středa 3. dubna 2024

Na Skalku

Delší dobu jsme si s Marcelou, mojí kamarádkou, slibovaly výjezd do Mníšku pod Brdy a plánovaly jsme i znovu výstup na barokní Skalku.Na pondělí velikonoční jsme to zosnovaly - v poledne jsem jela do Prahy a po setkání s M. jsme jely na Smíchov, odkud nás bus dovezl do Mníšku. Počasí se tvářilo chvíli tak a chvíli onak, v dáli se rojily tmavé mračouny, ale my se nedaly zastrašit. Plny odhodlání jsme šly nejprve k zámku, poté okolo něj a posléze jsme se vydaly na kopec ke kapličkám.

No, to jsme trochu přehnaly, byly jsme z toho dost vyřízené. Navíc bylo všude zavřeno a tak na kávu a něco k ní nebylo pomyšlení, ještě, že jsme předem tuhle věc vyřídily ve Vysočanech pod nádražím!Tam mají jak pěkné prostředí, tak bohatou zásobu dobrot.

Vidina toho, že v út opět přijde na mne léčba na Karláku mě vyhecovala k tomuto docela náročnému výletu a mohu prohlásit, že jsem v pondělí večer padla do postele jako podťatá. Trochou fotek to tady dokreslím:

kostel sv.Václava na náměstí



 Zámek vznikl úpravou stávající tvrze, která sloužila k ochraně a bezpečnosti kupeckých karavan na obchodní trase z Bavor do Prahy. Stavbu však v roce 1639 zničila švédská vojska a tak v letech 1656-72 nechal nový majitel Servác Engel z Engelsflussu sídlo opravit a vtisknout mu novou zásadní podobu. Poslední úpravy proběhly v letech 1910-11 podle návrhu Matěje Blechy.
Dnes je to čtyřkřídlý objekt se třemi nárožními šestibokými věžemi. Kolem se rozkládá park s rozlehlým rybníkem.
V rámci prohlídkových tras se seznámíte s bydlením drobné šlechty na počátku 20. století.
Zajímavostí je, že se v okolí zámku odehrává děj knihy Kája Mařík.


chtělo to trochu modrého nebe a sluníčka!










tichá domácnost:








A nyní vystoupáme na Skalku:






Kostelík Máří Magdalény z r. 1693 je dominantou brdského hřebene. Byl vybudován stavitelem Kryštofem Dienzenhoferem na náklad Serváce Ignáce Engela z Engelsflussu.




vnitřek je v žalostném stavu:





Barokní poutní areál, tvořený kostelem, klášterem a poustevnou, byl vystavěn na sklonku 17. století. Chrám je zasvěcen sv. Máří Magdaleně, vzorem pro stavitele Kryštofa Dientzenhofera byla kaple v Aix-en-Provence. Zajímavostí je vnitřní výzdoba kostela, která imituje krápníkovou jeskyni. Po velkém zchátrání v druhé polovině 20. století, stále probíhají rekonstrukční práce, které poutní místo opět zpřístupnily návštěvníkům. K areálu patří také křížová cesta.








Cestou vlakem domů večer jsem se kochala zápodem sluníčka. Všude černé mraky, škvírou v mracích na mne pomrkávalo a slíbilo, že zítra zase přijde.


Silný a později i docela studený vítr nám dělal společnost.

23 komentářů:

  1. Parádní výšlap. Zámek je velkolepý. Ještě jsem tam nebyla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, já bych tam někdy šla na ten okruh, kde ukazují dětské pokoje a hračky.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Jiřinko,ty jsi nezmar,prostě TrvalkaDahlia.Zatímco my doma čekali na koledníky ty jsi podnikla nádherný výlet.Zámek se mi moc líbí i křížová cesta.Je to už dost daleko od nás,ale stejně si píšu.Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, tak to pozor, dopoledne jsem si přidělala velký polštář na pozadí a nechala se omladit Honzíkovou pomlázkou a symbolicky i od jeho táty a pak jsem jela pryč. Nechala jsem je tu s mým manželem a výletovala. Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Skalka a Mníšek, to jsou místa z mého seznamu - zatím jsem tam nebyla, o to víc jsem si užila tvé fotky.
    Jiřinko, opatruj se. Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, od mé poslední návštěvy tam se hodně změnilo a mám radost, že k lepšímu.
      Jiřina z N.

      Vymazat
  4. Jsou to asi dva roky, kdy jsem si byl prohlédnout tamější výstavní prostor kvůli případné fotografické výstavě, ale připadlo mi to tam příliš odlehlé, i když moc pěkné a prostorné, tak jsem na nabídku nekývnul.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petře, jistě myslíš ten zrekonstruovaný klášter nahoře? Jiřina z N.

      Vymazat
  5. Jiřinko, výlet to byl asi moc hezký, jen se mi fotky zámku a okolí nenačetly, až ty ze Skalky. Tak třeba se na počítači načtou. Výstup na Skalku je opravdu náročný. Bývala to tam naše každoroční dovolená, ale to byla kaple ještě stažená obručemi, aby se nerozpadla, protože je poddolovaná a křížová cesta i vše kolem bylo dost zanedbané. Teď je vše opravené a krásné. Těžilo se tam stříbro, proto je vedle Mníšku Stříbrná Lhota, tam jsme jezdívali. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...a už se načetly i ty první fotky od zámku i pohled na město shůry. Děkuji.

      Vymazat
    2. Jaruško, asi tím, že vál silný a studený vítr, mě to docela zmohlo, ale nelituji. Jiřina z N.

      Vymazat
  6. Lezarts
    Hezké místo s pěkným výhledem.Snad bude rychle opraveno!
    Zámek se podobá hodně zámku v Kostelci, ten však má 4 věže.
    Přeji rychlé zotavování👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, chtělo by to buď nějakou pěkně hanbatou historku nebo strašidelnou, proč nemá čtvrtou věž? Jiřina z N.

      Vymazat
  7. Krásný výlet Jiřinko a nádherné fotografie ♥

    OdpovědětVymazat
  8. Jiřinko, krásné fotky z báječného výletu. 👍👍👍 Výšlap na Skalku dá člověku opravdu zabrat.
    Na náměstí, kousek od kostela bývala výtečná cukrárna. Píšu to v minulém čase, protože nevím, zda ještě funguje. Určitě by to věděla VendyW, která jezdí do těchto končin pravidelně.
    To, kdybyste tam kočky ještě někdy v budoucnu zavítaly.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
  9. Jiřinko, ty prostě neposedíš 😀 Prošla jsem se neznámými místy a za tu procházku moc děkuji. Měj se hezky, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
  10. Nafotila jsi nám to moc hezky. Opatruj se!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, až se trochu vzpamatuju, budu zase fungovat. Ahojky. Jiřina z N.

      Vymazat
  11. Ahoj Jiřinko,byli jsme tam před dvěma roky a moc se nám tam líbilo.Preji krásný večer Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko, taky mám taková místa ráda, na ,,rozjezd,, to stálo za tu námahu. Jiřina z N.

      Vymazat
  12. Jiřinko, smekam pomyslný kloubouk 🍀takovou dávku vyletování 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já už jsem tam byla kdysi a nyní jsem zatoužila podívat se, zda je to tam opravené a bylo. Jiřina z N.

      Vymazat