pondělí 22. dubna 2024

Legnické pole

 Nejprve ke včerejšímu příspěvku: 

kostely Míru ...aneb kostely ve Svídnici, Jaworu a Hlohově - případně ve slovenském Kežmarku, viz podrobnosti ve Wiki - jsou neobyčejné a působivé, především dřevěné stavby. Okolnosti jejich vzniku stojí za přečtení. ( v některých příspěvcích a komentářích dřívějších na jiných blozích jsou nesrovnalosti - třeba že tyto stavby i jiné kostely jsou tak pěkné, že Poláci jsou hodně věřící, ale pravda je taková, že mnohdy s Poláky nemají co do činění, neb tam do konce II.sv.války žili pževážně Prusové! a to byli mnohdy evangelíci a vše je trochu jinak, než si to dnes představujeme, Poláci z východu sem byli přestěhováni až po válce, k těmto oblastem neměli vztah a věřili, že se vrátí domů - ale taky podle toho vypadal jejich přístup k majetku a památkám, vylepšuje se to až poslední roky, zámky byly většinou v majetku německé šlechty, bylo dlouhé období, kdy Polsko neexistovalo vůbec! Často vidané polorozpadlé budovy v pohraničí o mnohém z toho svědčí.)

A nyní pokračujeme v našem sobotním zájezdíku: dalším zastavením na naší pouti byla obec Legnické Pole. Zde jsme navštívili Muzeum Legnické bitvy 

( Mongolové/Tataři - versus křesťanská vojska 9.4.1241 - křesťané byli poraženi!) 

a také jsme si se zájmem prohlédli kostel v naproti stojícím klášteře, odkud vám přiložím, milé KOČKY, že jste to Vy, pár fotek. 











...klášter Benediktýnů - + kostel, o němž se píše: Kostel svaté Hedviky v Lehnickém Poli je dominantou bývalého benediktinského klášterního komplexu. Nachází se v Polsku, v obci Lehnické Pole v Dolnoslezském vojvodství. Je sídlem farnosti Povýšení svatého Kříže a svaté Hedviky Slezské. Od roku 2017 má chrám status kolegiátního kostela a v roce 2004 byl také uznán za polskou historickou památku













Později jsme se vydali na další, plánovanou, historickou, více či méně zachovalou stavbu, hrad Grodziec, cestou jsme si ještě udělali krátkou zastávku v městě Zlotoryje - ale v kostele byla právě svatba, tak jsme vycouvali.  o tom vám povyprávím až zítra.




spoustu užitečných info najdete mimo jiné na : 

https://www.apsida.cz/hrady/cizina/polsko/dolslez/legnick_pl/legnick_pl.htm

nebo 

https://www.hrady.cz/klaster-benediktinu-s-kostelem-sv-krize-a-sv-jadwigy


22 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Muzeum bylo zajímavé a měli to dost dobře zpracované. Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko v těch kostelích je většinou co obdivovat, výšky klenby, vitrážová okna, varhany a jejich zdobení, fresková výzdoba. Tady mě překvapily ve freskách ty budovy. To většinou nebývá. Bývají tam svatí, andělé, Boží oko nebesa, příroda, ale budovy málokdy. Vlastně mám pocit že jsem to ještě neviděla nebo si toho ještě nikdy nevšimla. Možné je obojí. Děkuji za hezkou podívanou a přeji Ti krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, já tomu rozumím jako koza petrželi, ale znám osobu, která ví, co jaká věc symbolizuje a kterého svatého. V tom nejsem vzdělaná.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Jiřinko, děkuji za další velmi zajímavou část výletu. Vůbec si nejsem jistá, jestli jsem o bitvě kdy slyšela...
    Těším se na pokračování a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, děkuji a ráda jsem to sem dala, však já taky všechno nevím. Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Ahoj Jiřinko,zas moc hezké a zajímavé čtení opět jsem se dozvěděla něco nového třeba o bitvě.Preji krásný den Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivet, bylo tam řečeno, že po této bitvě ( byly nějaké i před tím ) se ti Čingischánovi potomci přes Moravu vydali do Uher a v té oblasti dlouho nikdo nežil, jak to tam zdevastovali. To víš, byli zvyklí žít na koních, s luky a šípy a moc se s ničím nebabrali.Prý poslali 7 pytlů uřezaných levých uší svému pánu jako důkaz, kolik lidí pobili.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  5. To je moc pěkný program zájezdu. Je pravda, že v Polsku je toho hodně k obdivování.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, mohu potvrdit a ještě bude další výprava do Polska, na to jsem hodně natěšená. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Lezarts
    Hezké toulky minulostí! Zajímavé zjištění, že polské monumenty, jsou takovým malým chlubení se cizím peřím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, zrovna Polsko je země, kde se pořád musíš ptát, když jde o nějaké datum - kdo tam v té době panoval a šéfoval a jak to tehdy vypadalo s mapou. Promiň, ale tam se to mydlilo pořád a všichni proti všem.
      Třeba když jsem jela kvůli Malborku do Polska, tak jsem to chtěla vidět kvůli Křižákům.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Jiřinko, v Polsku jsem nebyla, ale některá města mě lákají, třeba Krakov, tam bych se podívala ráda. Zdravím, pá 😉

    OdpovědětVymazat
  8. Jiřinko,Polsko mám coby kamenem dohodil,ale krom pár krátkodobých zájezdů a výletů jak vidím, mám co dohánět. Na kostely si tam potrpí,to jo. Jsou to krásné památky. Jiřinko,měj pohodový zbytek dne.🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já osobně bych ráda navštívila i ta města na východě Polska, ale zatím to nevypadá. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Jiřinko, krásné fotky z výletu za hranice. 👍👍👍 Kostely jsou opravdu parádní.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, zrovna tento byl barokní a od K.I.Dientzenhofera a jako bych navštívila nějaký v Praze, stejně tak loni ten v Řešově. Jo a pikantní je, že tam pečou Lehnické uši, podobně jako u nás Štramberské uši.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  10. Jiřinko milá, krása to je, díky velké, že jsem se mohla podívat.
    Ať se Ti zítra daří a v dalších dnech taky
    🙏🍀 Pa🙋‍♀️ eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, dnes jsem tam jela na odběry v pohodě, ale zítra už jde do tuhého.
      Díky za držení palců - na oplátku.
      Už abych byla doma. Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Díky za další sdílení výletnických fotek.
    Přeji hezký týden. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji ti, já tobě také, ale bohužel s výletování to bude tento týden chabé.
      Jiřina z N.

      Vymazat