pátek 25. listopadu 2022

Toulání

 Toulky Prahou, to je pro mne, milé KOČKY podle nálady a rozpoložení kde co, klasika je na nábřeží s pohledem na Karlův most a Hradčany, nebo naopak projít se po Malé Straně a nahoru Nerudovkou, případně od Strahova k Bílé Hoře se zastavením na Břevnově, Staré Město prokličkovat křížem krážem, jindy mne zláká procházka od Karláku na Karlov, brouzdám se po Hradčanech a zahradami pod Hradem, příjemná je cesta od metra na Vyšehrad a pak jindy s foťákem ke Grébovce...taky mám ráda courat se po pasážích kolem toho Václaváku...prohlížet kostely, synagogy, sochy, mosty...projít se zahradami a parky.

...to až v poslední době jsem se více věnovala okrajům Prahy, jako projít si celé Prokopské Údolí, Divokou Šárku nebo obejít rybníky dole pod Černým Mostem. Zajímavý byl i letošní výlet k Cibulce.

Jedním z míst, kam kupodivu ráda občas zavítám, jsou Olšanské a další pražské hřbitovy. Člověk tam přijde na různé myšlenky a utřídí si priority.A to nemluvím o tom, že ráda koukám z pražských věží na to lidské hemžení, je to zase jiný pohled na město i historii. ( byly jsme s Janou před několka lety na zajímavé výstavě o Praze a byla v jisté době větším městem, než Paříž! Líbilo se mi, že tam byly modely, jak to město v té které době vypadalo. Tuším, že se jmenovala Praha Karla IV. ) Dnes vás vezmu, milé blogerky, třeba sem: 


stavbou věže poškozený židovský hřbitov ( pod Žižkovskou věží ):





píše se o něm:

Starý hřbitov založen roku 1680 jako morové pohřebiště. Množství cenných barokních a klasicistních náhrobků, několik tumb. V letech 1985-90 zde byla postavena věž televizního vysílače.
Kostel sv.Petra: (pár kroků od Bílé Labutě v Biskupské )








píší o něm:
Kostel sv. Petra na Novém Městě je gotická trojlodní stavba složitého stavebního vývoje, vznikla v průběhu 12. až 15. století přestavbou malé románské baziliky. V interiéru vrcholně barokní zařízení. Hlavní oltář s obrazem od Václava Vavřince Reinera z roku 1730. Pozdně gotická zvonice z roku 1598 s pozdně barokní bání je v sousedství kostela. Dříve to byla průchodní brána na hřbitov.

a přilehlá zvonice: 







píše se o ní:

Pozdně gotická věž s barokní bání stojí v těsné blízkosti kostela sv. Petra a Pavla a slouží jako zvonice. Vysvěcena byla v roce 1598. Uvnitř se nachází tři zvony, ke kterým se dostanete po vřetenovém schodišti. Zvony jsou bohatě zdobeny reliéfy světců, městských znaků a úryvky modliteb. Původně se věží procházelo na hřbitov, který byl zrušen na konci 18. století. Zajímavostí je, že zvonici často navštěvoval Karel Hynek Mácha, který v její blízkosti prožil část dětství a dospívání. 
a trochu ozdůbek na kostele nedaleko:


Taky rády objevujete nejen v Praze různé zajímavosti? milé KOČKY?


25 komentářů:

  1. Krásná zákoutí Prahy. Manžel mi často říkával, že se neumím dívat na svět jinak, než přes hledáček fotoaparátu. Ale právě proto mi neuniknou zajímavosti, které v běžném životě přehlédneme. Prostě, když chci tu mašinku nakrmit, více se dívám kolem sebe. Alespoň tak to vnímám já. Měj prima den, Jiřinko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maru, je to tak, určitý druh posedlosti. A běda mi, když někde jsem a nemám sebou fotoaparát a něco vidím, co by stálo za fotku.
      Zdravím do daleka. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko to jsou krásná místa a moc hezké fotografie. Praha je hezké město plné nádherných skvostů. Jen já už se tam asi nepodívám, protože přece jen ty davy lidí mi nahání hrůzu...Proto ani nechodím moc nakupovat do supermarketů. U nás někdy jen výjimečně. Koupím, co mám na lístečku a hned ven...stejně to mám ve velkých městech.
    Všechno tam na mě padá...psychice hold neporučíš. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, to se nedá nic dělat, tomu neporučíš.Ale bylo by zajímavé vidět tvé fotky právě třeba z Prahy!
      Ohledně velkoprodejen - já sice nemám ,,problém,, ale nesnáším tu vlezlou hlasitou muziku a pokud někam musím, co nejdříve se snažím být pryč.
      Pěkný den přeji - u nás začíná vykukovat sluníčko. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko, taky se moc rádi touláme! Plečnikův kostel mě roky fascinuje, na židovské hřbitovy chodíme moc rádi.
    A na tvůj včerejší dotaz - manžel je pro :o)
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, vidím, že u vás je svět ještě v pořádku!
      Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jiřinko, hezká procházka s Tebou. Taky mám ráda hřbitovy, hlavně ty maličké venkovské. Krásný víkend, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, už se těším, až nebude mokro a mlhavo, že si zase nějakou courtour udělám.
      Pozdravuji tebe i tvé krásné město pod horami.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Zajímavosti některých míst taky ráda objevím, ovšem v Praze mi to jistíš Ty. Díky!
    Měj klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, to je tedy zodpovědnost! to abych se snažila o kvalitu, hihi.
      Kdysi jsem si slíbila, že navštívím všechna divadla v Praze a zatím se mi to úplně nepodařilo. Měla bych přidat!
      Měj se moc hezky. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Mám Prahu moc ráda. Navštěvuji ji alespoň jednou za rok. Letos jsme si udělaly woman tour po Praze s dcerou.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ráda v České rep. mnoho měst a míst. Třeba jedna louka plná kvetoucích pampelišek poblíž Žumberka zjara - to je moje! Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Jiřinko, hned úvodní fotky jsou mi dobře známé. Obě místa mám vlastně u ruky. Na Olšanské hřbitovy chodíme na procházku rádi (syn říká, že si chodíme vybrat hezké místečko) a ke kostelu na Jiřáku zase ráda chodím na farmářské trhy. Pěkný víkend, pá 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však já vím, od té doby, cos mi napsala, kde bydlíš, vždy si tam na tebe vzpomenu.
      Teď jsem četla zajímavou knížku o Hagiboru a pořád se ,,vzdělávám,, - měj se , Evi, hezky. Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Lezarts

    Pro mě známá místa, ale jiným pohledem, děkuji Jířo😁

    OdpovědětVymazat
  9. snad na každém rohu něco zajímavého.Krásně jsi vše zachytila.Však já se tam také podívám.
    Hezký večer Jiřinko

    OdpovědětVymazat
  10. Nechápu,kus komentáře vypadnul.V Praze je....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, nakonec se to povedlo, ale blbne to docela dost, každou chvíli je někdo ve spamu .
      Z Prahy mám fotek hodně ze všech koutů i ročních období.
      Těším se na sníh někam do lesa. Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Jiřinko,letos už jsem v Praze párkrát byla,nedávno sama a užila jsem si to.To jsem Ti psala.Ale tahle místa neznám.Byla jsem jen na Vyšehradském hřbitově.Mám ráda hřbitovy,ráda je návštěvuji.Proto Ti moc děkuju,že jsem se mohla podívat a rozšířit si obzory.Hezkou sobotu.Pa Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, časem to tam poznáš více a přeji ti hodně pěkných výletů nejen do Prahy.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  12. V té ošklivé moderní budově vedle zvonice jsem tři roky pracoval :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale tos měl, Petře, tedy výhled na staré budovy a seděl sis v teple budovy moderní?
      Já jsem mnoho roků pracovala Na Poříčí 5 a 7. Tehdy tam v zimě byl největší smog v Praze.
      Přežila jsem, ale...Když jsem jela vlakem domů, vypadala jsem v obličeji jako ten zelený mužíček od Alzy. Jiřina z N.

      Vymazat