pondělí 19. prosince 2022

Advent v Sasku

 Řízením náhod a osudu jsme jely s Janou, bývalou kolegyní, v sobotu 17.12.22 - (v den nedožitých bráškových 65 narozenin) na letošní třetí adventní zájezd, v tomto případě jednodenní a to do Saska - do města Chemnitz ( česky Saská Kamenice, neboli KarlMarxStadt - v Sasku třetí největší město ) a do Freiberku.

To první město, kam se snadno dopravíte okolo Chomutova severně přes Krušné Hory, bylo koncem II.sv.války hodně vybombardované a za éry NDR poseté paneláky, takže památek pro turisty nemají k ukazování mnoho a tudíž vám tam, milé KOČKY, nezbyde, než se věnovat posezení v kavárně či cukrárně, obcházení a sledování tržišť s mnoha stánky a nebo - v případě, že se tam vypravíte nikoli v zimě, můžete na okraji města projít parky a podívat se k zámku a klášteru?










čokofontány:









Odpoledne jsme přejeli do Freiberku, hornického města s mnoha památkami a Muzei, zapsaného v UNESCU, kde se kdysi těžilo stříbro. Město má hradby, z nich trčí vysoké věže a vypadá místy pěkně středověce. Nyní, v adventní studený čas zajímavější pro účastníky zájezdu byla návštěva katedrály Panny Marie, trůnící uprostřed města a s mnoha unikátními prvky výzdoby a pak tržiště na náměstí se vším, co stánky nabízely.





připomínám, že v katedrále byla tma a divím se, že nějaké fotky vůbec mám - 











Nerada, ale přiznám se: jsem stará struktura a volím české Vánoce, jak jsem zvyklá ze svého ( kamsi dávno uprchlého mládí ). Takže si domů netahám německé panáčky/vojáčky ani jiné cizokrajné ozdoby, i když se na ně ráda podívám a jiným to neberu. Jsem stoupencem ozdob typicky českých, jenže se s německými vlivy prolínají...Ale - v Chemnitz jsem viděla na trhu ve stánku krásné, vánoční, skleněné ozdoby ve tvaru papoušků, dozdobených peřím nebo labutěnkou?, všech možných barev a umím si představit menší stromek ozdobený pouze jimi. ( že bych byla občas moderní babka? )



Cesta kvečeru ( odjezd 17,30 ) na dálnici a pak ku Praze byla kupodivu bez problémů, Drážďany jsme nechali vlevo bez povšimnutí a uháněli k domovu, zvládli jsme se vrátit do Prahy půl hodiny po osmé večerní. MHD nás dopravilo domů do N. a tímto jsme s adventními zájezdy pro letošek skončily. 


Jano, díky za příjemnou společnost a zase příští rok někam vyrazíme?





20 komentářů:

  1. Jiřinko, děkuji za nakouknutí k sousedům, nám to letos nějak nevyšlo. Sasko a dřevěné hračky, to je pojem. Taky je doma nemám, ale tam se na ty louskáčky všech myslitelných i nemyslitelných velikostí ráda podívám.
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já mám ráda podívat se jinam a pak se vrátit domů. Například je v plánu na další roky i zajet do Seifenu, kde ty dřevěné hračky vyrábějí.
      Přeji ti hřejivý večer. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Moc hezké fotografie. Nádherné jsou varhany v té katedrále. Mají tam zajímavé ty figurky. Je to trochu jiný styl, než na co jsme zvyklí. Skleněné ozdoby vždy bývají hezké zvláště ty české výroby, ručně malované, které se dost vyvážejí. Tak že teď už Jiřinko hlavně odpočívej a můžeš se těšit na Vánoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Járo, dnes jsem stihla ustrojit stromeček a jsem ráda, kdo ví, jak to bude dál? I tak mi jeden medvídek 3x upadl na chlupatý koberec, naštěstí se nerozbil.
      Začalo odpoledne pršet a tak čekáme ledovku. Raději se držíme doma. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Ahoj Jiřinko, tak to jsi si ten advent moc krásně užila.Fotky jsou všechny moc hezké a zajímavé.Moc hezky se s tebou cestuje.Preji krásný den Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, přiznám se, že už jsem ráda doma, protože taky musím občas leccos tady udělat, ale zatím stíhám. Hezký večer. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. V Chemnitzu jsem byla kdysi s bývalou tchyní na zájezdu, ale to bylo někdy v létě. Moc si z toho města tedy nepamatuju, to je fakt....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já tahle města s moderní panelákovou výstavbou nemusím ani u nás, natož venku. Ale bylo to postavené na tato dvě města a měly jsme na výběr jako náhradu za jiný zájezd jen toto, tak jsme to vzaly a přežily. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Lezarts

    Děkuji za tu Adventní nabídku od sousedů, bavilo mě to😁
    Teď Ti přeji hezkou pohodu doma!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, já jsem si to užila, tři týdny po sobě a pokaždé jinam, a nyní už ráda spočinu a na pár dní se zakuklím v bytě.
      Pozdravy letí za tebou. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko, opět krásná reportáž. Ty jsi tedy velká cestovatelka. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji ti a moc tě zdravím, stejně jako tvého p.P. a kočičku. Hezký večer vám všem. Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Jiřinko znovu jsem si prohlížela fotky na počítači a koukám na poslední fotografii mi ta budova připomíná zámek v Benešově nad Ploučnicí. trochu zámek ve Šluknově... Prostě saská renesance se nezapře...Hezký večer Jiřinko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Járo, to jsem měla stejný pocit a loni na zájezdu po zámcích v Sasku také, jsou si podobné jako vejce vejci. Jsem zvědavá, co nás čeká s cestováním v roce příštím. Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Je to moc hezké si u tebe prohlížet adventně vyzdobená města.
    Ta vánoční nálada je až tady u mě.
    Jiřinko,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, je zajímavé, že návštěva Freiburku v zimě a předvánočně vyzdobeném městě je tak odlišná od jarního zájezdu, kdy jsem tam byla s vnučkami počátkem května 2019.
      Ale líbilo se mi obojí a ráda jsem se o tom městě něco dozvěděla.( říkám tomu německá Kutná Hora - ale na tu krásou nemá!)
      Zdravím do T. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Jiřinko,krásné adventní cestování.Líbí se mi,jak jsou vyzdobená města za hranicemi,jaké mají ozdoby,jiný styl než u nás a mně se to líbí.Já stihla letos sice jen trhy v Olomouci,což je nedaleko od nás,ale bylo tam taky pěkně.Chladné počasí,takže teplý punč přišel vhod,krásně vyzdobená Olomouc.Paráda.Příští rok už bych taky chtěla na nějaký adventní zájezd,tak uvidíme,jestli to výjde.Letos toho času bylo fakt málo.Jiřinko,měj krásný večer a děkuji,že jsi mně vzala sebou.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, já jsem Janě nabízela za zrušený zájezd do Zwettlu výlet vlakem do Olomouce, nebo Budějic nebo Plzně, ale vybrala si tento do Chemnitz a Freiburku, tak jsme jely.
      Tak se opatruj a měj hezky. Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Jiřinko, krásná atmosféra. Zaujaly mne také samozřejmě varhany v katedrále a ještě více stropní malba. Většinou jsou stropy kostelů, když malované, tak freskami s náboženskou tématikou. Tady je strop veselý a působí velmi klidně a příjemně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo, Maruško, byl moc hezký, bylinkami vymalovaný je také v katedrále v Bamberku.
      Hezký den ti přeji - chybí mi už sluníčko.
      Jiřina z N.

      Vymazat