pátek 8. března 2024

Bylo a už není?

Ráda si zavzpomínám na místa, která jsem navštívila a která mi pro nějakou zvláštnost nejdou z hlavy...

Přiznám se, že jsem na tohle místo nejprve přijela na výzvědy jen s manželem a pak, postupně, vodila jak sestru, tak kamarádku i švagrovou a švagra, při našich různých autovýletech: pomalu jsem mohla vyžadosvat množstevní slevu! hihi a diví se tomu někdo, že mne to tam táhlo? - však pohleďte:

Milé KOČKY - muzeum krojů - Kněževes -  ( ani nevím, jestli tam ještě je, paní měla v úmyslu to přestěhovat blíž ku Praze, nejspíš je jinde, ale to nic nemění na tom, že to byla krásná muzejní expozice - pokaždé při cestě po Karlovarské na západ jsme se tam stavovali )













24 komentářů:

  1. Jiřinko, to je krása a kroje jsou umění. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, pamatuji, když na Domažlicku chodily ženy v krojích. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko, každý kroj je umělecké dílo a ještě mnohé vyjadřuje. Podle kraje, stavu, výši majetku, podle věku...mnohé se krojem napovídalo. Jsou nádherné a spojené s mnoha pravidly jak a kdy se co nosilo a nosí.. Jistě to je zajímavá expozice. Hezký den přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásně jsi to napsala a trefila, Jaruško. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko,to jsou krásné kroje.Pokaždé,když něco takového vidím,říkám si,kolik práce muselo dát takový kroj vytvořit.Krásná výstava krojů.Měj se hezky a opatruj se.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marťo, paní toho tam měla hodně, roztříděné podle oblastí, veliká krása. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jiřinko, takové místo bych tipovala spíš na Moravu. Je to nádhera, neskutečné hodiny práce šikovných rukou...
    Měj příjemný pátek. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, doufám, že zjistím, kam se přestěhovala a zveřejním. Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Kroje mám ráda od dětství.Babička jeden vlastnila,kde skončil nevím.
    Hezké dny Jiřinko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, my se sestrou jsme měly kroje a taky netuším, kam přišly, ale asi je mamka za pár korun někom prodala. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Lezarts
    Nádherné modely, krásná ruční práce zašlých časů. Paní sběratelka má krásnou kolekci!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, kupodivu tam s námi byli i naši chlapi a i těm se to líbilo. Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Kroje, to je prostě nádhera. Je to krásná ruční práce a nesmírná trpělivost ohledně všech detailů.
    Hezký den, Jiřinko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, máš naprostou pravdu, steh jako steh a ty obšité dírky, neuvěřitelná piplačka. Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Krása, krása. Když jsem kdysi vyšívala i na zakázku s ŽL, dostala jsem nabídku od jednoho valašského souboru, abych vyšívala pánské košile. Na to jsem si netroufla a s omluvou to odmítla. Přece jen výšivky na kroji mají svá pravidla a místní specifika.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, ono to prý vyjde na pěkné peníze, pořídit takový kroj. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Mě se kroje vždycky líbily. Takový kroj vlastně sluší každému, ať už jeho postava vypadá jakkoliv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsme byli s manželem v Kobylí na dovolené, byly právě vedle hody a to byla také krása, ti mladí v krojích. Fotila jsem jako navedená. Jiřina z N.

      Vymazat
  10. To byla umělecká díla Jiřinko ♥ Kroje byly v celé naši republice, bohužel v Čechách se zachovaly málo. U nás je nosí dudáci - myslím, že je to prácheňský kroj. V západních Čechách byly chodské kraje a i jiné. Na Moravě je při slavnostech více používají ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško, ráda se dívám na dudáky i na třeba Moravanku a další kapely v krojích.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Jiřinko, krásné fotky. 👍👍 Kněževes je od nás, obrazně řečeno "co by dohodil kamenem a zbytek doběhl". Doteď jsem netušila, že tam něco takového je (nebo bylo). Tady platí - pod svícnem tma.
    Kroje se mi vždy moc líbily. Někde doma máme fotku manžela, coby malého chlapce, v kroji.
    Muž má z části moravské kořeny, kde se kroje nosí při slavnostních příležitostech dosud.
    Měj hezké dny💓🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, mohu potvrdit - na jižní Moravě a na Domažlicku jsem je viděla. Jiřina z N.

      Vymazat
  12. Jiřinko, a já budu zjišťovat, jestli tam ještě je. Obdivuji tu práci na krojích. Škoda, že už to skoro úplně vymizelo. Dřív měl každý kraj jiný a osobitý. U nás si půjčují kroje mladí na máje, ale nemyslím, že jsou to ty z "naší" vesnice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, zbytečně ty krojované slavnosti s Jízdou králů nezapsali v UNESCO. Pa Jiřina z N.

      Vymazat