neděle 25. února 2024

Se zatajeným dechem

 Je mnoho kostelů a nejen po Praze, kde se nádherou a atmosférou místa člověku zatají dech, mám to tak na Malostranském náměstí, na Strahově a jinde, ale krom jiného i v kostele sv.Jiljí, kam jsem se poprvé dostala jednou v zimě, už je to pár let - náhodou, a pravda, šla jsem se tam ,,ohřát,,. Z výzdoby a dojmu z prostoru a zařízení mi upadla brada a to se opakovalo při každé další návštěvě. Jo, baroko...

Milé KOČKY,

Kostel byl postaven na místě starší církevní stavby v období od 13. století do roku 1371 biskupem Janem IV. z Dražic a arcibiskupem Arnoštem z Pardubic. Počínaje rokem 1731 byl barokně přestavěn. Zařízení interiéru pochází z poloviny 18. století. Na jeho vzniku se podíleli významní umělci, zejména malíř Václav Vavřinec Reiner, pochovaný v tomto kostele. Na bočním oltáři sv. Kříže je gotický krucifix z počátku 15. století.

 Je tu i kaple sv.Zdislavy...

V úterý, jak jsem již psala, jsem si tam po poledni zašla zafotit: některé snímky zde zveřejním

































krásnou neděli vám všem...



30 komentářů:

  1. Jiřinko, to je nádhera. Na těchto místech vždy obdivuji co lidé dokázali vytvořit s minimální technikou a v podstatě vše "koleni" a s jednoduchými ručními nástroji. Neměli mohutné jeřáby, ale dřevěné konstrukce a lešení a přesto postavili chrámy z nichž se opravdu tají dech. Stavby vysoké, to aby byli co nejblíž k Bohu, nádherně vyzdobené. Děkuji za krásnou podívanou a přeji Ti hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, to je dáreček pro ty, kdo nemohou jen tak snadno do Prahy.Popřeju tobě i ostaním úspěšný další týden. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko, moc krásné! To polední světlo a slunce vytáhlo i ty tmavé tóny... Nádhera!
    Přeji příjemnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tentokrát jsem tam šla schválně za účelem nafocení a povedlo se, nebylo tam takové šero.
      Hezký další týden Jiřina z N.

      Vymazat
  3. To je tedy doslova nedělní příspěvek. Krása to je !
    Díky za fotky!
    Měj pohodovou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, však jsem to připravila schválně na neděli. A tobě - víš, že v Prachaticích mají muzeum loutek? Už jsem ti to chtěla napsat dříve. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jojo baroko je lahodné pro oko))’
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, možná tyhle památky znají líp cizinci než naši lidé? Alespoň podle toho, kdo tam byl ...Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Taky jsem do něj při svých toulkách náhodou vlezla a byla nadšená. Krom jiného i řezbářskou prací na lavicích. I když pravda, tolik fotek jsem tam neudělala, ale na blogu taky je.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, těch lavic jsem si všimla a jednu jsem přidala i zde na blog. Dříve si se vším tak vyhráli. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Jiřinko,opravdová nádhera 👍 Měj pohodové dny 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, je zas trochu jiný, než ty ostatní. Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Ahoj Jiřinko, nádhera, ráda navštěvuji kostely a pak se kochám.Preji krásné odpoledne Iveta

    OdpovědětVymazat
  8. Odpovědi
    1. Renátko, je to opravdu hodně nadupaný prostor. Těch sošek a ozdůbek. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Jiřinko, nádherné fotky. 👍👍👍 Mockrát jsem šla kolem, ale ani jednou nešla dovnitř. Teď vidím, oč jsem přišla. Měla bych to napravit.
    Měj hezké a pohodové dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, kostel na tebe počká a určitě si udělej chvilku na pořádnou prohlídki.
      Ahoj Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Jiřinko, to je nádhera. Musela jsem se podívat na mapu, kde kostel leží, abych věděla, kam příště nasměrovat moje kroky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, stejně jako ráda obcházím pražské věže, tak ráda navštěvuji kostely. Určitě se ti tam bude líbit. Jiřina z N.

      Vymazat
  11. V tomhle kostele se točila Mozartova svatba pro Formanova Amadea. Až se někdy budeš na ten film dívat, zkus si všimnout :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petře, děkuji ti, to je zajímavá novinka. Jiřina z N.

      Vymazat
  12. Kostel, to je ukázka umu a nádhery.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko a napadají tam člověka zajímavé myšlenky.
      Měj se hezky a zase příště. Jiřina z N.

      Vymazat
  13. Jiřinko, to je opravdu skvost. Opravdu se tají dech při pohledu na tu krásu a výmalby v uctyhodné výšce. Klenby, sloupy, varhany. Člověk neví, co má obdivovat dřív.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marie, nechápu,, jak to mohli vymalovat na stropě, ale v některých filmech to bylo, ale i tak...Těším se na mandloně a další slibné událostii. Jiřina z N.

      Vymazat
  14. Jiřinko,to je nádhera,opravdu mistrovské dílo.Obdivuji práci našich předků,jejich úsilí o dokonalost.A my se v dnešní době můžeme tou nádherou kochat,kolikrát ani nevím,kam se mám dívat dřív.Jiřinko,děkuju za nádherný příspěvek.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky, Marťo, tentokrát tě požádám, zda bys mi napsala na zakova48@seznam.cz, sháním kolegyni na zájezd na konec srpna. Podrobnosti mailem? díky Jiřina z N.

      Vymazat