pondělí 17. října 2022

Ten Karel!

 Nemyslím zrovna Karla Gotta, ani jiného současného, ale - právě Karla IV. Ano, panovníka, o kterém každý někdy něco slyšel, o němž jsme se učili a který podle mne musel mít vzadu pořádné mozoly, protože, to co já jsem navštívila za mnohá léta na zájezdech busem, on to jezdil na koni! 

Mnohdy jsem se nestačila divit, kde všude jsem na něj a pověst o tom, že tam byl, narazila.

Milé KOČKY,

zkusme si některá ta místa, za to nic nedáme, připomenout a vzpomínky na mé zájezdíky osvěžit:

Visegrád/Maďarsko: tato hostina je tam, nahoře na hradě, naaranžovaná i s Karlem a jeho tatíkem a nemalou družinou:






Tarascon/Francie: koneckonců, Karel byl vychován ve Francii, tak co by se neprojížděl tudy?




Kresčak/Francie: jo,jo, je to místo bitvy, kde padl jeho otec, Jan Lucemburský



Cáchy/Německo: katedrála  -  tady byl Karel IV podruhé korunován
píše se:
(na římské krále zde byli korunováni také čeští králové Karel IV., Václav IV. a Zikmund Lucemburský)





Poblíž tohoto místa u Rhens na Rýně byl zvolen r.1346 králem, ale jeho tatíka to stálo tehdy asi pěkné peníze! aneb na břehu Rýna:

korunován poprvé byl ale v Bonnu






potloukal se i po Itálii, ale to nemám zdokumentované

stejně jako Lauf a Norimberk...tam se pohyboval často...to bych měla napravit! zajet tam a pro sebe i pro vás to nafotit...


20 komentářů:

  1. Byl to fakt velká cestovatel, ten "prdelní" mozol musel opravdu mít!
    Hezký cesta po jeho některých stopách.
    Měj příjemný den, Jiřinko! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, je to jeden z mála lidí, které si pamatuji, když o někom někde vyprávějí.Ale jak jsou to samí Ludvíci a Maxmiliáni a Ferdinandové, tak to vzápětí raději zapomenu.
      Hezké dny ti přeji. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Ahoj Jiřinko,bylo to moc zajímavé povídání.Preji krásný den Iveta

    OdpovědětVymazat
  3. Nádherné místo a opět ve Francii. Tam musím někdy na delší dobu, hlavně Provance

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janino, ve Francii to chce několik pobytů a výprav, každá ta oblast tam má něco do sebe. Opatruj se. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Lezarts

    Co se týče cestování, Karla lV , jsi určitě předčila!😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, on měl výhodu - výchovu u dvora ve Francii, kam se hrabu.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Tak Jan Lucemburský si to mohl finančně dovolit, měl jedno z nejbohatších království co se týče stříbra a taky toho náležitě využíval. Tedy spíš zneužíval a vysával ho jako pijavice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, přesně! A víš, na co myslím? ve škole nás učili kde co, ale jak ti Švédi dopravili lup při jejich toulkách po Evropě k sobě domů, to mi nikdo neřekl. To sice není nic ke Karlu IV, ale napadlo mě to.
      Měj se fajn a co zahrada, už zazimováváš? Jiřina z N.

      Vymazat
    2. V nákladních vozech trénu. Někam k moři a pak loďmi. Nebo s tím projeli celou Evropu až k nim..... ze zahrady je zatím zazimovaný bazén a altánek. Nic dalšího. Od neděle jsem zpracovávala fotky, dneska článek vaření a za hoďku do práce. Takže čas moc nebyl. Zítra to bude zas pro změnu kvůli doktorce a vyšetření na operaci. Až se vrátím budu ráda že posbírám jablka na zpracování a zas hurá do práce.

      Vymazat
    3. No, máš to nabitý.Já bloudím po bytě od ničeho k ničemu a občas se mi povede něco málo udělat. Takové malé pocovidové bezvládí, budu se muset trochu vzpamatovat.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko, to jsou krásná místa i fotografie. Já jsem viděla, že má pamětní desku i na Oybinu. Zcestovali na koních celou Evropu. Hezky jsi nahlédla do historie a fotografie jsou super. Hezký večer ti přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Járo, tu jsem ani neviděla, když jsme tam kdysi byli a nebo jsem to zapomněla.Chtělo by to znova tam zajet. Díky za upozornění...Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Kdyby se to přepočítalo na dnešní podmínky a možnosti, bylo by to několik cest kolem světa Concordem :-). Ale ono to mělo i své výhody. Jak říkal Jan Werich v jedné z legendárních forbín: "Tenkrát když král poslal druhýmu králi posla, aby mu vyřídil, že je vůl, no to trvalo..."

    OdpovědětVymazat
  8. Petře, zase se ukazuje, že p.Werich byl chytrý člověk.
    Ráda jsem tě tu viděla. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  9. Jiřinko máš plno vzpomínek, ty Ti nikdo nevezme ! Přeju hlavně hodně zdraví, děkuju za maily moc. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to si pamatuju, ale co bylo včera k obědu už nevím, hihi. Doufám, že ty se máš báječně. Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Jiřinko,teda holka,moc krásné fotky,vzpomínky,ráda jsem si početla.Byl to zajimavý,poučný článek.Opatruj se.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, bylo toho už docela hodně a ještě bych ráda mnohé viděla.
      stále ještě zvědavá: Jiřina z N.

      Vymazat