neděle 27. března 2022

Změna je život

 


Ještě, že jsem flexibilní, milé KOČKY. To není neslušné slovo, ale hodí se občas vyplnit obsah tohoto výrazu.

Byly jsme s kamarádkami domluvené, že uděláme v sobotu výlet a počasí nám nahrávalo. Jenže, Marcelka byla odvolána natírat radiátory do nového domečku k dceři a tak jsme s Janou osiřely a že pojedeme jen my dvě. Vymyslela jsem původně výlet na celý den, později na přání jsem to zkrátila jen na odpoledne. Nakonec jsem našla ve Staré Boleslavi v kostele koncert a že tedy zajedeme tam a původní plán necháme na jindy. V půl druhé jsme se sešly na zastávce a čekáme, až přijede lokálka, a ? - vlak stále nejel! Asi po půl hodině se ukázalo, že místo vlaku jezdí náhradní autobusová doprava a cedule je zastrčená za rohem. Co teď? Nejsme lekavé, šly jsme tedy na jiný bus a davaj do Prahy na Ládví. Metrem na Střížkov a prokličkovaly jsme sídlištěm, abychom se mohly podívat na prosecký kostel sv. Václava, kde už jsem kdysi byla a měly jsme štěstí, pěkně pod paprsky jarního sluníčka se tam vyhříval jako kočka na parapetu.. Bohužel, nebyl otevřený, to musíme někdy vychytat a podívat se i dovnitř.

píše se o něm: Kostel sv. Václava na Proseku je trojlodní románská bazilika, podle pověsti založena Boleslavem I. v roce 970. Objekt pravděpodobně pochazí z 2. poloviny 11. století. Přestavěn byl kolem roku 1200, další gotická úprava proběhla po roce 1470, konečné úpravy byly provedeny během 18. a 19. století. Románská bazilika spolu se zvonicí a hřbitovem tvoří hodnotný soubor architektonických a umělecko historických kvalit.

Přidaly jsme do kroku, namířily jsme to do metra, dojely do Letňan a odtud busem do Jenštejna, který jsem měla v plánu už dlouho. A tady jsme si užily jak hradu, tak sluníčka. 

píše se o něm: Gotický vodní hrad vznikl ve 30. letech 14. století za Jence z Janovic. Koncem 14. století prošel rozsáhlou přestavbou, jejíž součástí byl vznik gotické kaple s křížovou klenbou. Po konfiskaci hradu v roce 1390 se majitelé často střídali a počátkem 17. století je označován jako pustý. Počátkem 70. let 20. století byl hrad celkově zrekonstruován a zpřístupněn veřejnosti. Nejvýraznější a nejlépe dochovanou hradní částí je mohutná okrouhlá 22 metrů vysoká věž. Uvnitř se nachází dochovaná kaple s kruhovou lodí a presbytářem. Během prohlídky nahlédnete do hladomorny, kaple a spatříte expozici o historii hradu. Z vrcholu věže se vám pak naskytne daleký výhled na krajinu středního Polabí.




















(Z Prahy do Staré Boleslavi jsou k vidění výklenkové kaple , ale bohužel jsme je zatím nefotily a jen obdivovaly z busu, jako už tolikrát jindy z auta.)

Později jsme se stejnou cestou vrátily a ve čtvrt na sedm už za pomalého stmívání jsme byly doma. Parádní odpoledne í výletík, poklábosily jsme, duševní hygiena proběhla, můžeme jít směle do dalšího týdne.

Mám tu i pár snímků posbíraných cestou, něco u nás před domem, pak zeleň u zastávky ( kvetly tam už i fialky! ) a tak různě, vrhala jsem se na ty posly jara jako hladový pes na kost.












S touto skromnou magnolií se s vámi pro dnešek loučím a přeji všem hezké jaro. Jiřina z N.


14 komentářů:

  1. Jiřinko i když původni plan nevyšel výlet byl krasný.Taky jsem v sobotu planovala St.Boleslav ovšem manžel oznamil ze ve tři je hokej a to musi byt doma.Jenštejn mam v planu až pojedeme k sestře.Takže děkuji,ze jsi mi ho pěkně nafotila.
    Měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, my jsme s Janou ve Staré Boleslavi byly vícekrát a teď jsme chtěly oprášit 2 roky staré zážitky a podívat se na opravený kostel poblíž mostu, no, tak to odložíme na polovinu dubna, máme to za rohem. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. No, nepochybuji o tom, že ty si poradíš!
    V Jenštejně máme letité známé, občas ním projíždíme a objíždíme ucpaný kus Prahy, hrad je vidět široko daleko, ale nikdy jsem u něj nebyla. V Dřevčicích bydlí kolega.
    Děkuji za trochu jiný pohled na obě místa a přeji krásnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já mám ráda i takové menší obce, kde je něco dost starého a zchátralého, jak říká manžel, aby mne to zaujalo.Kolem Prahy je takových míst hodně.
      Byly doby, že jsem to objížděla na kole, ale s tím je konec, k mé škodě. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko, to byl krásný a zajímavý výlet, a díky za perfektní popisy historie i fotografie dokonce umělecké,z těchto krásných míst. U nás se už včera počasí pokazilo a já jsem si přesto užívala posezení u syna na zahradě i když už k večeru bylo dost chladno. Krásnou neděli ti přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, večer se zatáhlo a dnes ráno už zase azúro.Tak nevím, jak vyjde předpověď, do úterka se má počasí zkazit.Zapršet by mohlo.
      Krásnou neděli a snad vám setkání vyšlo podle představ. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. S Tebou se člověk prostě nenudí. Ocitám se na místech, kde to neznám, takže se ráda poučím.
    Moc krásné fotky !
    Příjemnou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já bych mohla výletovat co každý druhý den.To mě baví.
      Od té doby, co nám v ulici udělali parkoviště mi manžel nechce nikam jet, aby mu nezabrali místo na parkování lidi z náměstí, tak asi budu muset koupit malý vrtulník.
      Hezký další týden. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Vy jste holky šikovné, poradíte si za každé situace. Tentokrát byl víkend opravdu parádní, sluníčko krásně hřálo, tak musel být spokojený snad každý. Chtělo by to ale trochu vody, všude je dost sucho. Moc pěkné fotky, díky za procházku 😀🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, vydrž, v pondělí a v úterý musím do Prahy k doktorům a to už určitě bude pršet, hihi.
      Jiřina z N.
      U nás je taky hodně sucho.

      Vymazat
  6. To mě by se také líbilo vyletovat,užila jsem si výlet aspoň takto. Navštívily jste moc hezká místa a nakonec vše dobře dopadlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nakonec jsme si to řešení, i když náhradní, pochválily. A na to, že jsme vlastně z N. odjížděly o hodinu a půl později, jsme toho stihly dost.Už jsem dnes odpoledne pohledala další cíle pro kratší výlety na okrajích Prahy. Pac Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Jiřinko, parádní výlet. Jseš akční ! Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snažím se, Leni, ale jde mi to pomalu. Hlava by chtěla a nohy se vzpírají, mršky.Už jsou staré a na nové nemám. Pa Jiřina z N.

      Vymazat