sobota 20. května 2023

Jednou

 Jednou to přijít muselo a tak - proč ne dnes? V Brandýse nad Labem /Staré Boleslavi je památek spousta a už jsem měla to potěšení je dávat různě na blog dříve, ale stále mi chyběla synagoga a zdejší židovský hřbitov, proto jsem podlehla náhlému nápadu, že se tam vydám v pátek 19.5. odpoledne a dokonce sama. Vlakem je to 20 minut ( no, vlakem, motoráčkem starším, možná, než já ) a pak kousek k náměstí a pak do synagogy, kde jsem si prohlédla byt kantora, vlastní synagogu, přečetla jsem si veškeré informace na panelech zde umístěných  ( mají tam i velmi pěknou dotykovou obrazovku s mnoha zajímavými info !!! ) a poté jsem si půjčila klíče a zašla na hřbitov. Pouze mi vadilo, že tam byla všude vysoká tráva a nevím, zda si nějaké klíště neusmyslelo, že si se mnou udělá výlet. To se uvidí za chvíli, až se půjdu osprchovat. ( píšu to zvečera v pátek ).

Milé KOČKY, hřbitov je větší, než jsem si představovala, protože obvykle jezdíme okolo autem a zvenku vypadá menší. Bohužel, ač jsem pochodila velký kus tohoto starého pohřebiště, tumbu jsem nenašla a tudíž ani nenafotila. Už jsem takových synagog a hřbitovů navštívila během let, kdy se o tuto tématiku zajímám, mnoho desítek, ale tímto jsem si splnila další přání.

Jen dodám, že příští pátek se v synagoze bude konat koncert zajímavě obsazený a kdo má rád podobný žánr, bude vítán. 

Asi některým z vás přijde zvláštní, že se židé jmenovali podle vesnic a měst, odkud pocházeli a tak Brandejs nebo Bischicky a pod. není nic neobvyklého, mám dojem, že za Josefa II. se museli pojmenovat německy. Schválně nepíšu, co ve středověku tito lidé zakoušeli, koho to zajímá, info si najde.

Máte-li zájem, podívejte se do synagogy se mnou:














škoda, že neumím hebrejsky...

také nabízím pár snímků z brandejského židovského hřbitova : o němž se píše:

Velmi cenný hřbitov s náhrobky renesančního a barokního typu a jednou tumbou založen roku 1568. Nejstarší dochovaný náhrobek je z roku 1572.


některé náhrobní kameny jsou zasazeny ve hřbitovní zdi:























těším se na vás, milé blogerky i zítra...

14 komentářů:

  1. Jiřinko, tak zrovna tady jsme nebyli. Moc děkuji za tip, proč si někdy po cestě z Prahy trochu nezajet a podívat se. Synagoga je nádherná, ta hvězdní obloha velmi působivá!
    Měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, to máš pravdu, na podobné akce není nikdy škoda času.Posílám pěkný pozdrav Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko,krásná Synagoga.Hezké fotečky jsi sem dala.Přeju pěknou sobotu.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký podvečer, milá Marťo a užij si zítra volna. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Lezarts

    Napadlo mě to samé, jako Tebe…škoda, že neumím hebrejsky.
    Zase co navštívit kousek od nás!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, na takovém tichém místě, jako je židovský hřbitov, si člověk leccos uvědomí. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Synagoga je moc krásná a určitě stojí ji vidět. On i hřbitov má to svoje. Bylo by zajímavé jít a číst si nápisy na náhrobcích z časů minulých.
    Pěknou a klidnou sobotu, Jiřinko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ty novější pomníky vzadu jsou už německy a česky, ale ty vpředu, několik století staré náhrobky v hebrejštině.Je to součást historie téhle země a patří to sem. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Jiřinko, ty fotky, to je krása. Škoda, že to není blíže a škoda, že neumíme hebrejsky. Hodilo by se to nám všem, kdož se o tuto problematiku zajímají. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, já už se tomu věnuji asi 40 let a stále objevuji nová místa.
      Pěkný večer. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko, udělala sis zajímavý výlet a viděla zajímavá místa.
    Synagoga je hezky vyzdobená a do té vysoké trávy bych asi také váhala jít. Přeji ti hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, ukazovali tam i krátký filmík, jak tu synagogu opravovali.Jako mnohé jiné židovské památky byla v dost zuboženém stavu.
      Hezkou neděli. Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Chodila jsem tady do školy. Díky za připomenutí krásné stavby.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ty jsi chodila v Brandýse do školy? Moje dcera tam jezdila na gymnázium.
      Hrozně to letí. Jiřina z N.

      Vymazat