pátek 25. března 2022

Mostar

 To znám, když si něco nekoupím hned, tak už to nekoupím nikdy. A o co kráčí? milé KOČKY?

Byli jsme v Chorvatsku na dovolené a byl nám nabídnut výlet do Mostaru a Medžugorie, no, Mostar popravdě na mne udělal větší dojem. A to hned dvakrát: za á byl exotičtější a za bé tam bylo docela zřetelně vidět pozůstatky nedávné války, zdi rozbité od různých střel a tísnivý pocit se mne ne a ne pustit, dokud jsme odtud neodjeli. Ovšem i tak jsem si užila tohle divné městečko kolik se jen dalo. ( a to nemluvím o průtazích na hranicích ).

V tom dalším místě jsem měla jen strašidelný pocit zhmotnělé komerce a nevkusu. Pardon. Věřící prominou, ale tak to bylo. Žádné náboženské vytržení a přílivy energie se nekonaly.

Takže vás zvu na procházku Mostarem, je to již delší dobu, co jsme se tam byli podívat a byla bych jen ráda, kdyby už to tam bylo nejen pro turisty lepší.

Dokonce jsem tam byla prvně v mešitě a nestačila jsem zírat, že nás, ženy, pustili dovnitř.

( a s tím kupováním to myslím jak? - sestra Helena si tam chtěla koupit džezvičku na kávu a nerozhoupala se včas a dodnes ji to mrzí, stejně jako mne, když jsem jindy, v Grazu, na bleším trhu váhala, zda koupit červené nádobíčko s bílými puntíky a dodnes lituji toho, že jsem to neudělala ).
























Jestli mám dobré informace, za války na Balkáně Chorvati vyhodili most do povětří a po válce na jeho opravu přispěl i Princ Charles! 

I tady se ukazuje známá pravda: Válka je vůl!

21 komentářů:

  1. Jiřinko, skvostné fotografie. Opravdu nádherné kamenné město. Věřím že na tebe působily stopy války stísněně.Nekdy, člověk lituje, že si něco nekoupil s bývá to i naopak. Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, bus zastavil poblíž místa, kde stávala žid.synagoga, tam se nevraživost mezi různými skupinami lidí dála měřit...jsem ráda, že jsme tam byla a viděla to na vlastní oči. Balkán jako takový bych ráda procestovala pořádně. Ale k tomu asi už u mne nedojde.
      Uvidíme. Měj se hezky. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko, to jsou moc krásné fotografie. Hodně lidí cítilo stísněné pocity z těchto míst. Člověk myslící v současné době by řekl, že už se válčit nebude, že si uvědomuje , že to může být konec bytí pro celou planetu a pak jedem cvok začne a miliony lidí trpí. Hrůza. Už aby to skončilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, bohužel nikdo na obyč lidi nebere ohledy a cvoků je vždy dost.Jako bychom i tak neměli problémy.
      Peníze potřebujeme na zdravotnictví a školství, na kulturu a ne na bomby!Tím nemyslím jen nás, Čechy.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko,na Mostar jsem se musela podivat.Mně se tam moc libilo.Všechno.Zrovna tam skakali z mostu
    My tam byli ještě na devizovy přislib,to jsme s manželem procestovali autem celou byv.Jugoslavii.Bylo před valkou.
    Dékuji za krasne vzpominky
    Hezky den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jitko, ten most je těmi skoky vyhlášený. Tento kout Evropy jsme navštívila prvně až v r.1999 a od té doby 11x - různá místa.Kdo ví, jestli budu mít ještě příležitost?
      Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jiřinko, krásné místo i fotky. Jsem ráda, že jsem mohla nakouknout do míst, kam se asi nikdy nepodívám.
    Přeji fajn pátek. Dáša F.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášenko, vy jste s Mírou mladí, vy toho ještě stihnete!!!
      Pěkný víkend. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Jiřinko, info máš správné! My tam byli cca v 2014, moc jsem chtěla Mostar vidět. Cesta byla zajímavá, ty samopaly na hranicích při vjezdu do B-H fakt nic moc. A pak naprosto prázdná silnice až do Mostaru... Město má orientální atmosféru, jsme rádi, že jsme tam zajeli. A ty nákupy, o tom bych mohla povídat...
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, tak asi víš, co jsem myslela tou atmosférou, ale zvědavost jsme měli na doraz, všichni v busu.Místo je to atraktivní a sami zdejší obyvatelé určitě mají jasno, že z turistiky mají větší prospěch než z války.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko fotky jsou úchvatné. Na pár chvilek jsem se tam vrátila. Byla tam zvláštní atmosféra mezi lidmi. Cizinci to tak nějak stmelovali a zklidňovali, ale myslím si, že takový ten neklid tam byl a je stále cítit. Děda byl z těch míst, ale žít tam? To asi ne. I tak to byl pro mne silný zážitek, protože podívat se do Mostaru jsem si přála od 14 let. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, já jsem od mala byla zvědavá na spoustu věcí a synagoga nebo mešita, to byla místa, na která jsem se chtěla podívat. Stejně tak chodím po kostelech, kaplích a chrámech.
      Zdravím Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Byť jsem v Jugoslávii ( pak v Chorvatsku) byla několikrát, tak zrovna v Mostaru jsem nebyla.
    Takže jsem si Tvoje fotečky užila.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, však je to tu pro zájemce - pro všechny. Pa a měj se báječně. Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Jiřinko,moc pěkné fotky jsi nafotila.Tam se nikdy nepodívám,tak jsem se pokochala aspoň u Tebe.Hezký den.Marťa.

    OdpovědětVymazat
  9. Davy nemusím, ale město je krásné a naprosto souhlasím, že válka je vůl!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, já se v takovém případě snažím na ty lidi nesoustřeďovat. Ale fotky ? tam prostě lidi pak jsou.
      A někdy se mi dokonce povede zajímavý snímek, aniž bych to chtěla.
      Dobrý večer Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Červené s bílými puntíky je nejlepší :-).

    OdpovědětVymazat