středa 29. listopadu 2023

Pěkně z výšky

 Vítám vás, milé KOČKY na stránkách mého blogu: slíbila jsem něco z pondělní Prahy a tady to máme: jako vždy, všechno bylo jinak, měla jsem chuť navštívit po letech jedno místo, ale bylo pro opravy zavřeno a tak si to nechám na jindy - všude plno policistů a zmatky s dopravou - šla jsem tedy odhodlaně do této věže a nelituji: a? - jaká krása, dali mi slevu a ještě si se mnou hezky popovídali:

(byla jsem tam kdysi s dcerou a matinkou, ale to snad tehdy po Letné ještě běhali dinosauři?)

opsáno:

Brána spojující obě věže vznikla po r. 1411 a je opatřena znaky zemí Václava IV.
Nižší mostecká věž, označována jako Juditina, je zbytkem původního opevnění Juditina mostu a dosahuje téměř 30 m. Vznikla ve druhé polovině 12. století v románském slohu. V roce 1591 byla věž renesančně upravena, kdy cimbuří nahradily štíty a fasáda byla ozdobena sgrafity.
Vyšší věž byla postavena roku 1464 po vzoru Staroměstské mostecké věže. Vnější sochařská výzdoba není tak bohatá, sochy do předem připravených výklenků nebyly usazeny. Stavba je 43,5 m vysoká a dnešní podoba je výsledkem úprav z let 1879-83 podle návrhu architekta Josefa Mockera. V současnosti je možné se z věže pokochat pohledem na Karlům most, v prostorech se také nachází stálá expozice o historii tohoto mostu.
Mezi věžemi se nachází oblouk brány z roku 1411 opatřený znakem Václava IV. a erby Starého a Menšího Města pražského. Uprostřed bývala dubová dvoukřídlá vrata.

a nyní pár fotek z věže, čistě pro vás, milé blogerky: (táák těžký výběr)
















tomuhle my doma říkáme pistáciový dort:














a když jsem sestoupala dolů, začalo mrholit! nejvyšší čas jet domů.
Nafotila jsem spoustu fotek, natočila asi tři videa s hlukem z demonstrace z nedalekého náměstí a spokojená, že jsem nahoru i dolů vylezla a slezla bez nehody, jsem si řekla, že to se mnou ještě není tak hrozné. 



26 komentářů:

  1. Jiřinko, ty si prostě neskutečná! Děkuji za ten nadhled, jak v tvých slovech a tak na tvých fotkách!
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, děkuji ti za uznání, myslím, že my dvě to máme podobně, nezávidíme si ( a že bych já tobě měla co - třeba mládí, hihi ) a přejeme si navzájem to nej. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko, úchvatné fotky jsi nafotila. Nádhera z výšky. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ráda jsem tě na věž vzala - to bylo schodů - ale výhledy stály za to. Pa a hezký den do C. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko moc hezké fotografie a výhledy z věže ! Tam muselo být krásně... Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, ty střechy bylo zajímavé sledovat! a proud turistů na Karlově mostě - jak mravenci v kredenci. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jiřinko,výhledy jsou úchvatné.Na mě se domluvily moje sestry,že mě na jaře vytáhnou
    do Prahy.No,nevím,mám paniku z metra.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, to zvládneš, vlakem jste tam od vás cobydup a metro? to máš taky vlak. Nezapomeňte si obj. hezké počasí. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Ahoj Jiřinko, moc krásné fotky ráda se dívám z výšky do kraje, měst koukám a kocham se.Preji krásný den Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, taky mám ráda rozhledny a věže, jen už při výstupu na kopce funím, řekla jsem si letos, že se pokusím na věže v Praze vylézt ještě jednou, v tomhle věku.A jde to, ale pomalu. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko, skvostné fotky. Ty pohledy z výšky jsem si vychutnala. Pro mne jsou neobvyklé. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, hezké je, že jsou téměř všechny střechy červené a vypadá to malebně. U některých staveb jsem váhala, co to je, Co já jsem si užila za pouhých 98,- Kč, hihi.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Ty jsi prostě žena činu !! A já si krásně užila super pohledy z výšky na část Prahy. Bezva fotky, Jiřinko ! Jsi fakt dobrá !
    Měj pěkný den !
    Hanka bavi-mne-to

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, vítám tě tu, asi jsem fakt stará a názory taky fousaté, protože se mi nelíbí ty stavby v pozadí na Pankráci, jako proti těm stavbám asi nic nemám, když tam někdo chce bydlet, proč ne, ale podle mne hyzdí pohled na Prahu.Jenže, kdo já jsem, abych to kritizovala? Počítám ale, že by si třeba Bavoráci žádné historické městečko takovými obludami nezničili. Aby třeba za hradby Rothenburgu vystřihli panelák, který by tam trčel jako strašák v zelí.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Lezarts
    Jířo nádhera, nádhera+++.Dík, že jsi to pro nás vyšlápla!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, pěkně pomaličku, schod za schodem...Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Jiřinko,moc krásné fotky z výšky.Vždyť říkám,že Praha je nádherná.Já jsem byla celý minulý týden ve Vídni.Předvánoční Vídeň je překrásná,nazdobená,rozsvícená.Chtěla jsem tento víkend ještě do Prahy,to už ale nestihnu.A zase mi to tolik nevadí,byla jsem loni na rozsvícení stromku a bylo to překrásné.Však Tobě to psát nemusím,Ty víš.Přeju Ti krásný den!U nás dneska svítí sluníčko,hned je veseleji.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, to mám radost, že sis užívala ve Vídni, Praha, Vídeň, Badapešť jsou moc hezká města a nedám na ně dopustit.
      Já mám v prosinci jednu úchylku a tou je procházet se pražskými pasážemi kolem Václaváku. Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Jiřinko,kouzelné fotografie a ten výšlap nahoru a dolů👍🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, byla jsem zvědavá, zda se ty pohledy z věže budou líbit. Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Jiřinko to jsou moc krásné fotografie. Krásné jsi vše nafotila. Já bych osobně také mezi ten dav jít nemohla. Však víš...Přeji Ti moc pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, já jsem byla v tu chvíli nastavená na výlet a na focení Prahy a ne na demonstraci, navíc jsem netušila o co kráčí. Takže jsem si užívala nahoře na věži a Prahu jsem měla jako na dlani.Hezký večer.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  12. Jiřinko, Praha z výšky je kouzelná. Sama jsem na žádné věži nebyla ač je mám všechny téměř za rohem, mám fóbii z výšek, tak je nevyhledávám. Jako holka jsem byla na Petřínské rozhledně, to mi výšky ještě nevadily. Ráda jsem se pokoukala i pokochala, díky 😘

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, prostě jsou věci, které neovlivníš. Ale u mne na blogu se ti hlava netočí?Tak já třeba zase někdy někam vylezu, slibuji. Jiřina z N.

      Vymazat