Lysice:







Pohled:



sv.Anna:





Tak nám tehdy Moravský Kras ukázal mnoho svých půvabů.

15 komentářů:

  1. Jiřinko, ty by si mohla plánovat výletnické trasy! myslím tedy i pro jiné, pro sebe to umíš skvěle. Někde jsme jeli v tvých stopách, někde máme ještě rezervy :o)
    Měj příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to mne vždy před cestou baví si navymýšlet, co vše chci tam i cestou vidět. A naštve mě, když pak objevím nějaké lákadlo až po návratu domů, hihi. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Ty jsi prostě neuvěřitelná ! Co Ty jsi všechno prošmejdila :-)
    A fotodokumentci máš krásnou!
    Měj hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, naštěstí to tak bylo a snad ještě něco bude. Poslední dva roky jsme hodně polevili, covid jeden zatracený! Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko, to jste měli krásnou dovolenou. Navštívili jste tolik míst, která neznám. Vidím, že máme s mužem co dohánět.
    Na Macoše jsem byla jako dítě, svezli jsme se i na lodičkách po Punkvě. To víš, tenkrát byly ty lodičky jiné.
    A když vidím rozhlednu, tak vím na co nalákám manžela.;-)
    Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, manžel si zase pochvaloval ty netopýry, co nám u vchodu do jeskyně ukazovali a já si hodně pamatuji ty větrné mlýny. Ale celkově to byl tehdy pěkný pobyt. Dokonce jsme tam zažili, jak mladí kluci chodili s prapodivnými řehtačkami po vsi.To víš, velikonoční zvyky.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Zase jeden dokonalý fotografický výlet s cestovkou “Dahlia”☀️

    OdpovědětVymazat
  5. Jiřinko to jsou nádherná místa a krásné fotografie. Krásně jsi mě provedla místy, která. neznám. Koukala jsem že ten mlýn Ruprechtov má svoji miniaturu v parku Boheminium u Mariánských Lázní. Měli jste moc krásnou dovolenou. Ťaké zastávám názor, že když někam jedu, tak toho chci vidět co nejvíc. Pokud je auto, je to docela v pohodě, ale pokud se musí veřejnou dopravou, tak se musí počítat vždy s cestou zpět, což někdy bývá složitější, ale zvládnout se to dá, jen se musí hlídat čas. děkuji za úžasnou podívanou. Přeji Ti příjemný večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, když jsme se tam vypravili, bylo to tak jarní, až jsem byla dojatá z každého zeleného lístečku.
      Vzduch voněl, ptáci zpívali a my jsme si to užili. V Lysicích se mi líbilo hlavně ve skleníku.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko,to jsou všechno krásná a zajímavá místa.Hodně mě zaujaly větrné mlýny.
    Asi budeme muset naučit kočku cestovat s námi,abychom mohli zůstávat někde na noc.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, ono je toho u nás v republice opravdu hodně, kde se vyplatí výletovat. Ale povídej to někomu, kdo bydlí v Turnově a na dosah má Český Ráj! Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Jiřinko,Jedovnici znám jen podle názvu,pochází z ní moje bývalá kolegyně.Líbí se mi všechny fotky,které jsi sem dala,ale musím říct,že ten větrný mlýn mě zaujal moc.Mám ráda větrné mlýny,u nás na Moravě jsem jich už pár navštívila.Byli jsme třeba v Kuželově,pěkný větrný mlýn je v obci Štípa,je to kousek od Zlína.Pamatuji si,že tady jsme požádali paní majitelku,která bydlí hned vedle a ona nám velmi ochotně umožnila si tento mlýn prohlédnout.Jiřinko,měli jste moc hezkou dovolenou,hodně jste toho viděli,teda paráda!Měj pohodový večer!Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, tak Štípu neznám, ale nemůžu znát všechno, hihi. Větrné mlýny se mi líbily kdysi v Holandsku a pak jsme začali objevovat ty naše všude možně. Zdravím tě a výletování zdar.Mávám Jiřina z N.

      Vymazat
    2. Marťo, ještě jsem zapomněla napsat, že mlýn v Kuželově jsem navštívila sama, když jsme byli někdy v září 2019 na dovolené na Slovácku, kde se mi velice líbilo, a manžel nechtěl se mnou na podvečerní procházku.Je to někde na blogu, jestli tam vůbec ještě ty fotky jsou? Jiřina z N.

      Vymazat