neděle 10. března 2024

Rotunda

Jak již bylo řečeno, po vystoupení z vlaku v České Třebové ( mimořádně velké nádraží ) jsme se nejprve vrhly na autobusové nádraží, abychom věděly, odkud budeme odjíždět busem do vsi Semanín

a poté jsme šly ke stavbě, kterou jsem tu chtěla vidět,  třeba i fotit a tou byla rotunda sv.Kateřiny: (původně jsem ji chtěla jet nafotit, až bude sníh, ale letos žádná zima nebyla, to bych se načekala)

opsáno:

Rotunda je jedinou románskou stavbou dochovanou ve východních Čechách.
Pozdně románská kaple byla postavena v 1. polovině 13. století. V průběhu staletí byla často opravována a přestavována. V 16. století získala polodřevěnou zvonici.
Každoročně se zde v listopadu na svátek sv. Kateřiny koná Jabkancová pouť. Při ní se pečou sladké bramborové placky plněné tvarohem, kterým se říká jabkance.

milé KOČKY: prošly jsme poté město zpět k nádraží:

abychom se přesunuly do vesničky Semanín, kde mne velmi zajímala, jak jinak, zvonice a odtud  jsme se už natěšené vrhly do Královy zahrady, o čemž jsem vás zpravila už včera. V Semaníně:

opsáno:

Barokní obranná zvonice byla postavena v 17. století v areálu kostela sv. Bartoloměje. Má zděný spodek a dřevěné patro. Dříve byla součástí obranné zdi kostela, proto je v ní brána. Ke zvonici je přistavěná márnice.

Být tam autem, asi bychom se ještě podívaly do nedalekého Koclířova, kde jsem byla před časem s manželem, ale vlakem je výlet jiný.

1. Jiřinko,to je nádherné místo.Rotundu bych ráda viděla na vlastní oči a už jsem si
    místo zapsala do plánů.Kdyby bylo trochu lepší počasí,od minulého víkendu to nestojí
    u nás za nic.Měj se hezky

1. Jitko, víš, jak dlouho jsem se na ni chystala? Párkrát jsme byli na dovolené v Letohradu a nedošlo na ni, až teď. Jiřina z N.

2. Jiřinko milá, to byla zase krásná procházka s Tebou, děkuji. Śkoda, že je od nás je to z ruky a mých sil není mnoho. Mám ale velikou radost, že jste si udělaly s kamarádkou parádní výlet a vzala jsi nás s sebou. Vracím se ještě k bledulím.....to musí být taková nádhera, několik hodin mezi nimi chodit a všude cítit jejich vůni. Tak ať Ti voní i celou neděli aspoň ve vzpomínkách. Pa Eva

1. Evi, ty nejlíp víš, jak to potřebuji, nějaké to krásno a voňavo, aby pak člověk vydžel to nevyhnutelné. To je pak člověk ochoten i cestovat dobu vlakem. Jiřina z N.

3. Krásné toulání, jako vždy! Ty jabkance mě tak zaujaly, že jsem si je musela vygůglit, vypadají náramně dobře, i když jsem původně čekala, že když už jsou to jabkance, že v nich nějaká jablka přeci jen budou :D.

1. Janinko, jednou, kdysi dávno, o tom mluvili v Toulavce a taky jsem si myslela, že je to plněné jablky. Jiřina z N.

4. Děkuji za krásnou procházku po Třebové a Semaníně (Semajně, jak říkají domácí).
    V tomto kraji jsem se narodila. A je stále moje srdíčková záležitost, i když desítky let už žijeme daleko.

5. Ahoj Jiřinko, krásný výlet a inspirace.Preji krásný večer Iveta

1. Ivetko, vyšlo to dobře, na to, jak dlouho jsem to plánovala...Jiřina z N.

6. Lezarts
    Zase jedna zajímavá sakrální stavba.

1. Renátko, já jsem obdivovala obě, jak rotundu, tak zvonici.Mám pro ně slabost.
      Jiřina z N.

7. Jiřinko, nádherné fotky z báječného výletu. 👍👍👍
    Už jsem psala včera, ale můj komentář se někam vytratil.
    Měj prima dny.

1. Alenko, děkuji ti, já zas mám velký problém u jiných blogerek, asi u tří - napíšu komentář, odešlu a nic - není tam. Tak nevím.
      Přitom píšu samé chvalozpěvy a šotkové mi to kradou. Jiřina z N.