úterý 29. března 2022

Skandál!

 Vykrádat sama sebe, no fuj, to je skandál!

Ale, milé KOČKY, vzhlem k tomu, že jsem si začala s tématem starých kostelů v Čechách, opíšu jeden starší článek z našeho jednodenního výletu: vám to bude nejspíš jedno, kdo by si to pamatoval? Byl publikován ještě za B..g.cz a fotky jsou pryč...tak tady je druhý pokus:

Okolo komína

Tak jsme si říkali, manžel, kolegyně Jana a já, že uděláme výlet nedaleko našeho bydliště, byl květen a kvetly kaštany...
tedy, po pravdě, já jsem to Janě slíbila a manžela jsem ukecala, protože jeho popojíždění moc nebaví.
On by raději jel na výlet na delší vzdálenost.
První zastávka měla být tzv. na jednu fotku v Chlumíně, ale kostel byl opředen lešením a hustě obestavěn
kvetoucími kaštany, tak jsme si ho ,,odložili,, na jindy,
dojeli jsme do Hostína u Vojkovic a zde byla další, plánovaná zastávka:
pofotili jsme zvonici ( škoda, že jsme neviděli zvon sv.Václava )
a zkoušeli udělat co nejlepší snímek zdejšího kostela Nanebevzetí p.Marie z r.1320,
když tu jde mladá paní a nabízí nám podívat se dovnitř,
s díky přijímáme, jsou zde k vidění starobylé fresky,
( kapli na druhém konci vsi jsme si nechali na jindy ), paní byla velice ochotná.
Odtud jsme přes Veltrusy a Kralupy n.Vl. dojeli do obce Holubice
( tedy, Kralupáci, styďte se, z kličkování u vás se mi vyrazil pot na čele, asi, že GPS zůstala doma!)
Půjčila jsem si klíče v blízkém statku - a navštívili jsme románskou rotundu p.Marie - pofotili ji zvenku i fresky uvnitř 
a pak jsme se přesunuli do Zákolan.
Vyšlápli jsme si na Budeč k rotundě sv.Petra a Pavla údajně z roku 895 !
Odtud jsme odjeli přes Koleč do obce Želenice a tady jsme si zvěčnili románský kostel sv. Jakuba st. se zvonicí:
Nechápu, proč v tak pěkném počasí nejsou ty kostely otevřené, mají mříže, tak by byly alespoň k nahlédnutí?!
Dojeli jsme do Slaného ( ty objížďky mě drtí! ) a tady jsme se prošli trochu víc: Velvarskou branou z r. 1443 na 
náměstí, právě tu probíhalo setkání historických vozů a motorek, srdce manžela zaplesalo!,
omrkli jsme opevnění ( zbytky hradeb ), bývalou synagogu, kostel sv.Gottharda, sochu sv. Antonína Paduánského,
a dopřáli jsme si i kávičku nedaleko náměstí, v bohatě zásobené cukrárně s posezením i venku.
Poté jsem odvlekla Janu ke klášteru bosých karmelitánů a hřbitovnímu kostelu ... moc pěkné místo.
Sochy, stromy, stín.
A ze Slaného, královského města, jsme se vydali na poslední místo: k baroknímu kostelu p.Marie z r.1727 do Zlonic.
Není sice přístupný, ale i tak je zvenku moc pěkný.
Ve Zlonicích je k vidění Muzeum železnice a Muzeum A.Dvořáka a židovský hřbitov a v okolí další zajímavá místa.
My jsme se rozhodli otočit se už k domovu, jen se zastávkou ve Vítově v místní restauraci na oběd.
(většinu těch míst jsme už kdysi viděli, ale stálo za to se tam vrátit )
Povedlo se nám přijet domů s dojmy, fotkami a ve zdraví.
A tady vám nabízím pár obr. z té předcovidové výpravy,
milé KOČKY:

Hostín u Vojkovic:










Holubice:









Budeč u Zákolan:



Želenice:





ve Slaném:




Zlonice:


Na Slánsku je zachovalých, dřevěných zvonic více, jak už jsem dříve na blog několikrát měla potěšení uvést 
a fotkami dokumentovat.


14 komentářů:

  1. Jiřinko,to je něco pro mě,dřevěne zvonice.Hned se podivam do mapy,jak je daleko.Jsou to krasna mista.V neděli jsme take jednu dřevěnou zvonici navštivili,nějak jsem na ni zapomnela.
    Měj hezky den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, však mě znáš, už jsem ti asi před rokem seznam zvonic mnou navštívených posílala, docela jsme s mužem těch staveb navštívili hodně a hodlám v tom pokračovat. Blog beru jako skvělou příležitost ukázat lidem, kteří nemohou cestovat, co tu porůznu máme.
      Měj se hezky a výletům zdar. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko, tahle místa moc neznám. Vyjímkou je tedy Zlonice. Kaňkův kostel, fara Dientzenhoffera a ještě špitál (to tebou zmíněné Dvořákovo muzeum). Je to tak sto let, co jsem tam byla...
    Děkuji za milé vzpomínání a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, po dnešní chemce nemám skvělou kondici, ale za dva, tři dny se to určitě zlepší. Přes Zlonice jsme jezdili hodně často do Vraného k přátelům.
      Já mám, Helo, také některé oblasti v ČR méně prozkoumané. Ale, není všem dnům konec. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko,tak tato místa vůbec neznám,ani názvy mi nic neříkají.Jen Slaný,vím že je u Kladna a to je asi vše.Ale líbí se mi dřevěný kostel,zvonice,taková místa mám ráda.V sobotu jsme si udělali výlet do Pardubic,bylo krásné počasí,teplo.Dlouho jsem se chystala toto město navštívit a musím říct,že tam je toho k vidění dost.Hodně jsme toho prošli,jsem spokojená a těším se na další výlety.Tobě přeju moc krásné jarní dny!Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, po dnešních novinkách na Karláku v Praze možná bude hezké jaro i pro mne.
      Pardubice jsou krásné, o tom není pochyb. Pa Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Vždycky když vidím fotky z míst, která jsem nenavštívila si říkám co je tady u nás krásných kostelů, kostelíků, zvonic ap.
    Hezký den, Jiřinko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, souhlas. Máme a snad i nadále budeme mít čím dál hezčí republiku, jen by někteří mohli méně znečišťovat své okolí. Pokud jedu busem a vidím ty haldy nedopalků na zastávkách - kde se nesmí kouřit! - říkám si, co je to za lidi? A zkus jim něco říct! Dnes v busu do Prahy jedna mladá kašlající bez roušky na poměrně laskavé upozornění, aby si roušku nasadila - nadsadila nejprve držkovou a pak teprve neochotně roušku.
      Hani, snad svými fotkami některých málo známých staveb potěším pár lidí.
      Měj se hezky. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Jiřinko, to je míst, která vůbec neznám. :o) Krásné fotky a díky za prohlídku.
    Přeji fajn večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, přeci jen je to od vás z ruky.Ale, alespoň nakouknout u mne na blogu můžeš, jsem tomu ráda, že se můžeme jedna druhé podívat na prsty, kde co nafotíme. Pa a pozdravuj manžela a hafušu.Ten asi na polštáři od Ježíška leží furt?
      Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko děkuji za nádhernou podívanou. Tato místa vůbec neznám. Kostely, kostelíky, zvoničky. Kolik jich tu je krásných, udržovaných i těch zanedbaných, které přímo volají po opravách, aby se nerozpadly docela. Kostel v městysu Zlonice vypadá také opravdu nádherně a líbí se mi ta dřevěná zvonička. Děkuji Ti za seznámení s dalšími místy, která opravdu neznám...Přeji Ti příjemné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, tohle je zrovna trasa, kterou jsme jeli vícekrát a ten kraj máme hodně křížem, krážem projetý a prochozený. Je tam spousta zámků, většinou nedostupných a zarostlých - nebo používaných jako domov důchodců. Tak zase příště. Pa Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Vykrádat sama sebe? To jde? To není krádež, ale osvěžení paměti. Pan Vondruška vydává jednu knihu za druhou a já, jako jeho obdivovatel a čtenář, jsem si již všimla, že pro popis některé události krajiny nebo situace z historie používá již dříve v jiných knihách publikované odstavce. Ale nepovažuji to za vykrádání. Jsou to jeho myšlenky a formulace, které se vnucují, když píše o stejném historickém období.Také ráda fotím kostely a je super, že se najde někdo ochotný pustit nás dovnitř i bez našeho škemrání. Také jsem to už zažila. Měj se hezky a klidně nám dopřej opáčko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, to má logiku.Já se také na některá místa vracím a některá jsem navštívila jen jednou.A to turistikování i díky blogům můžeme pěstovat, i když už nám nohy slouží míň.
      Jiřina z N.

      Vymazat